Łódzkie ma na linie FRPA 2023 prawie 44 mln zł. Trwa nabór
17 października ruszył nabór wniosków o dofinansowanie linii publicznego transportu zbiorowego w wojewodzie łódzkim.
Wojewoda od razy zastrzegł, że jest to pierwszy nabór, czyli biorąc pod uwagę słabą absorpcję środków z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych możemy spodziewać się kolejnych edycji. W budżecie jest dokładnie 43 758 670,72 zł.
do 4 listopada
Termin składania wniosków 17 października – 4 listopada 2022 r. W ramach ogłaszanego naboru dofinansowanie może zostać udzielone na zadania własne organizatorów dotyczących zapewnienia funkcjonowania publicznego transportu zbiorowego w zakresie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej.
Dopłacie ze środków Funduszu podlegają linie komunikacyjne niefunkcjonujące co najmniej 3 miesiące przed dniem wejścia w życie ustawy, tj. 18 lipca 2019 r. oraz linie, na które umowa o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego zostanie zawarta po dniu wejścia w życie ustawy, tj. 18 lipca 2019 r.
Warunkiem uzyskania dopłaty jest:
1) sfinansowanie ze środków własnych organizatora części ceny usługi w wysokości nie mniejszej niż 10%;
2) zawarcie umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego.
W ramach naboru o dopłatę nie może ubiegać się organizator prowadzący przewóz realizowany w ramach komunikacji miejskiej.
Zakładana wysokość udzielonej dopłaty na realizację przez organizatora zadania własnego, polegającego na zapewnieniu funkcjonowania publicznego transportu zbiorowego, w zakresie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej nie może przekroczyć 3,00 zł do 1 wozokilometra, z zastrzeżeniem pkt. 3.
Pierwszeństwo w objęciu dopłatą przyznaje się organizatorom w następującej kolejności:
1) gminom,
2) związkom międzygminnym,
3) związkom powiatowo-gminnym,
4) powiatom,
5) związkom powiatów,
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
6) województwom.
Poprzednie edycje
Poniżej informacje o środkach Funduszu, które zostały przyznane dla poszczególnych województw na 2019, 2020 i 2021 rok.
województwo | Budżet 2019 rok (w zł) | Budżet 2020 rok (w zł) | Budżet 2021 rok (w zł) |
dolnośląskie | 20 194 015,24 | 52 247 884,20 | 52 390 110,90 |
kujawsko-pomorskie | 18 498 597,84 | 49 695 035,11 | 49 293 719,73 |
lubelskie | 24 246 395,01 | 66 360 613,11 | 66 870 491,00 |
lubuskie | 13 173 440,89 | 36 664 830,37 | 35 679 074,13 |
łódzkie | 15 586 487,12 | 44 161 530,65 | 44 337 347,24 |
małopolskie | 16 158 111,16 | 42 129 687,24 | 41 453 635,28 |
mazowieckie | 19 705 448,76 | 68 207 276,50 | 64 096 067,64 |
opolskie | 11 638 440,47 | 31 045 690,35 | 30 555 334,88 |
podkarpackie | 19 640 405,80 | 52 251 118,46 | 50 389 184,96 |
podlaskie | 24 818 469,49 | 52 187 751,05 | 51 572 414,37 |
pomorskie | 15 813 935,77 | 41 213 540,28 | 42 280 365,56 |
śląskie | 18 386 185,25 | 49 734 533,35 | 52 252 878,58 |
świętokrzyskie | 21 484 820,55 | 55 620 352,93 | 54 773 449,80 |
warmińsko-mazurskie | 22 912 917,13 | 58 817 753,08 | 63 368 048,78 |
wielkopolskie | 19 823 272,26 | 52 159 421,56 | 53 021 294,91 |
zachodniopomorskie | 17 919 057,25 | 47 502 981,76 | 47 666 582,24 |
RAZEM | 300 000 000,00 | 800 000 000,00 | 800 000 000,00 |
Z danych tych wynika, że:
- w 2019 r. częściowo sfinansowanych ze środków Funduszu zostało 1.228 linii komunikacyjnych, a wojewodowie wydatkowali kwotę 10.032.758,86 zł.
- w 2020 r. wojewodowie wydatkowali kwotę 139.055.152,59 zł, a częściowo sfinansowanych ze środków Funduszu zostało 2.834 linie komunikacyjne
- w 2021 r. – w ramach przeprowadzonych do tej pory naborów – dopłatą objęto 4.080 linii komunikacyjnych, a wnioskowana przez organizatorów kwota dopłaty wynosi 435.993.128,69 zł.
Szczegółowe dane za bieżący rok w podziale na województwa przedstawiam wyglądają następująco:
liczba linii z dopłatą FRPA 2021 | kwota dopłaty w 2021 roku | Poziom alokacji środków (%) | |
dolnośląskie | 264 | 29 451 674,38 zł | 56,2 |
kujawsko – pomorskie | 326 | 31 162 249,34 zł | 63,2 |
lubelskie | 242 | 13 435 714,03 zł | 20,1 |
lubuskie | 77 | 7 854 151,00 zł | 22,0 |
łódzkie | 204 | 30 225 692,82 zł | 68,2 |
małopolskie | 166 | 24 222 715,11 zł | 58,4 |
mazowieckie | 539 | 61 560 075,02 zł | 96,0 |
opolskie | 199 | 17 884 856,24 zł | 58,5 |
podkarpackie | 342 | 50 340 358,14 zł | 99,9 |
podlaskie | 143 | 18 000 713,37 zł | 34,9 |
pomorskie | 384 | 42 255 305,35 zł | 99,9 |
śląskie | 210 | 49 202 826,00 zł | 94,1 |
świętokrzyskie | 264 | 17 536 489,74 zł | 32,0 |
warmińsko – | 164 | 11 743 343,08 zł | 18,5 |
wielkopolskie | 330 | 13 697 578,10 zł | 25,8 |
zachodniopomorskie | 226 | 17 419 386,97 zł | 36,5 |
RAZEM | 4 080 | 435 993 128,69 zł | 100,0 |
Lista rankingowa najlepiej i najgorzej wykorzystujących środki województw wygląda tak:
liczba linii z dopłatą FRPA 2021 | kwota dopłaty w 2021 roku | Poziom alokacji środków (%) | |
podkarpackie | 342 | 50 340 358,14 zł | 99,9 |
pomorskie | 384 | 42 255 305,35 zł | 99,9 |
mazowieckie | 539 | 61 560 075,02 zł | 96,0 |
śląskie | 210 | 49 202 826,00 zł | 94,1 |
łódzkie | 204 | 30 225 692,82 zł | 68,2 |
kujawsko – pomorskie | 326 | 31 162 249,34 zł | 63,2 |
opolskie | 199 | 17 884 856,24 zł | 58,5 |
małopolskie | 166 | 24 222 715,11 zł | 58,4 |
dolnośląskie | 264 | 29 451 674,38 zł | 56,2 |
zachodniopomorskie | 226 | 17 419 386,97 zł | 36,5 |
podlaskie | 143 | 18 000 713,37 zł | 34,9 |
świętokrzyskie | 264 | 17 536 489,74 zł | 32,0 |
wielkopolskie | 330 | 13 697 578,10 zł | 25,8 |
lubuskie | 77 | 7 854 151,00 zł | 22,0 |
lubelskie | 242 | 13 435 714,03 zł | 20,1 |
warmińsko-mazurskie | 164 | 11 743 343,08 zł | 18,5 |
RAZEM | 4 080 | 435 993 128,69 zł | – |