Łódź zrewolucjonizuje autobusową komunikację

infobus
23.12.2014 21:41

Władze Łodzi chcą, by transport publiczny w mieście opierał się głównie na komunikacji tramwajowej, a autobusy mają dowozić pasażerów do węzłów przesiadkowych. Nowy plan transportu publicznego ma obowiązywać w 2016 roku, a od stycznia 2015 r. ruszą konsultacje społeczne. Miasto kończy przygotowywanie projektu nowego planu transportowego związanego z komunikacją publiczną. Wiceprezydent miasta Marek Cieślak zapowiedział we wtorek, że będzie on 'rewolucyjny’. Dodał, że liczy, iż uda się go wprowadzić w 2016 r. Przypomniał, że w przyszłym roku powinny zakończyć się główne inwestycje infrastrukturalne w mieście m.in. rozbudowa i modernizacja trasy tramwajowej W-Z (wschód-zachód), a także budowa dworca multimodalnego Łódź Fabryczna. Powstanie kilka centrów przesiadkowych, w tym nowoczesne centrum w okolicach ul. Piotrkowskiej, które połączy linie W-Z z Łódzkim Tramwajem Regionalnym (północ-południe). Miasto chce także kupić – wykorzystując pieniądze unijne – w sumie kilkadziesiąt nowych tramwajów, wprowadzić nowy system sterowania ruchem, poprawić numerację linii autobusowych i tramwajowych. 'Kręgosłupem’ miejskiej komunikacji mają być tramwaje. –„Autobusy mają pełnić funkcję pomocniczą w stosunku do komunikacji tramwajowej’ – dodał Cieślak.

oficjalne przekazanie 40 niskopodłogowych autobusów marki Mercedes Conectooficjalne przekazanie 40 niskopodłogowych autobusów marki Mercedes Conectooficjalne przekazanie 40 niskopodłogowych autobusów marki Mercedes Conectooficjalne przekazanie 40 niskopodłogowych autobusów marki Mercedes Conecto
Zgodnie z planem tramwaje mają jeździć z dużą częstotliwością (nawet co 3 minuty) na głównych ciągach komunikacyjnych: ŁTR i Trasie W-Z. Powstaną na nich punkty przesiadkowe, a także trzy duże centra przesiadkowe – na trasie W-Z przy Dworcu Łódź Kaliska, stadionie Widzewa oraz Centrum-Piotrkowska. Według założeń planu transportowego przesiadki następować mają 'drzwi w drzwi’, a autobusy będą dowozić pasażerów do punktów przesiadkowych i rozwozić ich po osiedlach. Plan transportowy zakłada także integrację połączeń miejskiej komunikacji z pociągami Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, co ma wiązać się z budową nowych przystanków ŁKA. Pod koniec stycznia władze Łodzi chcą rozpocząć konsultację nowego planu transportowego z mieszkańcami. Prawdopodobnie będą to największe konsultacje społeczne w historii miasta. 'Pokażemy plan transportowy, który będzie podstawą do dyskusji. Mamy nadzieję, że mieszkańcy włączą się aktywnie w te konsultacje’ – dodał wiceprezydent Łodzi. W rozmowie z PAP przypomniał, że miasto chce pozyskać środki unijne jeszcze w ramach starej perspektywy na zakup przez MPK 20 tramwajów. –„W nowej perspektywie finansowej MPK złożyło projekt związany z zakupem kilkudziesięciu tramwajów. Trwają też prace związane z Łódzkim Tramwajem Aglomeracyjnym, gdzie też przewidziano zakup taboru ze środków unijnych. Jeżeli optymalnie udałoby się to zrealizować, to wydaje się, że bylibyśmy w stanie wymienić większość taboru tramwajowego MPK’ – ocenił Cieślak.
 
oficjalne przekazanie 40 niskopodłogowych autobusów marki Mercedes Conectooficjalne przekazanie 40 niskopodłogowych autobusów marki Mercedes Conectooficjalne przekazanie 40 niskopodłogowych autobusów marki Mercedes Conectooficjalne przekazanie 40 niskopodłogowych autobusów marki Mercedes Conecto
Modernizacja trasy W-Z łączącej osiedla mieszkaniowe: Retkinia i Olechów obejmuje m.in. budowę 18,5 km nowych torowisk tramwajowych oraz czterech punktów przesiadkowych. Linia tramwajowa ma być przedłużona o ok. 4 km, a nowa pętla najej wschodnim krańcu powstanie na Olechowie. Projekt obejmuje również m.in. budowę tunelu dla samochodów, ścieżek rowerowych i bezkolizyjnych skrzyżowań. Dodatkowo powstanie najnowocześniejszy w kraju – zdaniem magistratu – system sterowania ruchem, a to dzięki podłączeniu do jednej sieci ponad 220 skrzyżowań. Zakończenie prac zaplanowano na wrzesień 2015 r. Inwestycja kosztować ma 741 mln zł, z czego ponad połowa to unijna dotacja.