Łódź wybiera Solarisa!

infobus
24.06.2015 10:14

MPK-Łódź za najkorzystniejszą ofertę w przetargu na 10-letnią dzierżawę 40 autobusów (20 przegubowych i 20 jednoczłonowych) uznało propozycję konsorcjum Solaris Bus & Coach z Millenium Leasing. Jak możemy przeczytać w uzasadnieniu: -?Oferta powyżej wskazanego Wykonawcy przedstawia najkorzystniejszy bilans ceny, parametrów technicznych i funkcjonalno-użytkowych, ekologicznych oraz sumy jednostkowych stawek brutto, określonych odrębnie dla autobusów przegubowych i jednoczłonowych, za każdy 1 tys. wozokilometrów przekroczenia względem szacowanego łącznego przebiegu autobusów w ramach danej grupy (przegubowe / jednoczłonowe), a w związku z tym uzyskała najwyższą liczbę punktów w wyniku oceny przeprowadzonej przez Zamawiającego na podstawie kryteriów wskazanych  w niniejszym postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.?

Przypomnijmy, że Mercedes za wynajem autobusów zaproponował sumę 102 412 446,96 PLN brutto, a Solaris – 94 596 997,44 PLN brutto.

Tym samy nie powiódł się historyczny debiut dwóch spółek Daimlera w naszym kraju ? EvoBus Polska i Mercedes-Benz Leasing, które po raz pierwszy razem stanęły do komunikacyjnego zamówienia. To lekki zawód, tym bardziej, że przegrana w Łodzi oznacza dla EvoBus Polska wyjątkowo niską tegoroczną sprzedaż autobusów miejskich. Aktualnie na koncie niemieckiego producenta jest tylko dostawa trzech Citaro dla Świebodzic.
Przypomnijmy, że w zeszłym roku EvoBus wystartował w Łodzi z firmą PKO BP w niemal identycznym przetargu na dzierżawę 40 autobusów (25 pojazdów przegubowych i 15 jednoczłonowych) i go wygrał. Teraz mimo, że firma była faworytem w tegorocznym zamówieniu, zaproponowała zbyt wysoką cenę i do taboru MPK Łódź po dwóch latach przerwy wraca Solaris z modelami Urbino 12 i Urbino 18. Należy się spodziewać, że będzie to dotychczasowa generacja Urbino.

Podpisanie umowy na dostawę taboru odbędzie się w pierwszej połowie lipca 2015 roku, a nowe autobusy przyjadą do Łodzi pod koniec roku kalendarzowego. Pojazdy z Bolechowa wyposażone będą w klimatyzację kabiny kierowcy oraz przedziału pasażerskiego, elektroniczny system informacji pasażerskiej, system informacji pasażerskiej dla niewidomych, biletomat mobilny, system łączności radiowej, monitoring. Poniżej szczegóły oceny ofert: 

L.p.

Oferent

Cena z wagą 79%)

Technika z wagą 15%)

Ekologia z wagą 5%)

Przekroczenie przebiegu w wagą1%)

Razem

1.

Konsorcjum: EVOBUS POLSKA? PARTNER: MERCEDES-BENZ LEASING

72,97

11,85

3,65

0,67

89,14

2.

Konsorcjum: SOLARIS BUS & COACH S.A. PARTNER: MILLENNIUM LEASING

79

12,75

3,96

1

96,71

Warto zauważyć, że długoterminowa dzierżawa nowego taboru staje się coraz popularniejsza w Polsce. Kolejnym przewoźnikiem (po MPK Poznań, PKM Jastrzębie Zdrój i MPK Wrocław), który w ten sposób odnawia swój tabor jest właśnie MPK-Łódź. Spółka ogłosiła już dwa takie zamówienia:  pierwsze ? w 2014 r. ? na 40 szt. miejskich autobusów niskopodłogowych (25 przegubowych i 15 jednoczłonowych) wraz z serwisem i drugie ? w 2015 r. ? także na 40 szt. miejskich autobusów niskopodłogowych (20 przegubowych i 20 jednoczłonowych) z serwisem. 
Aktualnie MPK-Łódź dysponuje flotą ok. 410 autobusów. W 2014 r. firma wydzierżawiła 40 szt. pojazdów Mercedes-Benz Conecto LF (25 szt. przegubowych Conecto LF G i 30 szt. standardowych Conecto LF).

Podobnie było rok wcześniej, kiedy spółka zdecydowała się na zakup 50 nowych pojazdów Mercedes-Benz Conecto LF (20 szt. przegubowych i 30 szt. standardowych). Ostatni odbiór ?jamników? przez Łódź miał miejsce we wrześniu 2011 r. i było to 45 pojazdów ? 30 szt. 12-metrowych autobusów Urbino 12 i 15 szt. 18-metrowych Solarisów Urbino 18. Aktualnie flota autobusowa MPK-Łódź liczy 443 autobusy, w tym 198 pojazdy marki Mercedes-Benz, co stanowi 44% floty autobusowej przedsiębiorstwa. Solarisów jest zdecydowanie mniej ? łącznie 107 szt. Wraz z nową dostawą będzie ich razem 147 egzemplarzy. I na koniec flota autobusowa MPK-Łódź w liczbach:

  • obsługa 80 linii komunikacyjnych liczących łącznie ponad 1000 km,

  • 95% pojazdów niskopodłogowych,

  • autobusy MPK-Łódź pokonują ok. 80 tys. kilometrów dziennie, ok. 2,4 mln km miesięcznie i ok. 29 mln km rocznie,

  • średni wiek pojazdów to 7 lat,

  • autobusy obsługuje ponad 1000 kierowców.