Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Łódź: Analizy poszerzenia A2

infobus
12.03.2019 08:51

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Łodzipodpisała w poniedziałek umowę z wykonawcą analizy technicznej niezbędnej douzyskania decyzji środowiskowej dla dobudowy trzeciego pasa ruchu naautostradzie A2. To pierwszy etap realizacji inwestycji szacowanej na ok. 600mln zł.

Kontrakt zawarto w siedzibie łódzkiej GDDKiA. Koncepcjętechniczną na poszerzenie autostrady A2 o trzeci pas od węzła Łódź-Północ dogranicy z województwem mazowieckim wykona za 2,48 mln zł brutto firmaTransprojekt Gdański.

„Dziś została podpisana umowa dotycząca łódzkiegoodcinka autostrady. Jeszcze w marcu planujemy zawarcie umowy na warszawskączęść trasy. To pierwszy krok do poszerzenia autostrady A2. Liczę na to, że po19 miesiącach potrzebnych na wykonanie dokumentacji, badań, uzyskanie decyzjiśrodowiskowej, przystąpimy do dalszej fazy realizacji inwestycji i za kilka latbędzie można bezpiecznie podróżować do Łodzi” – powiedział p.o. DyrektoraGeneralnego Dróg Krajowych i Autostrad Tomasz Żuchowski.

Jak wskazano, ruch na tym odcinku autostrady A2 stalewzrasta. Według pomiarów z roku 2015 r. wynosi blisko 40 tys. pojazdów na dobę,co oznacza, że wkrótce techniczne możliwości trasy w obecnym kształcie zostanąwyczerpane. „Na A2 dochodzi do blisko 300 kolizji rocznie, z czego ok. 10proc. jest poważnych. Poszerzenie trasy jest więc niezbędne ze względówbezpieczeństwa” – tłumaczył szef łódzkiego oddziału GDDKiA MaciejTomaszewski.

Obecna na podpisaniu umowy rzeczniczka prasowa rządu JoannaKopcińska podkreśliła, że rozbudowa sieci dróg i zwiększanie bezpieczeństwapodróżujących jest elementem strategii rządu Mateusza Morawieckiego.”Wszystko po to, żeby było bezpieczniej, krócej i żeby łączyć, a niedzielić. Ten trzeci pas zapewni lepszą łączność Łodzi ze stolicą oraz zwiększybezpieczeństwo, bo ten ponad 100-kilometrowy odcinek trasy jest bardzozatłoczony i wymaga pilnej rozbudowy” – zaznaczyła.

W ramach zawartej umowy wybrany w przetargu wykonawca wciągu 19 miesięcy przygotuje analizę techniczną z elementami koncepcji nabudowę trzeciego pasa ruchu na autostradzie A2 na 46-kilometrowym łódzkimodcinku trasy. Jest ona niezbędna do uzyskania decyzji środowiskowej, a takżeopracowania Programu Funkcjonalno-Użytkowego. To wstępny etap inwestycji,kolejnym – po uzyskaniu decyzji środowiskowej – będzie ogłoszenie przetargu wsystemie projektuj i buduj, i w konsekwencji realizacja.

„Biuro projektowe wykona analizę, sprawdzi warunkiwidoczności, odwodnienia. Przygotujemy materiały potrzebne do uzyskania decyzjiśrodowiskowej, a w dalszej kolejności zostanie opracowany ProgramFunkcjonalno-Użytkowy. Będziemy też wspierać GDDKiA w zakresie wyboru wykonawcyinwestycji” – wyjaśnił Krzysztof Łubianka z Transprojekt Gdański.

Dobudowę m.in. trzeciego pasa ruchu na odcinku autostrady A2od Łodzi do Warszawy zapowiedział w grudniu ub. roku minister infrastrukturyAndrzej Adamczyk. Inwestycja polegać będzie na dobudowie po jednym pasie ruchuod węzła Łódź-Północ do węzła Pruszków trzeciego pasa ruchu, a na odcinku węzełPruszków – węzeł Konotopa czwartego pasa ruchu.

Dobudowa będzie realizowana po wewnętrznych stronach obujezdni istniejącej autostrady A2, z wykorzystaniem istniejącego szerokiego pasadzielącego (pasa rozdziału), posiadającego rezerwę pod takie właśnieposzerzenie. „Ta przestrzeń jest już zagospodarowana na potrzeby drogi,dzięki czemu realizacja inwestycji powinna pójść sprawnie. Nie będzie wymaganarozbiórka obiektów inżynierskich. Wszelkie dokumenty na dobudowę pasa muszą byćjednak wykonane od początku” – wyjaśnił dyrektor Żuchowski.

Według resortu infrastruktury realizacja inwestycji pozwolina dostosowanie parametrów technicznych autostrady A2 do istniejącego iprognozowanego natężenia ruchu. Zwiększy się przepustowość i usprawniąpołączenia drogowe między Warszawą a Łodzią w kontekście planowanego powstaniaCentralnego Portu Komunikacyjnego.

Zakłada się, że prace przygotowawcze będą trwać maksymalniedo 2021 roku. Ich koszt jest szacowany na około 7 mln zł. Natomiast na samąrealizację powinno się przewidzieć okres nawet do 3 lat, z uwagi na planowane pracebez zamykania odcinka dla ruchu.

Szacowany łączny koszt rozbudowy A2 o jeden pas może wynieśćok. 600 mln zł. (PAP)