Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Litwa rusza na elektryczne zakupy. Z Funduszem Spójności

infobus
11.04.2022 10:30

Litewska ustawa o paliwach alternatywnych przewiduje, że od 2029 r. cały transport publiczny w kraju powinien być przystosowany do korzystania z paliw alternatywnych.

Dlatego także mniejsze miasta rozpoczęły aplikowanie o zakup elektrobusów z pieniędzy Funduszu Spójności Unii Europejskiej.

3,2 tys. autobusów i trolejbusów

Według ministerstwa transportu Litwy, park transportu publicznego składa się z ok. 3,2 tys. pojazdów, z czego obecnie około 13% jeżdżą elektryczne autobusy i trolejbusy.

Według Ministerstwa Transportu i Komunikacji gminy Druskiennik, Taurogi i Janowa planują w najbliższym czasie zakup 16 nowych autobusów elektrycznych za ponad 3 mln. EUR z pieniędzy Funduszu Spójności Unii Europejskiej.

Dla trzech gmin zostanie zakupionych 16 autobusów elektrycznych

Według ministerstwa Druskienniki kupią 11, Taurogi – 4, a Janów – 1 autobus elektryczny.

-„Zachęcamy wszystkie gminy w kraju do zakupu nowych, ekologicznych autobusów elektrycznych, wykorzystujemy do tego również europejskie instrumenty finansowania” – powiedziała Agnė Vaiciukevičiūtė, wiceminister transportu i komunikacji.

Litewski elektrobus

Przypomnijmy, że opracowany i wyprodukowany na Litwie prototyp autobusu elektrycznego Dancer jest testowany na lotnisku w Wilnie.

-„Pierwsze kroki podejmowane są na lotnisku w Wilnie, chociaż droga jest jeszcze daleka i nadal aktywnie poszukuje się sposobów na zachęcenie do zmian w transporcie zanieczyszczeń przez firmy zajmujące się obsługą naziemną. Już teraz obserwujemy w Europie szereg inicjatyw, takich jak elektryczne autobusy lotniskowe, elektryczne taksówki dla pasażerów przylatujących i odlatujących oraz wprowadzanie innych pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi. Autobus „Dancer” na lotnisku w Wilnie jest tego doskonałym przykładem. Tym bardziej cieszy, że ten autobus pasażerski jest produktem litewskiej firmy” – powiedział w styczniu Minister Transportu i Komunikacji Marius Skuodis.

12-metrowy prototyp autobusu „Dancer” może przewozić jednocześnie prawie 90 pasażerów, ma 32. miejsca siedzące i 56 miejsc stojących, z których dwa można przekształcić w jedno miejsce dla wózków inwalidzkich. Nadwozie autobusu wykonane jest z materiału kompozytowego zawierającego przetworzony plastik PET. Ze względu na swoją wyjątkowo niską wagę, litewski autobus elektryczny wymaga mniej energii na podróż, dlatego jego zużycie energii wynosi średnio 0,72 kWh na kilometr.