Liniowy sukces Arrivy na Słowacji. 120 nowych autobusów
Arriva wygrała 10-letni kontrakt na obsługę regionalnych linii w Kraju Bratysławskim.
To oznacza 120 nowych autobusów na międzymiastowych trasach i jeszcze wyższy standard obsługi pasażerów. Dodajmy, że od 15 listopada koncern będzie obsługiwał łącznie cztery słowackie regiony: Bratysławę, Nitrę, i Koszyce, i tym samym zostanie regionalnym transportowym liderem.
Od 15 listopada
Region Bratysławski (BSK) podpisał nowy 10-letni kontrakt (z możliwością przedłużenia na kolejne 5 lat) z firmą Arriva Mobility Solutions, która będzie obsługiwać regionalny transport autobusowy w regionie od 15 listopada 2021 r. To oznacza przegraną dotychczasowego przewoźnika - Slovak Lines.
Tak krótki czas do wyjazdu na linie (15.11), to efekt skomplikowanego przebiegu przetargu , któremu towarzyszyło wniesienie kilku protestów. Łącznie postępowanie trwało 340 dni, a nowy przewoźnik - Arriva - ma jedynie minimalny czas na przygotowanie. Dlatego 15 listopada na linie wyjedzie 120 pojazdów, ale nie wszystkie będą nowe (w okresie przejściowy należy utrzymać obecny poziom jako minimum). Nowoczesna flota ma ruszyć w maju 2022 r. i z tego co wiadomo dotychczasową ulubioną przez słowacką Arrivę markę SOR zastąpi Iveco.
Arriva rozpoczęła już rekrutację kierowców autobusów. Natomiast przedstawiciele Arrivy zapewniają, że zmiana przewoźnika powinna przebiec płynnie dla pasażerów. Z kolei zarząd lokalnego transportu obiecuje podróżującym wyższą jakość i atrakcyjność przewozów regionalnych. Na przykład wprowadzone zostaną linie ekspresowe do Pragi, a także nowe trasy nocne.
-„Konkurs na nowego przewoźnika był niewątpliwie największym i najbardziej złożonym w historii bratysławskiego samorządu. Po okresie przejściowym nowy przewoźnik będzie musiał spełniać najwyższe standardy techniczne i operacyjne. Informacje o linii będą wyświetlane na wyświetlaczach cyfrowych wewnątrz i poza pojazdem oraz zostanie ustalony maksymalny wiek pojazdów. Dla osób niewidomych i niedowidzących zostanie dodany najnowocześniejszy system informacyjny - informuje BSK.
Stopniowo zmienią się także przystanki autobusowe. Wszystkie będą oznaczone jednolitą stylistyką. Nowe i wyraźniejsze wizualizacje otrzymają rozkłady jazdy, które będą identyczne z rozkładami jazdy transportu publicznego w Bratysławie.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Cenowe szczegóły
Arriva zaproponowała w przetargu cenę 334.039.143 euro za całe 10 lat obsługi linii, czyli o 54 mln euro mniej od ceny oszacowanej przez BSK w konkursie. To daje średnią cenę wzkm na poziomie 1,3939 EUR netto, w tym:
- dla pojazdu standardowego MAXI - 1,3953 EUR netto;
- dla pojazdu klasy MIDI - 1,4358 EUR netto
- dla pojazdu klasy MINI - 1,3234 EUR netto.
-„W nowym kontrakcie zmieniono strukturę płatności kosztów przewoźnika. Przewoźnik nie będzie już musiał zwracać wszystkich kosztów jeden do jednego, co bardzo utrudniało sprawdzenie ich realności i kwalifikowalności. Zgodnie z nową umową przewoźnik będzie musiał płacić „stałe” koszty za 1 km za rodzaj pojazdu używanego na danej trasie. Wybrana część tych kosztów stałych zostanie zwaloryzowana w trakcie trwania umowy na podstawie z góry określonych parametrów wskaźnikowych ustalonych przez region, tak aby koszty te jak najbardziej odzwierciedlały rozwój cen. Jednak ze względu na swój charakter część kosztów przewoźnika określonych w umowie zostanie pokryta bezpośrednio przez przewoźnika. Koszty te obejmują koszt zużytego oleju napędowego. Jednak w tym przypadku region będzie mógł bardzo skutecznie monitorować i kontrolować poprawność rozliczeń dzięki modułom GPS monitorującym trasy przejazdu przewoźnika” – informuje Patrícia Měšťan z BSK.
Dodajmy, że Arriva działa na Słowacji od 2008 roku i jest najsilniejszym prywatnym graczem w transporcie autobusowym na Słowacji. Od 2017 roku firma prowadzi także systemy rowerowe. Od 15 listopada grupa będzie zatrudniać na Słowacji ponad 2700 pracowników i obsługiwać ponad 1500 autobusów. Składa się z pięciu firm transportowych, serwisu oraz centrali.