Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Liniowy przetarg na 10 lat w Krakowie bez ofert. ZTP unieważnia postępowanie

infobus
30.06.2023 15:02

30 czerwca Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie miał otworzyć oferty w przetargu na operatora komunikacji miejskiej dla wybranych linii autobusowych.

Do zamawiającego nie wpłynęła jednak żadna oferta i wskutek tego przetarg od razu unieważniono.

Umowa na 10 lat

Przypomnijmy, że przedmiotem zamówienia było świadczenie przewozów autobusowych w publicznym transporcie zbiorowym na sieci komunikacyjnej obejmującej obszar Miasta Krakowa i Gmin będących stronami Porozumień Międzygminnych, dla których Gmina Miejska Kraków jest organizatorem publicznego transportu zbiorowego. Usługa polega na wykonywaniu autobusowych przewozów o charakterze użyteczności publicznej na wskazanych liniach komunikacyjnych w liczbie ok. 9,7 mln wozokilometrów rocznie taborem wielkopojemnym, standardowym, MIDI+ i MINI, o napędzie spalinowym spełniającym normę emisji spalin min. Euro 6 oraz niskoemisyjnym lub zeroemisyjnym. Zamawiający wytypował 27 tras, które są objęte przetargiem.

Umowa z nowym wykonawcą miała obowiązywać przez 10 lat, począwszy od 01 sierpnia 2024 r. do 31 lipca 2034 r.

Do zawarcia umowy jednak w najbliższym czasie nie dojdzie. ZTP czekał na oferty od wykonawców do 30 czerwca. Nie zgłosił się nikt i w tej sytuacji zamawiający od razu unieważnił przetarg.

151 autobusów

Usługi przewozowe miały być świadczone autobusami o napędzie spalinowym spełniającymi normę emisji spalin min. Euro 6 oraz niskoemisyjnymi napędzanymi skroplonym (LNG) lub sprężonym (CNG) gazem ziemnym lub zeroemisyjnymi o napędzie elektrycznym, w liczbie łącznej 151 pojazdów (łącznie z pojazdami rezerwowymi), z czego minimum 46 pojazdów powinno być niskoemisyjne lub zeroemisyjne. Zamawiający wymagał następującej liczby pojazdów danego typu (wielkości):

  • autobusy MINI: 12 szt., z czego minimum 4 pojazdy niskoemisyjne lub zeroemisyjne,
  • autobusy MIDI+: 10 szt., nie są wymagane pojazdy niskoemisyjne lub zeroemisyjne,
  • autobusy standardowe (KN): 43 szt., z czego min. 16 pojazdów niskoemisyjnych lub zeroemisyjnych,
  • autobusy przegubowe (PN): 86 szt., z czego min. 26 pojazdów niskoemisyjnych lub zeroemisyjnych.

Co istotne, zamawiający zastrzegł, że nie zapewnia infrastruktury do tankowania i ładowania pojazdów.

Przetarg z odwołaniami w tle

Takiego wyniku postępowania można było się spodziewać. Przetarg bowiem od początku napotkał trudności, bowiem aż trzech przewoźników (Mobilis, Arriva i PKS Grodzisk Maz.) było niezadowolonych z zapisów SWZ i dali temu wyraz w postaci skierowania odwołań do Krajowej Izby Odwoławczej. Jednym z głównych zarzutów potencjalnych wykonawców był brak podzielenia tak dużego zamówienia na części. Więcej na ten temat pisaliśmy w InfoBusie tutaj.

Teraz ruch po stronie ZTP. Pozostaje też pytanie czy krakowski organizator przewozów wyciągnie lekcje z aktualnego przetargu w kolejnym rozdaniu?