Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Liniowy przetarg GZM z ofertami LZ, Kłosok, Pawelec, PKS Gostynin, PKS Południe i PKS Tarnobrzeg

infobus
30.01.2023 09:50

27 stycznia Zarząd Transportu Metropolitalnego otworzył oferty w przetarg na obsługę autobusowych linii przez osiem lat 17 linii przebiegających przez 16 miejscowości Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

W przetargu o wartości ok. 300 mln zł ZTM dostał cztery oferty. Teraz Zarząd dokona wybory najkorzystniejszych ofert posługując się aż pięcioma kryteriami, w tym ceną o wartości 60%. W pierwszym zadaniu mamy minimalne przekroczenie budżetu, a w drugim obie oferty mieszczą się w zakładanej kwocie. Dobry przetarg!

40 autobusów

Ogłaszając przetarg w grudniu ub. roku ZTM akcentował, że to jedno z największych postępowań tego typu w kraju. Podzielono je na dwie części (obszary). Dodajmy, że Zarząd szeroko informował o postępowaniu, zapraszając do składania ofert długoletniej współpracy przewoźników z Polski i spoza kraju.

Jak wynika z informacji na platformie zamówień Zarządu, w każdym z nich wpłynęły dwie oferty:

W pierwszej części, na sfinansowanie której ZTM przeznaczył 178,5 mln zł brutto, oferty złożyły konsorcja firm Lazar i PKS Południe (prawie 180 mln zł brutto) oraz PKS w Gostyninie i PKS w Tarnobrzegu (200,3 mln zł brutto).

W drugiej części zamówienia - z budżetem niespełna 103,5 mln zł brutto - oferty złożyły firmy Kłosok (91,9 mln zł brutto) oraz Pawelec (89 mln zł brutto).

Przy wyborze najkorzystniejszych ofert, ZTM zastosuje pięć kryteriów:

  • Kryterium jakości - Nazwa: wiek pojazdów / Waga: 15%
  • Kryterium jakości - Nazwa: klimatyzacja przestrzeni pasażerskiej / Waga: 10%
  • Kryterium jakości - Nazwa: monitoring / Waga: 10%
  • Kryterium jakości - Nazwa: termin rozpoczęcia realizacji Usług / Waga: 5%
  • Cena - Waga: 60%
fot. ZTM

W tym m12 i m13

Przetarg ma też zabezpieczyć pulę pracy przewozowej na zaplanowane w tym roku zmiany w układzie połączeń – tak na Śląsku, jak i w Zagłębiu. Kontrakty mają obowiązywać od 1 czerwca 2023 r. przez osiem lat. Przetarg zakłada prawo opcji – zwiększenie łącznej pracy przewozowej.

Zamawiana praca przewozowa ma być wykonywana m.in. w Chorzowie, Dąbrowie Górniczej, Gliwicach, Katowicach, Mikołowie, Mysłowicach, Orzeszu, Rudzińcu, Siemianowicach Śląskich, Sosnowcu, Świętochłowicach, Tychach, Wyrach oraz Zabrzu.

Przetarg obejmuje m.in. dwie nowe linie metropolitalne: M12, której trasa ma biec od Katowic przez Mikołów i Łaziska Górne do Wyr oraz M13, która ma łączyć Katowice i Mysłowice ze strefą ekonomiczną w Sosnowcu.

Jako jeden z powodów ogłoszenia przetargu przedstawiciele ZTM wskazywali wolę odciążenia gminnych przedsiębiorstw komunikacji miejskiej - z racji ich trudnej sytuacji kadrowej w grupie zawodowej kierowców.

Aktualne przetargi ZTM uwzględniają poprawę standardów w komunikacji miejskiej. Nowe umowy przewozowe zobowiązują przewoźników do stopniowego upowszechniania w pojazdach m.in. monitoringu, klimatyzacji, WiFi, odpowiedniego oświetlenia i informacji pasażerskiej, alkoblokad czy urządzeń przytrzymujących rowery oraz wózki inwalidzkie i dziecięce.

Zdania ZTM

Organizacja transportu publicznego to zadanie własne miast i gmin, w obrębie GZM przekazane przez samorządy członkowskie zrzeszającej je Metropolii. Utrzymywane jest ze składki zmiennej, opłacanej co roku przez gminy oraz z biletów.

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia organizuje komunikację miejską poprzez swoją jednostkę budżetową - Zarząd Transportu Metropolitalnego. To jeden z największych organizatorów transportu zbiorowego w Polsce. Na ulice 41 miast i gmin Metropolii oraz 15 kolejnych z nią sąsiadujących wysyła 1,5 tys. autobusów, tramwajów i trolejbusów. Wszystkie te pojazdy, należące do kilkudziesięciu operatorów, obsługują ok. 450 linii i zatrzymują się na ok. 7 tys. przystanków.

W 2021 r. Metropolia objęła udziały największych tamtejszych operatorów komunikacji miejskiej, należących do samorządów miast Przedsiębiorstw Komunikacji Miejskiej w Gliwicach, Katowicach, Sosnowcu i Tychach. Dzięki temu, podobnie jak w przypadku należącego w całości do Metropolii PKM Świerklaniec, spółki te dostają zlecenia w formule in-house, z pominięciem przetargów.

Pod kątem dotychczasowych pozostałych, prywatnych przewoźników, ogłaszane są postępowania, które m.in. mają pozwalać rozszerzać siatkę połączeń i uruchamiać kolejne tzw. linie metropolitalne. Są to linie finansowane bezpośrednio przez GZM, które mają uzupełniać ofertę transportową w regionie przed docelowym rozwojem sieci Kolei Metropolitalnej.

W ub. roku ZTM ogłaszał już takie przetargi, w większości rozstrzygnięte w częściach. Obecne postępowanie objęło co najmniej 25 mln wozokilometrów, do realizacji których potrzebnych będzie prawie 40 autobusów. Orientacyjną wartość zamówienia oszacowano na 308 mln zł. Dzięki podpisanym kontraktom zapewnione mają zostać połączenia na 17 liniach w 16 miejscowościach.