Liniowy debiut autobusów elektrycznych w Zawierciu. Od Solarisa
22 lipca na ulice wyjechały pierwsze elektrobusy we flocie Zakładu Komunikacji Miejskiej w Zawierciu.
To dwa autobusy Solaris Urbino 12 electric oraz jeden z pierwszych w naszym kraju (po Cieszynie) midibus – Urbino 9 LE electric. Równolegle zakończono odbiory ładowarek (produkcji Ekoenergetyki), które - w pakiecie "pod klucz" - dostarczył producent z Bolechowa. O tym kontrakcie pisaliśmy już w InfoBusie TUTAJ.
elektryczny era
Jak poinformował Łukasz Konarski, prezydent Zawiercia, 22 lipca nowe pojazdy zaczęły wozić mieszkańców. Pierwsze elektryki w tym mieście to:
- dwa autobusy elektryczne klasy MAXI o długości 12 metrów - Urbino 12 electric
- jeden autobus klasy MIDI o długości 9 metrów - Urbino 9 LE electric.
Pojazdy są ładowane za pomocą czterech ładowarek, w tym:
- dwóch stacjonarnych na terenie zajezdni,
- jednej mobilnej jednej szybkiej pantografowej zlokalizowanej w bliskim sąsiedztwie zajezdni
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Zdaniem miasta najważniejsze korzyści płynące z eksploatacji autobusów elektrycznych to: natychmiastowe ograniczenie smogu i tzw. niskiej emisji, praktycznie bezgłośny silnik, wysoka niezawodność, gotowość do realizacji kursów praktycznie całodobowo, nowoczesny system dynamicznej informacji pasażerskiej, oszczędność paliwa, komfort dla mieszkańców, których domy są blisko zajezdni, przystanków końcowych itd. – znacząca redukcja hałasu wynikającego z pracy pojazdu, pełne wsparcie dla osób z niepełnosprawnościami, porty USB umożliwiające ładowanie baterii w urządzeniach mobilnych należących do pasażerów
Jedna pierwszych dziewiątek
ZKM Zawiercie posiada także jeden z pierwszych w naszym kraju (po Cieszynie) midibus Urbino 9 LE electric.
Jego podstawowe parametry są następujące:
- długość – 9 270 mm;
- szerokość – 2 450 mm;
- wysokość – 3 300 mm.
- pojemność pasażerska: minimum 50 pasażerów w tym 27 siedzących (8 dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi).
- układ drzwi: 1-2-0.
- oś przednia niezależna.
- oś napędowa DANA z silnikiem centralnym Siemens 230 kW.
- pojemność baterii: 264 kWh.
- konstrukcja przystosowana do podłączenia pantografu odwróconego.
- ogrzewanie hybrydowe.
- klimatyzacja: Konvekta UL500.
- system gaszenia: FeuTechnik.
- System Informacji Pasażerskiej i monitoring: PIXEL.
- szyba przednia dzielona w pionie.