Limanowa z trzema ofertami na autobusowe linie. Budżet przekroczony dwukrotnie
18 stycznia Miasta Limanowa otworzyło oferty w przetargu na obsługę linii komunikacji miejskiej (nowymi autobusami będącymi własnością zamawiającego) przez okres czterech lat.
Przypomnijmy, że do małopolskiego miasta już pod koniec 2020 roku przyjechało pięć nowych autobusów Iveco Crossway 12 LE r., a oparty na tym taborze transport publiczny miał planowo ruszyć w 2021 roku. Teraz mamy kolejny termin i jest to .... koniec lutego 2023 roku. To bardzo optymistyczny scenariusz biorąc pod uwagę fakt, że wszystkie złożone propozycje przez operatorów przekraczają limanowski budżet.
cztery lata
Zanim przejdziemy do ofert, przypomnijmy co Limanowa chciała otrzymać. Miejskie linie mają być obsługiwane w dni powszednie, soboty, niedziele i święta. Zamawiający zastrzega możliwość rozszerzenia umowy na inne linie, również poza teren miasta Limanowa, po tych samych stawkach za 1 km. Planowana szacunkowa liczba kilometrów w okresie świadczenia usługi wynosi 721 tys. wzkm. Planowane godziny kursowania autobusów: w dni powszednie od 6:00 do 23:00, a w soboty, niedziele i święta od 6:30 do 19:30.
Wśród obowiązków wykonawcy będzie m.in. prowadzenie w autobusach sprzedaży biletów komunikacji miejskiej, zapewnienie należytej dbałości o zewnętrzny i wewnętrzny wygląd autobusów, pełnienie codziennego nadzoru nad pracą kierowców, stanem technicznym autobusów oraz punktualnością wyjazdów autobusów na trasy, zapewnienie pojazdu zastępczego w przypadku okresowego wycofania z eksploatacji autobusu (przeglądy, remonty itp.), udzielanie przez kierowców pomocy osobom niepełnosprawnym przy wsiadaniu i wysiadaniu do i z autobusu – umożliwienie korzystania z podestu, klimatyzowania przestrzeni pasażerskiej przy temperaturze przekraczającej 23 st. C oraz ogrzewanie przy temperaturze poniżej 5 st. C na zewnątrz pojazdu, oświetlanie wnętrza autobusów po zmroku i przy niedostatecznej widoczności, uzyskanie uzgodnień na korzystanie z przystanków, załatwianie we własnym zakresie wszelkich skarg i reklamacji pasażerów w zakresie świadczonych usług.
NIEZMIENNOŚĆ CENY
Limanowo czekała na oferty do 18 stycznia. Otrzymała trzy. Od:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- LS z Nowego Sącza na sumę 7.069.750,64 PLN brutto ze stawką dzierżawy: 2 952,00 PLN brutto;
- PHU GAWRON z Limanowej na sumę 7.193.936,98 PLN brutto ze stawką dzierżawy: 295 200,00 PLN brutto
- ASIK z Limanowej na sumę 6.145.276,41 PLN brutto ze stawką dzierżawy: 324 720,00 PLN brutto.
Z kolei budżet zamawiającego wynosił …. 3.000.000,00 zł na wszystko. Czyli mamy ponad dwukrotne przekroczenie budżetu i to od najtańszej oferty. Nie jesteśmy przewidzieć dalszych ruchów limanowskich urzędników (którzy m.in. twierdzili, że chcą finansować komunikację w ramach unijnego projektu), natomiast wiemy, jak gmina chce ocenić złożone propozycje. To:
- cena wynagrodzenia ryczałtowego za 1 kilometr przebiegu (znaczenie – 60%). Przy dokonywaniu wyceny firmy muszą uwzględnić łącznie wszystkie koszty związane ze świadczeniem usług przewozowych w komunikacji miejskiej, w szczególności: ubezpieczenie OC i AC autobusów, badań technicznych, kosztów zakupu paliwa, wynagrodzeń pracowników i ubezpieczeń społecznych utrzymania bazy transportowej i całego wymaganego zaplecza technicznego.
- długość deklarowanego okresu niezmienności ceny (znaczenie – 40%), gdzie minimalny okres niezmienności ceny wynosi 6 miesięcy, a maksymalny - 12 miesięcy.
Wielkie przygotowania
Miasto uchwaliło już cennik biletów, które mają obowiązywać w publicznym transporcie zbiorowym. Zdecydowano się wprowadzić dwa rodzaje biletów: jednorazowy oraz miesięczny (oba bilety dostępne będą w ramach jednej linii). Pojedynczy przejazd ma kosztować 4,00 zł, a bilet miesięczny – 120,00 zł. Ulgowe stawki wyniosą odpowiednio 2,00 zł i 60,00 zł. 22 września komunikacja publiczna w Limanowej ma być bezpłatna dla wszystkich.
Równolegle gmina ogłosiła przetarg na budowę trzech parkingów Park&Ride. Wszystko to w ramach w ramach unijnego projektu "Niskoemisyjny transport miejski w Limanowe".