Lidzbark na autobusowych zakupach. Ponownie dwa elektrobusy
18 października Gmina Miejska Lidzbark Warmiński ogłosiła przetarg zakup dwóch autobusów elektrycznych.
To kontynuacja unijnego projektu pn.: „Rozwój mobilności i transportu publicznego Gminy Miejskiej Lidzbark Warmiński”, w ramach którego już odebrano dwa elektrobusy Yutong E8 od firmy Busnex, które obsługują nowoutworzoną bezpłatną komunikację miejską. Teraz do nich dołączą dwa kolejne, dość podobne pod względem gabarytów e-busy. Czy tej samej marki? Zobaczymy.
Co chce Lidzbark?
Przedmiotem zamówienia jest zakup dwóch fabrycznie nowych autobusów elektrycznych niskopodłogowych, jednoczłonowych, jednej marki, przeznaczonych do wykonywania przewozów w publicznej komunikacji miejskiej.
Poszukiwany wymiary autobusów są następujące:
- długość – maks. 9,5 m,
- wysokość – poniżej 3,50 m,
- szerokość - mniej niż 2,60 m
- liczba miejsc pasażerskich – liczba miejsc ogółem co najmniej 50, w tym: liczba miejsc siedzących: min. 20, co najmniej 2 miejsca dla osób z ograniczeniem ruchowym dostępne z poziomu niskiej podłogi.
- napęd – autobus ma być napędzany silnikiem/silnikami elektrycznymi o mocy większej od 120 kW, umożliwiającej osiąganie przez pojazd obciążony prędkości od 0 do 60 km w czasie 28 sekund; od 0 do 40 km/h w czasie 15 sekund, od 0 do 20 km/h w czasie 6 sekund.
- ogrzewanie – hybrydowe elektryczno-spalinowe o mocy minimalnej 20 kW
- konstrukcja – autobus niskopodłogowy, wysokość od podłoża do wejścia autobusu max. 340 mm, bez stopni wejściowych we wszystkich drzwiach oraz bez stopni poprzecznych wewnątrz pojazdu od przodu autobusu aż do drugich drzwi.
Trzy kryteria
Miasto czeka na oferty do 22 listopada. Następnie oceni je według trzech kryteriów:
- okres gwarancji całopojazdowej / Waga: 20
- zużycie energii elektrycznej (w kwH/100KM) / Waga: 20
- cena - Waga: 60
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Co do warunków formalnych to są one na minimalnym poziomie:
- polisa OC na sumę gwarancyjną co najmniej 1 000 000,00 PLN
- wykaz dostaw z referencjami z ostatnich 3 lat
- wadium.
Pierwsze podsumowanie
W listopadzie Lidzbark Warmiński będzie obchodził rok bezpłatnej komunikacji miejskiej. Obsługują ją dwa zeroemisyjne, elektryczne autobusy oraz dwa pojazdy spalinowe. Zastosowanie pojazdów z napędem tradycyjnym było konieczne dla kompleksowej obsługi tras w reakcji na sygnały mieszkańców, którzy w ankietach sugerowali dodatkowe lokalizacje przystanków i częstsze kursy.
Teraz gmina chce je zastąpić elektrycznymi autobusami, aby transport publiczny był „zielony” w całości. Na dzień dzisiejszy 75% kursów obsługiwanych jest przez pojazdy zeroemisyjne.
Mieszkańcy chętnie korzystają z komunikacji miejskiej, a liczba pasażerów stale rośnie. W styczniu z transportu publicznego skorzystały 12.443 osoby, w lutym 17.622, a w marcu już 20.295 osób. Przewozy są darmowe w całości finansowane ze środków miejskich. Biorąc pod uwagę ostatnie miesiące (dane z marca są szacunkowe) miesięczny koszt komunikacji miejskiej wynosi średnio 60.000 zł, czyli około 4 zł brutto w przeliczeniu na jednego mieszkańca. To mniej więcej tyle, co jednorazowy bilet płatnej komunikacji w innych miastach.
-„Najtrudniejszy czas funkcjonowania autobusów mamy za sobą. Uczyliśmy się wszystkiego od zera i braliśmy pod uwagę wszystkie sugestie mieszkańców. Dziś mogę powiedzieć, że zdaliśmy egzamin, co widać po rosnącej liczbie pasażerów i wielu pozytywnych opiniach jakie do mnie docierają. Cały czas monitorujemy sytuację i reagujemy na potrzeby lidzbarczan, aby w maksymalnie kompleksowy sposób dostosować ją do ich potrzeb. Zachęcam do zostawiania samochodów w domu i korzystania z elektryków, zwłaszcza teraz, przy tak wysokich cenach paliwa – powiedział „Gazecie Olsztyńskiej” Jacek Wiśniowski, burmistrz Lidzbarka Warmińskiego.