Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Liczba pasażerów autobusów stopniowo spada

infobus
13.08.2016 12:22

W ubiegłym roku transport autobusowy zpominięciem komunikacji miejskiej i najmniejszych przewoźników przewiózł 416,5mln pasażerów, czyli o kilka procent mniej niż w 2014 roku. Konkurencja narynku przewoźników jest jednak bardzo duża. O pasażerów walczą oni nie tylkocenami, lecz także bogatą siatką połączeń oraz udogodnieniami w podróży. Wśródstałych klientów są m.in. emeryci i renciści oraz coraz częściej rodziny zdziećmi udające się do wakacyjnych kurortów.

? „Ogólnierynek przewozów autokarowych jest spadkowy, co wynika z rozwoju infrastrukturykolejowej oraz rządowego i unijnego wsparcia dla tego rodzaju transportu”? zauważa w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Andrzej Padziński,dyrektor ds. sprzedaży i rozwoju w PKS Polonus. ? „Mimo to obserwujemy, że rośnie zainteresowanie transportemautobusowym w pewnych segmentach, co w dużej mierze jest rezultatem tego, żeznacząco zmienia się jego jakość.”

Przewaga transportu autobusowego nad innymipolega przede wszystkim na rozbudowanej siatce połączeń, która w sezonie letnimrozszerzana jest o kolejne typowo turystyczne miejscowości. PKS Polonusobsługuje 36 tras krajowych do dużych miast, miejscowości wypoczynkowych iuzdrowiskowych, a także rasy międzynarodowe. Jak podkreśla Padziński, dobrejjakości, komfortowym autokarem można dojechać praktycznie w każdy zakątekPolski.

? „Przewagaautokarów rośnie wraz z odległością, którą podróżny ma do pokonania w ramachpodróży” ? tłumaczy Padziński. ? „Oile na krótsze odcinki Polacy wybierają się różnymi środkami transportu, o tylepodczas dłuższej, wakacyjnej eskapady bardzo często korzystają z większychpojazdów.”

Przewoźnicy stale inwestują w tabor.Przedstawiciel PKS Polonus podkreśla, że nowoczesne autokary często mogąkomfortem podróżowania przebić samoloty.

? „Wzrostfrekwencji odnotowujemy na liniach wakacyjnych. W sezonie otwieramy 10 nowychpołączeń na wybrzeże, które w wakacje jest najbardziej oblegane. Na nich teżodnotowujemy największy wzrost liczby przewożonych pasażerów i największezainteresowanie z ich strony” ? mówi Padziński. ? „Bardzo dużo rodzin zaczęło wybierać PKS Polonus jako przewoźnikawakacyjnego również ze względu na upusty, jakie wprowadziliśmy, m.in. 50%zniżki dla dzieci do 13 lat.”

Dodaje, że na wielu popularnych trasach,szczególnie do miejscowości górskich, nadmorskich i mazurskich, często brakujemiejsc, dlatego jest potrzeba dublowania autokarów. W tym roku ruch jestwyjątkowo duży, bo wielu turystów w obawie przed zagrożeniami terrorystycznymizrezygnowało z zagranicznych wojaży na rzecz wypoczynku w kraju.

Wiernymi klientami przewoźników są emerycii renciści, którzy podróżują autokarami do miejscowości uzdrowiskowych. Jakwyjaśnia Padziński, PKS Polonus również stawia na tę grupę, uruchamiającdodatkowe połączenia do popularnych sanatoriów oraz oferując zniżki dlaseniorów.

? „Tosprawia, że podróż autokarem jest dla seniorów bardziej ekonomiczna od innychśrodków transportu” ? mówi Andrzej Padziński. ? „Są to osoby, które chcą jechać w odpowiednio dobrych warunkachpodróży, ale też ważne jest dla nich to, z kim jadą. Od wielu lat sukcesywnieinwestujemy w rozwój naszych kierowców, mamy dosyć stabilną kadręwykwalifikowanych kierowców. Każdy kierowca przeszedł przeszkolenie ratownika drogowego.”

Zdaniem dyrektora PKS Polonus rynekprzewozów autokarowych jest trudny. Z roku na rok liczb pasażerów jest corazniższa ? w 2015 roku transportem samochodowym przewieziono blisko 50 proc.pasażerów mniej niż dekadę wcześniej. Mimo to rośnie liczba przewoźników orazkupowanych i rejestrowanych w Polsce autokarów.

? „Tymbardziej cieszy nas to, że pomimo ostrej walki konkurencyjnej i globalnejobniżki cen biletów udaje nam się utrzymać liczbę pasażerów, których w tym rokuna liniach dalekobieżnych będzie około miliona” ? twierdzi Padziński.? „W przypadku innych kierunkówodnotowujemy także istotne i nieprzypadkowe wzrosty frekwencji.

Jak wynika z ostatnich danych GłównegoUrzędu Statystycznego, środkami transportu publicznego w 2015 roku przewiezionołącznie 703,6 mln pasażerów, czyli o 0,9% mniej niż przed rokiem. Mniejsze byłyprzewozy w transporcie samochodowym, morskim i lotniczym, wzrosły natomiast wtransporcie kolejowym i wodnym śródlądowym.