Liczba pasażerów autobusów stopniowo spada
W ubiegłym roku transport autobusowy zpominięciem komunikacji miejskiej i najmniejszych przewoźników przewiózł 416,5mln pasażerów, czyli o kilka procent mniej niż w 2014 roku. Konkurencja narynku przewoźników jest jednak bardzo duża. O pasażerów walczą oni nie tylkocenami, lecz także bogatą siatką połączeń oraz udogodnieniami w podróży. Wśródstałych klientów są m.in. emeryci i renciści oraz coraz częściej rodziny zdziećmi udające się do wakacyjnych kurortów.
? „Ogólnierynek przewozów autokarowych jest spadkowy, co wynika z rozwoju infrastrukturykolejowej oraz rządowego i unijnego wsparcia dla tego rodzaju transportu”? zauważa w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Andrzej Padziński,dyrektor ds. sprzedaży i rozwoju w PKS Polonus. ? „Mimo to obserwujemy, że rośnie zainteresowanie transportemautobusowym w pewnych segmentach, co w dużej mierze jest rezultatem tego, żeznacząco zmienia się jego jakość.”
Przewaga transportu autobusowego nad innymipolega przede wszystkim na rozbudowanej siatce połączeń, która w sezonie letnimrozszerzana jest o kolejne typowo turystyczne miejscowości. PKS Polonusobsługuje 36 tras krajowych do dużych miast, miejscowości wypoczynkowych iuzdrowiskowych, a także rasy międzynarodowe. Jak podkreśla Padziński, dobrejjakości, komfortowym autokarem można dojechać praktycznie w każdy zakątekPolski.
? „Przewagaautokarów rośnie wraz z odległością, którą podróżny ma do pokonania w ramachpodróży” ? tłumaczy Padziński. ? „Oile na krótsze odcinki Polacy wybierają się różnymi środkami transportu, o tylepodczas dłuższej, wakacyjnej eskapady bardzo często korzystają z większychpojazdów.”
Przewoźnicy stale inwestują w tabor.Przedstawiciel PKS Polonus podkreśla, że nowoczesne autokary często mogąkomfortem podróżowania przebić samoloty.
? „Wzrostfrekwencji odnotowujemy na liniach wakacyjnych. W sezonie otwieramy 10 nowychpołączeń na wybrzeże, które w wakacje jest najbardziej oblegane. Na nich teżodnotowujemy największy wzrost liczby przewożonych pasażerów i największezainteresowanie z ich strony” ? mówi Padziński. ? „Bardzo dużo rodzin zaczęło wybierać PKS Polonus jako przewoźnikawakacyjnego również ze względu na upusty, jakie wprowadziliśmy, m.in. 50%zniżki dla dzieci do 13 lat.”
Dodaje, że na wielu popularnych trasach,szczególnie do miejscowości górskich, nadmorskich i mazurskich, często brakujemiejsc, dlatego jest potrzeba dublowania autokarów. W tym roku ruch jestwyjątkowo duży, bo wielu turystów w obawie przed zagrożeniami terrorystycznymizrezygnowało z zagranicznych wojaży na rzecz wypoczynku w kraju.
Wiernymi klientami przewoźników są emerycii renciści, którzy podróżują autokarami do miejscowości uzdrowiskowych. Jakwyjaśnia Padziński, PKS Polonus również stawia na tę grupę, uruchamiającdodatkowe połączenia do popularnych sanatoriów oraz oferując zniżki dlaseniorów.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
? „Tosprawia, że podróż autokarem jest dla seniorów bardziej ekonomiczna od innychśrodków transportu” ? mówi Andrzej Padziński. ? „Są to osoby, które chcą jechać w odpowiednio dobrych warunkachpodróży, ale też ważne jest dla nich to, z kim jadą. Od wielu lat sukcesywnieinwestujemy w rozwój naszych kierowców, mamy dosyć stabilną kadręwykwalifikowanych kierowców. Każdy kierowca przeszedł przeszkolenie ratownika drogowego.”
Zdaniem dyrektora PKS Polonus rynekprzewozów autokarowych jest trudny. Z roku na rok liczb pasażerów jest corazniższa ? w 2015 roku transportem samochodowym przewieziono blisko 50 proc.pasażerów mniej niż dekadę wcześniej. Mimo to rośnie liczba przewoźników orazkupowanych i rejestrowanych w Polsce autokarów.
? „Tymbardziej cieszy nas to, że pomimo ostrej walki konkurencyjnej i globalnejobniżki cen biletów udaje nam się utrzymać liczbę pasażerów, których w tym rokuna liniach dalekobieżnych będzie około miliona” ? twierdzi Padziński.? „W przypadku innych kierunkówodnotowujemy także istotne i nieprzypadkowe wzrosty frekwencji.„
Jak wynika z ostatnich danych GłównegoUrzędu Statystycznego, środkami transportu publicznego w 2015 roku przewiezionołącznie 703,6 mln pasażerów, czyli o 0,9% mniej niż przed rokiem. Mniejsze byłyprzewozy w transporcie samochodowym, morskim i lotniczym, wzrosły natomiast wtransporcie kolejowym i wodnym śródlądowym.
„