Liberec i Jablonec nad Nysą kupią SOR-y NS12
Odpowiedzialna za obsługę komunikacji miejskiej w czeskim Libercu i Jabloncu nad Nysą spółka wzbogaci się o autobusy SOR NS12. DPMLJ podpisała z producentem umowę wykonawczą na cztery autobusy z silnikami diesla Euro 6. Ale może ich być więcej.
DPMLJ zamówiło pierwsze cztery SOR NS 12 na podstawie umowy ramowej, którą podpisano pod koniec lutego. W przypadku maksymalnego wykorzystania kontraktowego wolumenu spółka ma prawo zamówić jeszcze 16 egzemplarzy tego modelu.
Nowe autobusy będą stopniowo zastępować starsze. Generalnie zaplanowano ich eksploatację zasadniczo na terenie Liberca. Zgodnie z umową po wykonaniu pierwszego zamówienia DPMLJ może zamówić w dwóch cyklach rocznych po osiem nowych SOR-ów.
Autobusy będą wyposażone w klimatyzację, gniazda USB, Wi-Fi, system kamer we wszystkich drzwiach oraz do monitorowania przedniej i tylnej części pojazdu. Nie zabraknie także urządzeń do liczenia pasażerów.
SOR NS12 to konstrukcją całkowicie niskopodłogowa, o długość 12 m, szerokości 2,55 m i wysokości 3,15 m. To pierwszy autobus SOR-a, który zaprojektowano od razu jako pojazd elektryczny, a także pierwszy z równomiernie rozmieszczonymi wejściami w układzie 2-2-2. Drzwi o jednakowej szerokości mają prześwit 1200 mm. Ich wariant może być zmienny w zależności od wymagań klientów.
NS12 dla DPMLJ będą pojazdami o pojemności ok. 95 osób, z czego 35 pasażerów będzie podróżować wygodnie na fotelach typu Ster 8MA Ultra Light. Aż 16 siedzeń będzie dostępnych z niskiej podłogi.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Układ jezdny oparto na rozwiązaniach firmy ZF. Z przodu zastosowano zawieszenie niezależne oparte na osi typu ZF RL82EC. Most napędowy to przekładnia portalowa typu AV133 z przełożeniem 6,19. Z tyłu zabudowano silnik FPT Cursor 8 współpracujący z automatyczną skrzynią biegów ZF.
Nie tylko SOR-y
SOR-y NS12 to nie jedyne tegoroczne nabytki DPMLJ. Jesienią Solaris dostarczy 10 sztuk niskoemisyjnych autobusów przegubowych z napędem na CNG. Wartość zlecenia to 79,75 mln CZK. Jeden Nowy Urbino 18 CNG w wersji oczekiwanej przez DPML to koszt ok. 1,36 mln PLN. Zakup autobusów zostanie pokryty w 85% z funduszy UE. Warto dodać, że będą to pierwsze Solarisy, które będą się poruszać po Libercu i Jablonec nad Nysą.
„