Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Legnica ma pierwsze hybrydy. Od Solarisa

infobus
18.10.2018 14:00

Legnica dołączyła do grona „hybrydowych” miast. Wczoraj, 17 października Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne zaprezentowało mieszkańcom spalinowo-elektryczne Solarisy Urbino 12. Kupiło je miasto w ramach projektu, obejmującego osiem pojazdów o łącznej wartości 12,5 mln PLN, z czego ponad 8,5 mln PLN to zdobyte unijne dofinansowanie.

Dostawa hybrydowych „jamników” wieńczy ubiegłoroczne zamówienie z Legnicy. Na początku tego roku na miasto wyjechały dwa spalinowe Nowe Urbino 12. Natomiast w kwietniu dołączyły do nich kolejne dwa Urbino 15, które są jednymi z ostatnich autobusów tego typu wyprodukowanych przez Solarisa.

Nadszedł czas na finał, który wypadł w niezłym stylu. Od wczoraj MPK jest bogatsze o cztery hybrydowe Nowe Urbino 12. To także pierwsze autobusy we flocie przewoźnika, które posiadają napęd hybrydowy. I pozyskanie pochłonęło 6 981 480 PLN brutto. Daje to jednostkową cenę nU12H na poziomie 1 419 000 PLN netto w pakiecie z gwarancją na 37 miesięcy.

„Miasto systematycznie odmładza naszą flotę” – mówił prezes legnickiego MPK Zdzisław Bakinowski. – „Mieszkańcy otrzymali w ostatnich latach 34 nowoczesne autobusy. Ich wartość sięga 40 mln PLN.”

„Te autobusy są dla Was, dla legniczan, pasażerów MPK” – mówił prezydent Legnicy Tadeusz Krzakowski do mieszkańców. – „Wkroczyliśmy w epokę komfortu podróżowania miejskimi autobusami przyjaznymi środowisku. Życzę, wszystkim, by służyły nam jak najlepiej.”

Legnicki standard

Każdy z legnickich hybrydowych „jamników” umożliwia podróż maksymalnie 95 pasażerom. 28 osób może skorzystać z dedykowanych dla Solarisa foteli Ster 8MU. Dziesięć siedzeń jest dostępnych z niskiej podłogi. Cztery z nich wyróżniono czerwoną tapicerką z myślą o osobach starszych lub z ograniczoną sprawnością.

Wejście na pokład jest możliwe dzięki trzem wejściom w układzie 2-2-2. Płaty drzwiowe oraz ich napęd dostarczyła firma BODE. Krótko mówiąc- pakiet standard. Naturalną wentylację przestrzeni pasażerskiej zapewnia siedem przesuwnych okien. Nie mogło oczywiście zabraknąć klimatyzacji i monitoringu.

Czas na napęd, który jest najciekawszy w tym pojeździe. Rolę agregatu prądotwórczego pełni silnik wysokoprężny Cummins ISB4.5E6 210B. To jednostka o pojemności skokowej 4,46 l, mocy 155 kW oraz 760 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Solaris zastosował szeregowy napęd HybriDrive amerykańskiej firmy BAE.

Silnik spalinowy zblokowany jest z modułem trakcyjnym HDS200. To falownik, który steruje prądnicą synchroniczną o mocy ciągłej 205 kW. Jej zadaniem jest przekształcenie energii mechanicznej z jednostki spalinowej w elektryczną, która umożliwi zasilanie silnika trakcyjnego. BEA stosuje silnik asynchroniczny o mocy 200 kW, który osiąga 2400 Nm ciągłego momentu obrotowego. Za silnikiem trakcyjnym zamontowano zwolnicę, która pomaga „okiełznać” jego wysoki moment obrotowy i przekazać energię mechaniczną na portalowy most napędowy ZF AV132/80.

Dostawcą systemu informacji pasażerskiej jest mielecki R&G Plus. Każdy hybrydowy Solaris jest wyposażony w cztery diodowe wyświetlacze zewnętrzne o wysokiej rozdzielczości. A co wewnątrz? Tutaj znajdziemy jedną tablicę. Za kabiną kierowcy mamy monitor LCD ETM23. Do tego oczywiście nie mogło zabraknąć głosowych zapowiedzi oraz systemu GPS. Zainstalowano dwa rodzaje wielofunkcyjnych kasowników- trzy sztuki KRG6KB3 i jednego KRG12. Ten drugi jest o tyle wart odnotowania, gdyż można za jego pomocą nabyć bilet za pomocą płatności zbliżeniowej kartą bankową. Całością steruje autokomputer SRG3100P.

Dzięki tej dostawie flota kursujących po Legnicy Nowych Urbino 12 to 18 autobusów. A to oznacza, że co piątym pojazdem, który możemy spotkać w mieście jest nowa odsłona „dwunastki” Solarisa. Natomiast jak popatrzymy na flotę całego MPK to znakomita większość autobusy pochodzi z fabryki w Bolechowie.