Lębork z kompletem nowych autobusów. 5 x Solaris
14 września br. – w ramach Dni Otwartej Zajezdni – ZKM Lębork pochwaliło się kompletem nowych Solarisów. W sumie to 5 szt. fabrycznie nowych autobusów.
W sierpniu br. zakończyła się dostawa ostatniego autobusu dla lęborskiego Zakładu komunikacji Miejskiej w ramach zadania „Dostawa autobusów miejskich” w ramach projektu „Lęborski Węzeł Przesiadkowy”. Łącznie za 5 mln 464 tys. zł ZKM zakupił pięć fabrycznie nowych autobusów niskopodłogowych firmy Solaris, w tym:
-
4 szt. pojazdów klasy MAXI – Solaris Urbino 12
-
1 pojazdu klasy MIDI – Solaris Urbino 10
Zakup ten w 85% został dofinansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego Województw Pomorskiego.
Otwarte Drzwi
14 września br. w ramach Dni Otwartej Zajezdni ZKM-u przy ul. Warszawskiej 15A w obecności burmistrza Lęborka, radnych i mieszkańców zaprezentowano nowe pojazdy. Była możliwość poznania szczegółów technicznych nowoczesnych autobusów, usiąść za kierownicą oraz zwiedzić bazę w tym salę z archiwalnymi zdjęciami taboru lęborskiej komunikacji na przestrzeni kilkudziesięciu. W tym roku Zakład Komunikacji Miejskiej obchodzi jubileusz 45-lecie działalności, symbolizował to tort z autobusowym akcentem.
Zakup najnowszych autobusów marki Solaris znacznie odnowił tabor lęborskiej komunikacji. Średni wiek 11 autobusów będących na stanie ZKM-u spadł do 7,2 roku. Zakup nowych pojazdów pozwolił na skasowanie czterech najstarszych, dwudziestoletnich pojazdów. Wymiana taboru zwiększyła możliwości przewozowe przewoźnika. Ilość miejsc dla pasażerów wzrosła o 27,5% (z 701 do 894).
Przypomnijmy, że pierwsze Solarisy na ulicach Lęborka pojawiły się w styczniu 2019 roku i egzemplarze te mają na licznikach ponad 40 tys. km każdy.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Lęborski standard
Wszystkie Nowy Urbino 12 dla Lęborka to autobusy w niespotykanej w Polsce dotąd wersji wyposażenia. Każdy pojazd umożliwia podróż maksymalnie 89 pasażerom. 31 osób może liczyć na przejażdżkę na miejscach siedzących. Skorzystać mogą w z dedykowanych dla Solarisa foteli Ster 8MU. Z niskiej podłogi mamy dostępnych aż 17 siedzeń. Wejście na pokład jest możliwe dzięki dwóm wejściom w niespotykanym w Polsce w autobusach miejskich klasy MAXI układzie 1-2-0. Zastosowano płaty drzwiowe firmy Ventura, a ich napęd to urządzenia od BODE.
W Lęborku chcieli solówek ze średnimi lub dużymi silnikami. Producent z Bolechowa kompletując powerpack'a miał na uwadze to wprost wyrażone oczekiwanie. Sercem pojazdu jest silnik DAF MX-11. To jednostkowa napędowa o pojemności skokowej nieco ponad 10, 8 l, która oczywiście spełnia normę Euro 6. Po uwzględnieniu wymagań przetargowych wydaje się, że Solarisa zamontował wersję silnika o mocy 210 kW i 1200 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Motor zblokowany jest z sześciobiegową skrzynią biegów ZF Ecolife.
Naturalną wentylację przestrzeni pasażerskiej zapewnia dziewięć uchylnych okien. Nie mogło oczywiście zabraknąć klimatyzacji i gniazd z portami USB. Poręcze posiadają diodowe podświetlenie. Biletomat i system informacji pasażerskiej dostarczył bydgoski Pixel. Nowością w Lęborku są głosowe zapowiedzi przystanków.
„