Leasing: Jakie prognozy na rok 2017?
Finansowanie środków transportu ciężkiego jest jednym zfilarów branży leasingowej w Polsce. W 2016 roku transportowcy wyleasingowalisprzęt o łącznej wartości ponad 17,2 mld złotych. Co sprawiło, że w ubiegłymroku branża transportowa była wyjątkowo skłonna do inwestycji? Czy należy sięobawiać pogorszenia sytuacji czy hossa pozostanie z nami na dłużej?
Na początku 2016 roku wydawało się, że branża transportowawkroczyła w trudny okres. Transportowców niepokoiły zmiany spowodowanekolejnymi ograniczeniami dot. płacy minimalnej w coraz większej liczbie państweuropejskich oraz trwające rosyjskie embargo. Jednak odwilż nastąpiła niemalnatychmiastowo. Leasingodawcy odczuli ją już po pierwszym półroczu. Transakcjedotyczące pojazdów ciężarowych powyżej 3,5 t. wzrosły wtedy o 38,3 %.Ostatecznie łączna wartość finansowania w ubiegłym roku wyniosła 17,2 mld zł ibyła wyższa o ponad 27,7 proc. w porównaniu do roku 2015.
? Ten świetny wynik nie byłby możliwy do osiągnięcia, gdybynie doskonała kondycja polskiego transportu. Ożywienie w tym sektorze byłodostrzegalne w 43 proc. wzroście rejestracji nowych ciężarówek pow. 6 ton.Głównym czynnikiem powodującym wymianę pojazdów była wymiana używanego taboruna nowe, bardziej ekonomiczne pojazdy zgodne z normą Euro 6 ? komentuje PiotrWarmuła, Dyrektor Sprzedaży ds. Rynków Strategicznych w Raiffeisen Leasing
Polski transport rośnie i inwestuje
Nie tylko wyniki leasingodawców potwierdzają, że polskitransport jest w najlepszej kondycji od lat. W 2016 roku Polska awansowała wunijnym rankingu transportowym, publikowanym cyklicznie przez KomisjęEuropejską. Obecnie znajdujemy się 23. miejscu wśród 28 państw UE. Nie jest towynik rewelacyjny jednak należy pamiętać, że w 2014 r. byliśmy na ostatnimmiejscu, a w 2015 r. ? na przedostatnim.
Firmy transportowe w Polsce coraz prężniej się rozwijają i,co za tym idzie, inwestują w nowe pojazdy. Z danych Polskiego Związku PrzemysłuMotoryzacyjnego wynika, że w ubiegłymroku zarejestrowano 26 628 nowych pojazdów ciężarowych powyżej 3,5 tony, czylio 18,7% niż rok temu. Od początku roku najwięcej przybyło samochodównajcięższych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 ton (24 431zarejestrowane sztuki, wzrost o 20,7% w skali roku).
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
? Warto dodać, że ważnym czynnikiem stymulującym branżętransportową jest wciąż rosnąca wartość polskiego eksportu. Bardzo dobre wynikiza rok 2015 oraz utrzymująca się dodatnia dynamika w roku 2016 sprzyjająbranży. ? dodaje Piotr Warmuła z Raiffeisen Leasing
Co przyniesie 2017 rok?
W 2017 roku firmy transportowe prawdopodobnie będąkontynuowały proces wymiany starego taboru na nowe pojazdy ciężarowe zgodne znormą spalania Euro 6. Natomiast bieżące analizy wskazują, że utrzyma się takżetempo wzrostu polskiego eksportu. W związku z tym Związek Polskiego Leasinguprognozuje, że branża leasingowa może spodziewać się ponad 14% wzrostu wobszarze finansowania dla transportu ciężkiego.
? Spodziewamy się utrzymania tendencji wzrostowej w zakresiefinansowania leasingiem. Jednak 2017 rok może być trudniejszy dla branżyleasingowej niż poprzedni. Główną barierę widzę w kształtowaniu się rynkuwtórnego pojazdów ciężarowych i jego wpływie na spadek wartości końcowychpojazdów. W dzisiejszym portfelu firm leasingowych jest to spora grupa transakcji.Obniżki wartości końcowych istotnie wpłyną na wysokości czynszów miesięcznych.To może spowodować ograniczenie inwestycji firm transportowych i tym samymzmniejszenie zapotrzebowania na nowe pojazdy i ich finansowanie. Jednak póki conie ma poważnych powodów do obaw, a pierwszy miesiąc roku pokazuje, że wciążmamy do czynienia z pozytywnym nastawieniem transportowców do inwestycji ?prognozuje Piotr Warmuła z RaiffeisenLeasing.
„