Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Ładowanie elektrobusa w 15 s? ABB: To możliwe!

infobus
15.07.2016 16:55

ABB zdobyło pierwsze zamówienie na przełomowy system15-sekundowego ładowania baterii dla bezemisyjnego transportu publicznego wGenewie.Rewolucyjna technologia nie wymaga napowietrznychlinii i oferuje cichy, zeroemisyjny transport zbiorowy jako ekonomicznieuzasadnioną alternatywę dla autobusów z silnikiem diesla. Jest to modelowerozwiązanie dla transportu miejskiego w przyszłości.

ABB otrzymało zamówienia o łącznej wartości ponad 16mln USD od genewskiego przedsiębiorstwa komunikacyjnego Transports PublicsGenevois (TPG) oraz od szwajcarskiego producenta autobusów HESS. Opiewają onena dostarczenie urządzeń szybkiego ładowania baterii oraz napędu elektrycznegodla 12 pojazdów typu TOSA (Trolleybus Optimisation Syst?me Alimentation).Autobusy będą obsługiwać linię nr 23, która łączy genewskie lotnisko zprzedmieściami Genewy. Dzięki elektrobusomemisja dwutlenku węgla może zmniejszyć się nawet o 1000 ton rocznie wporównaniu do dotychczas eksploatowanymi pojazdami z silnikami wysokoprężnymi.

ABB dostarczy i uruchomi 13 stacji błyskawicznegoładowania wzdłuż trasy linii nr 23, jak również trzy stacje na pętlachautobusowych i cztery w zajezdni. Będzie to najszybsza na świecie technologiapodłączania pojazdu do instalacji ładowania baterii. Podłączenie elektrobusa dopunktu ładowania zajmie niecałą 1 sekundę. Następnie akumulatory będą mogłyzostać naładowane w ciągu 15 sekund za pomocą ładunku energii elektrycznej o mocy 600 kW naprzystanku. Kolejne ładowanie trwające ok 4 – 5 minut na pętli autobusowejumożliwi pełne doładowanie akumulatorów. Innowacyjna technologia zostałaopracowana przez szwajcarskich inżynierów ABB.

„Jesteśmydumni z tej przełomowej technologii, która służy Genewie w zapewnieniu cichegoi bezemisyjnego transportu zbiorowego. Jest to modelowe rozwiązanie dlatransportu miejskiego przyszłości, zgodne z naszą wizją zrównoważonejmobilności” ? powiedział Claudio Facchin, prezydent Dywizji Produktówi Systemów Energetyki ABB. – „Wramach naszej strategii Next Level tworzymy rozwiązania skoncentrowane nakliencie oraz technologie pomagające zmniejszyć negatywne oddziaływanie naśrodowisko. „

Decyzja o uruchomieniu autobusów TOSA na linii 23została podjęta po pomyślnym przeprowadzeniu pilotażowej eksploatacjipierwszego elektrobusa na trasie z lotniska w Genewie do centrumwystawienniczego Palexpo. Trasa autobusowa linii zostanie nieco zmodyfikowana wcelu stworzenia szybkiego połączenia z Praille-Acacias-Vernet, budowaną nową podmiejskądzielnicą, w której ma znaleźć się 11 tys. mieszkań oraz powierzchnie biurowedla ok. 11 tys. pracowników. Po pełnym uruchomieniu tej linii w 2018 roku,autobusy przegubowe o dużej pojemności będą odjeżdżać z obu pętli co 10 minut wgodzinach szczytu. Obecnie linia obsługuje ponad 10 tys. pasażerów dziennie.

W ramach odrębnego zamówienia dla HESS, ABB dostarczy12 elastycznych napędów dla autobusów wraz ze zintegrowanymi urządzeniamitrakcyjnymi i przekształtnikami, bateriami zamontowanymi na dachu, systemem ETS(energy transfer system) oraz silnikami trakcyjnymi. Oba zamówienia obejmujątakże pięcioletni serwis, mający zapewnić niezawodność, efektywność i bezpiecznąeksploatację.

„Wdrożeniesystemu TOSA na linii 23 jest efektem współpracy partnerów z sektorapublicznego i prywatnego, którzy zainwestowali w realizację tej wizji. Teninnowacyjny projekt toruje drogę ku przyszłej mobilności, stanowiączrównoważone i przyjazne dla środowiska rozwiązanie w dziedzinie transportuzbiorowego dla dobra naszej społeczności” ? powiedział Luc Barthassat,dyrektor Departamentu Transportu i Środowiska kantonu genewskiego.

ABB zapewnia szeroki zakres technologii wspierającychtakie obszary jak kolej, metro oraz autobusy i inne pojazdy elektryczne.Klienci z sektora transportu i infrastruktury to jedna z trzech grup klientówobsługiwanych przez ABB, obok przedsiębiorstw energetycznych i przemysłu, azrównoważona mobilność jest kluczowym obszarem zainteresowania ABB w ramach jejstrategii Next Level.