KZK GOP dostrzegł gazowe autobusy
W sobotę, 8 sierpnia br., Komunikacyjny Związek Komunalny Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego opublikował historyczny przetarg na linie 695 ? łączącą Mikołów z katowickimi dzielnicami Zarzecze, Podlesie, Kostuchnę, Murcki, Giszowiec, Nikiszowiec, Janów i Szopienice oraz 788 ? łączącą Mysłowice z Tychami.
Po raz pierwszy w historii wszystkich przetargów wymaga od wykonawcy wdrożenia minimum 3 szt. autobusów ?zasilanych paliwem metanowym?, wyprodukowanych w 2015 roku i spełniających normy czystości emisji spalin ? Euro 6. Poza tym do obsługi linii wymagane są następujące autobusy ? tabor BN:
– min. 1 szt. autobusu nie starszego niż z 2015 roku, spełniający normę czystości spalin, co najmniej Euro 6,
– min. 2 szt. autobusów nie starszych niż z 2013 roku, spełniające normę czystości spalin, co najmniej Euro 5,
– max. 1 szt. autobusu nie starszego niż z 2010 roku, spełniający normę czystości spalin, co najmniej Euro 5.
Siedem autobusów musi spełniać następujące wymagania:
– liczba miejsc siedzących w autobusie nie może być mniejsza niż 20% ogólnej, wskazanej przez producenta pojemności autobusu,
– min. troje drzwi dla taboru BN, wszystkie uruchamiane mechanicznie ze stanowiska kierowcy, spełniające wymogi techniczne ujęte w Polskiej Normie PN-S-47010,
– wyposażone w zestaw pełnowymiarowych w stosunku do szerokości pojazdu, elektronicznych tablic kierunkowych rozmieszczonych zgodnie z § 21 Rozporządzenia Ministra infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdu oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia,
– wyposażone w system monitoringu przestrzeni pasażerskiej, obejmujący co najmniej 3 kamery, monitorujące wnętrze pojazdu oraz posiadające możliwość rejestracji obrazu i jego przechowywania przez okres co najmniej 7 dni,
– wyposażone w urządzenia zapewniające bezprzewodowy dostęp do Internetu WiFi oraz ładowarki USB dla urządzeń mobilnych.
Do tej pory w sieci KZK GOP sporadycznie pojawiają się autobusy napędzane zazwyczaj skroplonym gazem ziemny ? CNG. Najwięcej gazowych autobusów dotychczas eksploatuje mysłowicki ?Transgór?, który to zakupił w poprzednich latach francuskie autobusy spod znaku delfina od wałbrzyskiego MPK ? Irisbus Citelis 12M CNG oraz sprowadził ze Szwecji MANy trzeciej generacji ? MAN NL313 CNG oraz dwa przegubowe Volvo. Można by stwierdzić, że to właśnie ten przewoźnik posiada największe doświadczenie w eksploatacji autobusów napędzanych alternatywnym źródłem paliwowym spośród wszystkich przewoźników wykonujących pracę przewozową na zlecenie KZK GOP i to właśnie ?Transgór? z Mysłowic jest tu największym faworytem, szczególnie, że obecnie kursuje na tych liniach. Ponadto w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym testowano w prywatnych i państwowych przedsiębiorstwach m.in. Solarisa Urbino 18 CNG, Solbusa SM12 CNG oraz Tedoma C12G.
I dla wytrwałych podajemy parametry ?gazowych? linii KZK GOP:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Linia nr 695
- relacja: Katowice Szopienice Szpital Geriatryczny ? Mikołów Dworzec PKP,
- kursuje: dni robocze w godz. 04:42÷ 19:04,
- dobowa praca przewozowa: dni robocze? 777,60 wzkm,
- wozogodziny ogółem: dni robocze 36:29 h,
- wozogodziny postoju: dni robocze 5:10 h,
- średnia prędkość eksploatacyjna: dni robocze 21,31 km/h,
- średnia prędkość komunikacyjna: dni robocze 24,83 km/h,
- długość trasy: 31,50/32,60 km.
Linia nr 788
- relacja: Mysłowice Bytomska ? Tychy Grota-Roweckiego,
- kursuje: dni robocze w godz. 04:12÷ 23:39, dni wolne w godz. 04:05÷ 23:37,
- dobowa praca przewozowa: dni robocze szkolne? 1.413,50 wzkm,
- dni robocze w ferie i wakacje? 1.268,30 wzkm, dni wolne? 528,20 wzkm,
- wozogodziny ogółem: dni robocze szkolne 51:57 h, dni robocze w ferie i wakacje 46:44 h, dni wolne 19:32 h,
- wozogodziny postoju: dni robocze szkolne 6:45 h, dni robocze w ferie i wakacje 6:11 h, dni wolne 3:17 h,
- średnia prędkość eksploatacyjna: dni robocze szkolne 27,21 km/h,
- dni robocze w ferie i wakacje 27,14 km/h, dni wolne 27,04 km/h,
- średnia prędkość komunikacyjna: dni robocze szkolne 31,27 km/h,
- dni robocze w ferie i wakacje 31,28 km/h, dni wolne 32,50 km/h,
- długość trasy: 25,10/27,90 km.
Przewidywana całkowita praca eksploatacyjna w okresie realizacji umowy na ww. liniach wynosi tabor BN ? 4.810.000 wzkm. Świadczenie usług autobusowego transportu publicznego na ww. liniach komunikacji miejskiej trwać będzie 96 miesięcy. Planowane rozpoczęcie realizacji usługi ? od dnia 1 listopada 2015 roku.