Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

KZK GOP chce 68 e-busów za 142,5 mln zł

infobus
21.06.2017 10:31

Komunikacyjny Związek KomunalnyGórnośląskiego Okręgu Przemysłowego – zrzeszający 29 miast i gmin – chce współpracować zNarodowym Centrum Badań i Rozwoju w programie rozwoju autobusów elektrycznych.

20 czerwca Zgromadzenie KZK GOP miało przyjąć uchwałę, która umożliwipodpisanie porozumienia z NCBR. Jak jednak poinformowała PAP rzeczniczkaZwiązku Anna Koteras, pomimo kworum zapadła decyzja, aby umożliwić wzięcieudziału w dyskusji nad kwestią większej niż tego dnia liczbie przedstawicieligmin członkowskich. Kolejne spotkanie zgromadzenia KZK GOP ma odbyć się 27czerwca br. Do przyjęcia uchwały w 38-osobowym zgromadzeniu potrzebna jestwiększość statutowego składu – 20 głosów.

Prototyp do 2019 r.

Projekt uchwały KZK GOP zawiera m.in. zgodę dla zarząduzwiązku na zaciągnięcie w kontekście planowanego porozumienia z NCBR zobowiązańdo wartości 142,5 mln zł, a także na zakup 68 autobusów elektrycznych – wlatach 2019-2021.

Przedstawione w uzasadnieniu uchwały założenia planowanegoporozumienia z NCBR określają, że KZK GOP będzie musiał kupić powstałe w ramachprogramu autobusy w razie spełnienia szeregu warunków – dotyczących m.in. ichceny, przetestowania, pozyskania dofinansowania, terminu dostaw. W razieniespełnienia któregoś z nich Związek ma swobodnie decydować o zakupie.

Prace badawcze, w następstwie których powstać mają: projektnowego pojazdu, jego prototyp oraz – po zaakceptowaniu przez NCBR – seriapojazdów testowych, przewidziano do końca 2019 r. Na kolejne dwa latazaplanowano etap wdrożenia pojazdu na rynek – poprzez dostarczenie partnerompublicznym, wśród nich KZK GOP, pojazdów do użytkowania.

Najpierw projekt potem zakupy

Prace badawcze mają być w całości finansowane ze środkówNCBR. KZK GOP może zaangażować się finansowo w drugim etapie, w przypadkudecyzji o kupnie autobusów elektrycznych. KZK GOP zakłada, że w efekcieprogramu mógłby kupić 68 pojazdów (w dwóch wielkościach).

Zgodnie z warunkami planowanego porozumienia z NCBRwypracowanymi przez KZK GOP Związek będzie miał obowiązek kupna powstałych wramach programu autobusów, jeżeli m.in.: zaakceptuje specyfikację przetarguplanowanego w trybie partnerstwa innowacyjnego, a także łączne jegozobowiązania z tytułu zakupu nie przekroczą 142,5 mln zł (przy czym warunkiemjest pozyskanie dotacji w wysokości 60 proc. zobowiązań KZK; NCBR deklaruje, żewsparcie uruchomi Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej).

KZK GOP określił przy tym graniczne ceny jednostkoweautobusów (2,2 mln zł netto za pojazd długości ok. 18 m, 2 mln zł za pojazddługości ok. 12 m oraz 1,8 mln zł za pojazd 10-metrowy).

Związek warunkuje też nabycie powstałych w programieautobusów m.in. budową infrastruktury umożliwiającej przetestowanie pojazdów najednej z linii wskazanych do objęcia programem, wynikami testów wykazującymi,że pojazdy są „wolne od wad”, a także zapisem w umowie o partnerstwo innowacyjne,który zagwarantuje dostawy do 31 grudnia 2021 r.

68 lub więcej

Z uzasadnienia projektu uchwały zgromadzenia KZK GOP wynika,że przypadku uzyskania dofinansowania ze środków NFOŚiGW możliwe stanie sięzwiększenie liczby nabywanych pojazdów bądź zmniejszenie wkładu Związku.

KZK GOP odwołuje się też do informacji przedstawicieli NCBRz połowy maja br., zgodnie z którymi „realizacją programu zainteresowane sąkluczowe koncerny światowe produkujące autobusy elektryczne”. „Sygnały teuwiarygadniają możliwość skutecznej realizacji projektu oraz osiągnięcia efektuinnowacyjności” – oceniło biuro Związku.

Spośród przewoźników wykonujących przewozy na zlecenie KZKGOP, dotąd zamiar kupna elektrycznych autobusów – niezależnie od programu NCBR– ogłosiły samorządowe Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej z Sosnowca orazKatowic.

PKM Sosnowiec podpisało już umowę na dostawę trzech takichpojazdów 12 czerwca br. (Solarisy Urbino 12 electric) PKM Katowice wśród swoichplanów zakupowych do 2020 r. zadeklarowało wolę nabycia 20 elektrycznychautobusów. W regionie, poza obszarem KZK GOP, ponad 20 takich pojazdówma jeździć już w tym roku we flocie samorządowego przewoźnika z Jaworzna. (PAP)