Kurtyka: Duże zainteresowanie II naborem Zielonego Transportu Publicznego

1 września ruszył drugi nabór w programie "Zielony Transport Publiczny" z budżetem na zeroemisyjne autobusy na poziomie 1,2 mld zł. Zbieranie wniosków potrwa 20 grudnia.
7 października minister klimatu i środowiska Michała Kurtyki powiedział, że zainteresowanie tą edycją jest na tyle duże, że ta pula na pewno zostanie wyczerpana.
Drugi nabór
Podczas dzisiejszej inauguracji Kongresu Nowej Mobilności 2021 minister klimatu i środowiska Michał Kurtyka powiedział:
-„Miliard złotych na początku tego roku na zielony transport publiczny rozszedł się w 14 dni. (...) Kolejny 1 mld zł w zielony transport publiczny kilka tygodni temu - zbieramy wnioski i nie mamy żadnych wątpliwości, że on zostanie szybko rozdysponowany. W porozumieniu z samorządami jesteśmy w stanie budować - ta synergia jest niezwykle istotna - a za nią idzie potężny łańcuch przemysłowy, nowe miejsca pracy i nasze miejsce w EU" - zaznaczył Kurtyka.
Zdaniem ministra klimatu, w ciągu kilku lat bardzo wiele udało się osiągnąć dzięki dobrej współpracy między rządem i samorządami, które wykazały zainteresowanie wprowadzaniem elektromobilnych rozwiązań.
-"To jak szybko zmienia się teraz świat i jak dużo dzieje się w polskiej elektromobilności, to coś nieprawdopodobnego. Dla mnie fascynującym papierkiem lakmusowym tego jest udział w eksporcie autobusów elektrycznych w tym stuleciu. (...) W 2017 roku autobusy niskoemisyjne stanowiły 10 proc. eksportu w UE, a w roku ubiegłym - 46 proc. Polska stała się zagłębiem autobusów elektrycznych na Europę" - podkreślił minister.
Kraj baterii
Zdaniem ministra klimatu i środowiska, Polska została dostrzeżona w gronie światowych inwestorów, jako kraj stawiający na nowoczesność i gotowy do bycia pionierem elektromobilności.
-"To są technologie obecnie bardziej +made in Asia+ i to jest duży problem Europy. Technologie produkcji baterii litowo-jonowych są unikalnie technologiami azjatyckimi, ale Polska stała się największym zagłębiem produkcji baterii litowo-jonowych, a także ładowarek itp. Za tym idzie cały potężny nasz łańcuch, który my budujemy na bazie tej +ropy XXI wieku+, jakim staje się bateria litowo-jonowa" - mówił Kurtyka.
Jako przykład podał fabrykę baterii w Kobierzycach. "To 10 tys. osób, docelowa capacity 100,1 tys. gigawatogodzin - a dla porównania podam, że obecnie cała Europa to 90 gigawatogodzin zapotrzebowania. Potężny eksport i do tego stopnia ciekawy na skale naszych doświadczeń, że zeszły rok to 4 mld euro eksportu baterii litowo-jonowych z Polski. A 2019 rok to 2 mld euro, czyli 2 mld euro wzrostu" - wyjaśnił.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Zmiany w programie
Ogłoszona przez NFOŚiGW II edycja programu „Zielony Transport Publiczny” została dostosowany do warunków określonych w Krajowym Planie Odbudowy. Oprócz ograniczenia zanieczyszczenia powietrza poprzez rozwój zeroemisyjnego transportu publicznego celem programu jest przeciwdziałanie wykluczeniu transportowemu, szczególnie w regionach i miastach z wyzwaniami strukturalnymi.
-„Zgodnie z Polityką Energetyczną Polski 2040, od 2025 r. każdy przetarg na autobus w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców dotyczyć będzie pojazdów zeroemisyjnych tj. elektrycznych lub na wodór Program „Zielony transport publiczny”, finansowany z KPO, będzie wspierał ten cel. To oznacza, że – mając na uwadze cykl życia autobusów miejskich – do 2030 roku w największych miastach nie powinny jeździć autobusy inne niż zeroemisyjne – powiedział minister klimatu i środowiska Michał Kurtyka.
Możliwość korzystania z publicznego, a do tego ekologicznego transportu powinni mieć wszyscy – również mieszkańcy średnich i małych miast, w tym tracących funkcje społeczno-gospodarcze, jak również w regionach górniczych.
-„Dlatego program w nowej odsłonie – zgodnie z KPO – przewiduje duże preferencje dla samorządów, które chcą rozwijać miejski oraz lokalny transport samorządow – podkreśla minister Kurtyka.
różne możliwości
Ogłoszony 1 września nabór ma na celu wsparcie organizatorów publicznego transportu zbiorowego w nabyciu nowych zeroemisyjnych autobusów, w tym trolejbusów i autobusów zasilanych energią elektryczną i wytworzoną z wodoru oraz rozwój infrastruktury ładowania. Samorządy będą mogły ubiegać się o sięgające od 20 do 80% dofinansowanie na zakup lub leasing takich pojazdów i szkolenie kierowców oraz do 25% wsparcia na rozwój infrastruktury ładowania na własne potrzeby – budowę nowych lub modernizację istniejących stacji ładowania.
Wysokość dofinansowania jest uzależniona m.in. od liczby mieszkańców oraz rodzaju organizowanego transportu publicznego. Budżet na realizację konkursu wynosi do 1 200 000 000 zł, w tym:
- dla bezzwrotnych form dofinansowania – do 1 000 000 000 zł,
- dla zwrotnych form dofinansowania – do 200 000 000 zł.
Dalsze szczegóły naboru znajdują się TUTAJ.