Kultowe Ikarusy wyjadą na gdyńskie drogi. 10 października
Ikarus 280 – to kultowy model autobusu węgierskiej produkcji, który przez lata woził pasażerów w różnych polskich miastach. Wśród nich była, rzecz jasna, również Gdynia.
Mija 40 lat od wprowadzenia tych autobusów do gdyńskiej komunikacji miejskiej. Z tej okazji w niedzielę, 10 października zabytkowe pojazdy ponownie wyjadą na ulice Gdyni. Pojadą na linii 150.
co 40 minut
10 października trzy zabytkowe pojazdy tego typu ponownie pojawią się na ulicach Gdyni. Pojadą na trasie linii 150 od godz. 11.00 do godz. 18.00. Kursy obsługiwane przez Ikarusy 280 to dodatkowe przejazdy pomiędzy rozkładowymi odjazdami. Autobusy te będą jeździć co 40 minut:
– od godz. 11.04 do godz. 17.04 z pętli Witomino Leśniczówka,
– od godz. 11.47 do godz. 17.47 z pętli Oksywie Godebskiego.
Pojazdy, które w niedzielę wyjadą na gdyńskie drogi, należą do pasjonata tej marki – Łukasza Staniszewskiego z „Kultowego Ikarusa”.
Co ważne, przejażdżka zabytkowym Ikarusem będzie całkowicie bezpłatna, nie trzeba zatem kasować biletu.
Gdyńska historia
Podczas niedzielnego przejazdu w autobusach będą rozdawane ulotki. Opisano w nich historię eksploatacji autobusów Ikarus 280 w gdyńskiej komunikacji miejskiej. Materiał opracował prof. Olgierd Wyszomirski. Poniżej fragment tej historii:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Ikarus 280 to węgierski autobus przegubowy produkowany w Budapeszcie w latach 1971-2003. Na początku lat 90. Ikarusy montowano też w Polsce – z wykorzystaniem gotowych karoserii z Węgier. Były to pojazdy wysokopodłogowe, o wysokości podłogi 92 cm, długości 16,5 m i szerokości 2,5 m. Z reguły posiadały 142 miejsca dla pasażerów, w tym 35 siedzących. Pasażerom do wsiadania i wysiadania służyło czworo czteroskrzydłowych drzwi – dwoje w pierwszym członie i dwoje za przegubem, w doczepie. Pierwsze drzwi znajdowały się przy w pełni wydzielonej kabinie kierowcy. Większość wysokich okien autobusów, prawie sięgających dachu, posiadało duże przesuwne szyby.
Pierwszych 6 przegubowych Ikarusów 280 zostało wprowadzonych do eksploatacji w gdyńskiej komunikacji miejskiej w dniu 6 października 1981 r. W ciągu następnych 10 dni zaczęło kursować kolejnych 9 takich autobusów.
Łącznie w latach 1981-1992 przez Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne i jego następców prawnych – Przedsiębiorstwo/Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdyni – wprowadzonych zostało do gdyńskiej komunikacji miejskiej 137 Ikarusów 280:
- 26 autobusów o nr inw. 26001-26026 w 1981 r.
- 17 autobusów o nr inw. 26027-26043 w 1982 r.
- 38 autobusów o nr inw. 26044-26081 w 1983 r.
- 15 autobusów o nr inw. 26082-26096 w 1984 r.
- 5 autobusów o nr inw. 26097-26099 i 26600-26601 w 1985 r.
- 5 autobusów o nr inw. 26602-26606 w 1986 r.
- 6 autobusów o nr inw. 26607-26612 w 1987 r.
- 12 autobusów o nr inw. 26613-26624 w 1989 r.
- 4 autobusy o nr. inw. 26625-26628 w 1990 r.
- 5 autobusów o nr inw. 26629-26633 w 1991 r.
- 4 autobusy o nr inw. 26634-26637 w 1992 r.
Łączna liczba wszystkich autobusów Ikarus 280 wprowadzonych do stałej eksploatacji w gdyńskiej komunikacji miejskiej wyniosła ostatecznie 151. Specyfiką gdyńskiej komunikacji miejskiej była eksploatacja przegubowych trolejbusów, które wybudowano we własnym zapleczu technicznym z używanych autobusów Ikarus 280. W latach 1990-1994 wprowadzono do ruchu 9 takich trolejbusów, o numerach inwentarzowych 14001-14004 (wkrótce przenumerowanych na 17001-17004) i 17005-17009.
Ikarusy 280 były eksploatowane w gdyńskiej komunikacji miejskiej przez 26 lat. Ostatni kurs wykonały uroczyście dwa autobusy tej marki – 2636 i 2637 – w dniu 22 czerwca 2007 r. w zmianie popołudniowej na linii 150, zamykając tym samym okres eksploatacji autobusów wysokopodłogowych w sieci ZKM.