Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Kujawsko-Pomorskie w Funduszu Autobusowym: Tylko 1,4% wydane

infobus
29.08.2019 12:00

Zaglądamy do kolejnego województwa w ramach przeglądu tegorocznego naboru na środki z Funduszu Autobusowego. Czas na kujawsko-pomorskie. Jak wypadło? Słabo. Przyznano dofinansowania opiewające tylko na 1,4% budżetu.

W ramach pierwszego rozdania środków z autobusowego funduszu dla kujawsko-pomorskich samorządów przewidziano maksymalny budżet do wsparcia nowych połączeń w wysokości 15,8 mln zł. To plasowało województwo w środku stawki po uwzględnieniu sposobu wyliczenia, który reguluje rozporządzenie wykonawcze do tzw. „ustawy PKS-owej”.

Jednak zainteresowani rządowym wsparcie do autobusowych reaktywacji mieli tylko 12 dni, aby przygotować odpowiednią dokumentację, aby zawalczyć o pieniądze. W przypadku kujawsko-pomorskiego to również przekuło się na małe zainteresowanie i rozdysponowanie 1,4% puli przeznaczonej dla tego województwa. Oznacza to, że zaplanowanych 15,8 mln zł do samorządów trafi jedynie niespełna 260 00 zł. Wynik ten plasuje kujawsko-pomorskie w dolnej części stawki.

Dofinansowanie w łącznie kwocie 259 903,69 zł przyznano łącznie 11 samorządom lokalnym i jednemu związkowi komunalnego. Ponad połowa uwzględnionych wniosków pochodzi od powiatów.

Aplikacje przedstawiły starostwa powiatowe z Świecia, Lipna, Rypina, Mogilna, Tucholi i Sępólna Krajeńskiego. Kolejną grupę tworzą gminy. O rządowe wsparcie wystąpiły i zostało ono przyznane urzędom gmin z Mogilna, Gostycyna, Sicienka i Łubianki. Stawkę zamyka samorząd wojewódzki, który dostanie najwięcej- prawie 97 000 zł dofinansowania. Łącznie zostaną dzięki wsparciu uruchomione linie o łącznej długości 2779 km.

Obecny rok ciężko będzie z resztą uznać za miarodajny. Dopiero przyszły pozwoli na wyciągnięcie pewnych wniosków i odpowiedź na pytanie, w którym kierunku konieczna będzie zmiana przepisów i jaki powinien być ich duch. W zależności od województwa, w 2020 r. planowana suma dopłat może się wahać w zakresie od ok. 31 do ok. 66 mln zł. Będzie też więcej czasu na przygotowanie się. Według zapowiedzi nabory wniosków na przyszły rok mają się zacząć już w październiku.

Na razie pozostaje otwarte pytanie co z pieniędzmi, które nie zostały przyznane ze względu na nikłe zainteresowanie? Lubuskie to kolejne województwo, które w symboliczny sposób wykorzysta przyznane pieniądze. Może więc warto się zastanowić nad jednorazową „premią dla aktywnych”, czyli tych samorządów, które jeszcze przed wejściem w życie „ustawy PKS-owej” wzięły na swoje barki ciężar finansowania komunikacji?