Kto złoży ofertę w ponownym przetargu na autobusy elektryczne dla Świdnicy? Analiza SWZ

infobus
31.01.2024 17:00

Świdnica ponownie szuka dostawcy autobusów elektrycznych. W drugim podejściu zmniejszono liczbę zamawianych elektrobusów z 12 do 10 sztuk.

Przypomnijmy, że miejski przewoźnik eksploatuje już autobusy elektryczne marki Volvo, ale wiemy, że ten szwedzki producent na pewno nie będzie kolejnym dostawcą autobusów elektrycznych. W pierwszym podejściu swoją szansę próbował wykorzystać Solaris. Jak będzie teraz? Czas na analizę SWZ.

Zmiana w kryteriach oceny ofert

Zamawiający wybierze najlepszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów:

  • ceny – 60 pkt,
  • zużycia energii elektrycznej – poniżej 0,7 kWh/km – 10 pkt,
  • warunków gwarancji – 30 pkt.

Kryteria te różnią się zatem od tych z pierwszego przetargu, kiedy to zamawiający oceniał:

  • cenę (55%),
  • parametry techniczne i eksploatacyjne (35%),
  • warunki gwarancji (10%).

Świdnickie elektrobusy

Dziesięć autobusów elektrycznych ma mieć długość od 11,8 do 12,2 m i wysokość do 3,4 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni poprzecznych wzdłuż całego ciągu komunikacyjnego. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez troje dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2. Autobusy będą napędzane silnikiem lub silnikami elektrycznymi, o sumarycznej mocy minimum 160 kW. W układzie napędowym ma być zastosowany system odzyskiwania energii z hamowania i redukcji prędkości jazdy. Magazyny energii elektrycznej mają zapewnić bezawaryjną eksploatację i zachowanie w całym okresie gwarancji pojemności elektrycznej na poziomie minimum 80% ich wartości nominalnej (początkowej). Zgromadzona energia w bateriach trakcyjnych musi umożliwić przejechanie w każdych warunkach co najmniej 150 km bez ładowania. Autobusy mają być wyposażone w co najmniej 2 gniazda typu plug-in do połączenia ładowarki położone z lewej i prawej przedniej strony pojazdu oraz w szynę zlokalizowaną na dachu autobusu do łączności z pantografem.

Pasażerowie pojadą na siedzeniach odpowiednich dla komunikacji miejskiej, tapicerowanych, miękkich, o ergonomicznych kształtach, z możliwością łatwego zmywania, demontażu i montażu. Stanowisko pracy kierowcy ma stanowić kabina całkowicie wydzielona z osobnym wejściem przez pierwsze skrzydło drzwi przednich i wyposażona w drzwi bezpośrednio prowadzące do przestrzeni pasażerskiej, zamykanymi na zamek patentowy.

Informacja pasażerska to 5 zewnętrznych diodowych tablic informacyjnych dostosowujących automatycznie jasność świecenia do aktualnie panujących warunków atmosferycznych plus dwie wewnętrzne tablice informacyjne. Tablica zewnętrzna przednia ma być dwukolorowa, pełnowymiarowa, charakteryzująca się wysokim kontrastem, wyświetlająca numer linii w kolorze białym i kierunek jazdy w kolorze bursztynowym. Przejdźmy do tablic wewnętrznych – gdzie pierwsza -  minimum 22 calowa tablica informacyjna powinna mieć podświetlanie LED i ma być przeznaczona do emisji przekazu, m.in. przebiegu trasy, przystanków, ewentualnych objazdów, daty, godziny oraz innych informacji. Druga zaś - to tablica informacyjna typu LCD, prezentująca przebieg trasy w formie choinki, minimalna przekątna 38 cali.

Liberalne SWZ

Od ostatniego przetargu Świdnica nie tylko zmieniła kryteria oceny ofert, lecz poluzowała sztywne wymogi SWZ. Tym razem urzędnicy zdecydowanie bardziej stawiają na niską cenę oraz większą liczbę ofert. Spodziewamy się zatem minimum dwóch oferentów. Zapewne będzie to Solaris (tak jak za pierwszym razem) i…? O tym, ile ostatecznie miasto otrzyma ofert, dowiemy się  23 lutego.

Więcej przetargowych informacji można znaleźć na stronie: https://platformazakupowa.pl/transakcja/874375