Kto złoży ofertę na elektrobusy w Ełku? Dwa scenariusze. Analiza SWZ
Gmina Miasto Ełk kupuje autobusy elektryczne z infrastrukturą ładowania.
Odbiór autobusów odbędzie się w dwóch etapach: pierwsze 3 autobusy miasto odbierze w terminie do dnia 30 listopada 2023 roku, zaś pozostałe 2 - do dnia 29 listopada 2024 roku. O warunkach formalnych tego zamówienia, jak i o budżecie zamawiającego pisaliśmy wcześniej w InfoBusie. Bierzemy pod lupę pozostałe wymagania SWZ.
Kryteria oceny ofert
Oferty będą punktowane z uwzględnieniem trzech kryteriów: ceny (60%), oceny technicznej (20%), warunków gwarancji i serwisu (20%). Do kryteriów technicznych należą następujące rozwiązania:
- najniższa wartość zużycia energii spośród ofert nieodrzuconych – 30 pkt,
- najwyższa łączna pojemność użytkowa zainstalowanych baterii trakcyjnych spośród ofert nieodrzuconych – 20 pkt,
- największa łączna liczba miejsc spośród ofert nieodrzuconych – 10 pkt,
- silnik centralny – 8 pkt,
- belka sztywna ze stabilizatorem toru jazdy – 8 pkt,
- układ z funkcją wstępnego ogrzewania (prekondycjonowanie) przed rozpoczęciem kursu (plug in) – 8 pkt,
- posiadanie certyfikatu potwierdzającego spełnienie wymogów Regulaminu nr 29 Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ – Jednolitych przepisów dotyczących homologacji pojazdów w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego – 8 pkt,
- wysokość całkowita nadwozia do 3300 mm – 8 pkt.
Jakie autobusy?
Elektryki dla Ełku mają mieć długość od 11,8 do 12,2 m, zaś ich wysokość nie może przekroczyć 3,4 m. Będą to konstrukcje z niską podłogą na całej długości autobusu bez progów wewnątrz pojazdu. Warunek powyższy nie wyklucza autobusów, gdzie do zajęcia nie więcej niż 4 miejsc siedzących przez pasażerów należy pokonać maksymalnie dwa stopnie lub podest i stopień. Zamawiający dopuszcza rozwiązania napędu poprzez zastosowanie silnika centralnego o mocy minimalnej 160 kW lub silników w osiach napędowych o mocach minimum 110 kW każdy, zasilanych energią elektryczną. Autobusy będą wyposażone w zespół baterii o łącznej pojemności użytkowej co najmniej 320 kWh. Zasięg autobusów w warunkach komunikacji miejskiej (wg. SORT-2) nie może być niższy niż 250 km. Ładowanie baterii odbywać się będzie wyłącznie za pomocą złącza przewodowego.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Stanowisko kierowcy będzie typu „półotwartego” (wysokość górnej krawędzi szyby od podłogi to minimum 180 cm). Pasażerowie pojadą na siedzeniach o ergonomicznym kształcie z miękkimi wkładkami tapicerskimi oparć i siedzisk, wyposażonymi w grubą gąbkę (piankę) zmiękczającą pod tapicerką, przeznaczonymi do stosowania w pojazdach komunikacji miejskiej. W przestrzeni pasażerskiej znajdą się 4 podwójne gniazda USB.
Pojazdy będą wyposażone w diodowe tablice kierunkowe, świecące w kolorze bursztynowym. Wewnątrz informację pasażerską zapewnią dwie tablice prezentujące m.in. numer linii oraz przebieg trasy, automatycznie generujące treści w oparciu o dane z autokomputera (LCD oraz LED). Dodatkowo w autobusach mają być zainstalowane urządzenia do automatycznego zliczania pasażerów wsiadających i wysiadających, umieszczone nad wszystkimi drzwiami pojazdu.
Kto najlepszy?
Belka sztywna, silnik centralny, duża pojemność baterii, czy też silnik centralny to cechy elektrycznych autobusów Volvo. Z kolei najniższym zużyciem energii elektrycznej, ale również innymi rozwiązaniami technicznymi punktowanymi w kryteriach technicznych może pochwalić się Solaris. Szykuje się więc wyrównana walka, z lekkim wskazaniem na szwedzkiego producenta. Otwarcie ofert odbędzie się w dniu 5 stycznia.