Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Kto złoży ofertę na elektrobusy w Ełku? Dwa scenariusze. Analiza SWZ

infobus
15.12.2022 15:02

Gmina Miasto Ełk kupuje autobusy elektryczne z infrastrukturą ładowania.

Odbiór autobusów odbędzie się w dwóch etapach: pierwsze 3 autobusy miasto odbierze w terminie do dnia 30 listopada 2023 roku, zaś pozostałe 2 - do dnia 29 listopada 2024 roku.  O warunkach formalnych tego zamówienia, jak i o budżecie zamawiającego pisaliśmy wcześniej w InfoBusie. Bierzemy pod lupę pozostałe wymagania SWZ.

Kryteria oceny ofert

Oferty będą punktowane z uwzględnieniem trzech kryteriów: ceny (60%), oceny technicznej (20%), warunków gwarancji i serwisu (20%). Do kryteriów technicznych należą następujące rozwiązania:

  • najniższa wartość zużycia energii spośród ofert nieodrzuconych – 30 pkt,
  • najwyższa łączna pojemność użytkowa zainstalowanych baterii trakcyjnych spośród ofert nieodrzuconych – 20 pkt,
  • największa łączna liczba miejsc spośród ofert nieodrzuconych – 10 pkt,
  • silnik centralny – 8 pkt,
  • belka sztywna ze stabilizatorem toru jazdy – 8 pkt,
  • układ z funkcją wstępnego ogrzewania (prekondycjonowanie) przed rozpoczęciem kursu (plug in) – 8 pkt,
  • posiadanie certyfikatu potwierdzającego spełnienie wymogów Regulaminu nr 29 Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ – Jednolitych przepisów dotyczących homologacji pojazdów w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego – 8 pkt,
  • wysokość całkowita nadwozia do 3300 mm – 8 pkt.
fot. UM Ełk

Jakie autobusy?

Elektryki dla Ełku mają mieć długość od 11,8 do 12,2 m, zaś ich wysokość nie może przekroczyć 3,4 m. Będą to konstrukcje z niską podłogą na całej długości autobusu bez progów wewnątrz pojazdu. Warunek powyższy nie wyklucza autobusów, gdzie do zajęcia nie więcej niż 4 miejsc siedzących przez pasażerów należy pokonać maksymalnie dwa stopnie lub podest i stopień. Zamawiający dopuszcza rozwiązania napędu poprzez zastosowanie silnika centralnego o mocy minimalnej 160 kW lub silników w osiach napędowych o mocach minimum 110 kW każdy, zasilanych energią elektryczną. Autobusy będą wyposażone w zespół baterii o łącznej pojemności użytkowej co najmniej 320 kWh. Zasięg autobusów w warunkach komunikacji miejskiej (wg. SORT-2) nie może być niższy niż 250 km. Ładowanie baterii odbywać się będzie wyłącznie za pomocą złącza przewodowego.

Stanowisko kierowcy będzie typu „półotwartego” (wysokość górnej krawędzi szyby od podłogi to minimum 180 cm). Pasażerowie pojadą na siedzeniach o ergonomicznym kształcie z miękkimi wkładkami tapicerskimi oparć i siedzisk, wyposażonymi w grubą gąbkę (piankę) zmiękczającą pod tapicerką, przeznaczonymi do stosowania w pojazdach komunikacji miejskiej. W przestrzeni pasażerskiej znajdą się 4 podwójne gniazda USB.

Pojazdy będą wyposażone w diodowe tablice kierunkowe, świecące w kolorze bursztynowym. Wewnątrz informację pasażerską zapewnią dwie tablice prezentujące m.in. numer linii oraz przebieg trasy, automatycznie generujące treści w oparciu o dane z autokomputera (LCD oraz LED). Dodatkowo w autobusach mają być zainstalowane urządzenia do automatycznego zliczania pasażerów wsiadających i wysiadających, umieszczone nad wszystkimi drzwiami pojazdu.

Kto najlepszy?

Belka sztywna, silnik centralny, duża pojemność baterii, czy też silnik centralny to cechy elektrycznych autobusów Volvo. Z kolei najniższym zużyciem energii elektrycznej, ale również innymi rozwiązaniami technicznymi punktowanymi w kryteriach technicznych może pochwalić się Solaris. Szykuje się więc wyrównana walka, z lekkim wskazaniem na szwedzkiego producenta. Otwarcie ofert odbędzie się w dniu 5 stycznia.