Kto zgarnie kontrakt na autobusy wodorowe dla Wałbrzycha? Liczymy punkty oferentów

infobus
21.08.2023 08:09

Gmina Wałbrzych jest już po otwarciu ofert w przetargu na dostawę 20 autobusów wodorowych (plus 5 w ramach opcji). O otwarciu ofert, a także o cenach pisaliśmy wcześniej w Infobusie.

Mamy więc oferty od: Solarisa, ARP i PAK-PCE. Najniższą cenę zaproponował producent NesoBusów, ale czy to wystarczy, żeby zapewnić sobie zwycięstwo? Postaramy się odpowiedzieć na to pytanie.

kryteria oceny ofert

Zamawiający wybierze najlepszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (60%), właściwości techniczno-eksploatacyjnych (35%), gwarancji na elektryczny układ napędowy (5%).

W przypadku parametrów technicznych, miasto premiuje następujące rozwiązania:

  • wykonanie całego poszycia bocznego pod linią okien na wysokości całego nadkola umożliwiające szybką wymianę wydzielonych paneli bez klejenia, spawania, zgrzewania, nitowania - 5 pkt,
  • szyba przednia dzielona w osi pojazdu, z dodatkową szybą dla tablicy kierunkowej ogrzewaną elektrycznie - 9 pkt,
  • zaoferowanie zderzaka przedniego (jeśli występuje) 3-segmentowego, lub taki podział elementów dolnej części ściany przedniej, który umożliwia niezależną od siebie wymianę elementów: lewego, środkowego lub prawego - 5 pkt,
  • najniższe zużycie wodoru - 15 pkt,
  • aplikacja do generowania i dystrybucji biletów służąca do realizacji sprzedaży biletów komunikacji miejskiej, która będzie umożliwiała sprzedaż i rozliczanie wszystkich rodzajów obsługiwanych biletów – 1 pkt.
Gmina Wałbrzych jest już po otwarciu ofert w przetargu na dostawę 20 autobusów wodorowych (plus 5 w ramach opcji). Liczymy punkty oferentów.

Liczymy punkty

Ocena techniczna składa się z m.in. z kryterium zużycia wodoru, które stanowi tajemnicę przedsiębiorstwa i z oczywistych względów nie wiemy, jakie są dane poszczególnych wykonawców. Zatem przyjmujemy hipotetycznie równą liczbę punktów dla każdego oferenta. Zamawiający podczas otwarcia ofert nie podał jak długą gwarancję na układ elektryczny zaoferowali poszczególni wykonawcy, a zatem w tym przypadku przyjmujemy podobną zasadę jak powyżej.

W tej sytuacji ostateczny wynik punktowy może się nieco różnić od naszej symulacji.

Jednak według naszych wyliczeń ostrożnie przyjmujemy, że ten pojedynek może wygrać Solaris. Jedno jest pewne – ceny złożonych ofert są tak zbliżone, że ostateczny wynik może być oczywiście inny, a decydujące okaże się kryterium zużycia wodoru.

Gmina Wałbrzych jest już po otwarciu ofert w przetargu na dostawę 20 autobusów wodorowych (plus 5 w ramach opcji). Liczymy punkty oferentów.

Autobusy wodorowe dla Wałbrzycha

Wodorowce dla Wałbrzycha mają mieć długość od 11,8 do 12,2 m. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez troje dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2, otwieranych do wewnątrz. Autobusy będą napędzane silnikiem (lub silnikami) elektrycznymi zasilanymi energia elektryczną z wodorowego ogniwa paliwowego i z magazynu energii elektrycznej, w sytuacji awaryjnej wodorowego ogniwa paliwowego. Układ napędowy będzie posiadał funkcję odzysku energii elektrycznej podczas hamowania autobusu dla potrzeb ładowania magazynu energii. Autobusy mają być wyposażone w ogniwo paliwowe zasilane wodorem z magazynu wodoru o mocy minimum 70 kW. Magazyn wodoru stanowić ma zespół połączonych ze sobą od 4 do 6 kompozytowych zbiorników ciśnieniowych o pojemności łącznej minimum 1550 litrów. Razem umożliwią one zmagazynowanie wodoru masie użytecznej nie mniejszej niż 34 kg. Z kolei magazyn energii elektrycznej, elektrycznego układu napędowego może być wyposażony w akumulatory wykonane w dowolnej technologii.

Pasażerowie pojadą na siedzeniach, w których wkładki siedziska i oparcia tapicerowane mają być na twardo (bez pianki) w tkaninie o wysokiej odporności na ścieranie. Skorupy siedzeń mają być jednoczęściowe - wykonane z tworzywa odpornego na akty wandalizmu, o ergonomicznym kubełkowym kształcie. Zamawiający chce bardzo gładkiej (nie porowatej) powierzchni tyłu utrudniającej rysowanie i łatwej w utrzymaniu czystości.

Stanowisko pracy kierowcy to kabina typu zamkniętego, z pełnowymiarowymi drzwiami. Ich konstrukcja i mocowanie ma wykluczać możliwość samoistnego otwarcia tych drzwi oraz zapewnia stabilność i pewne funkcjonowanie. Do tego mają wyposażone w zamykane okienko do sprzedaży biletów. Miasto nie dopuszcza wykorzystania skrzydła pierwszych drzwi jako drzwi wejściowych do kabiny kierowcy. W kabinie znajdzie się m.in. radio i podwójne gniazdo USB.

Tablice kierunkowe zewnętrzne będą wykonane w oparciu o diody wysokiej jaskrawości, w kolorze białym. Panele z układami ciągłej regulacji natężenia świecenia w zależności od warunków oświetlenia zewnętrznego wraz z urządzeniem sterującym. Wewnątrz każdego autobusu znajdą się dwie tablice podsufitowe LCD, które pokażą: numer linii, aktualny czas, przebieg trasy itp.. Do tego dochodzi jedna tablica boczna - monitor LCD o przekątnej minimum 37 cali. Jej zadaniem będzie prezentacja przystanku, do którego zmierza pojazd, a także przebieg trasy w formie graficznej informacji.

Na koniec link do przetargu: https://gminawalbrzych.logintrade.net/zapytania_email,133041,ecb732a322e718de43f569dd36038936.html