Kto zastąpi Volvo w Świdnicy? Przetarg na 12 autobusów elektrycznych dla MPK
20 czerwca Urząd Miejski w Świdnicy ogłosił przetarg na dostawę 12 autobusów elektrycznych. Kontrakt ma dofinansowanie z II edycji rządowego programu „Zielony Transport Publiczny”.
Obecne MPK Świdnica eksploatuje osiem autobusów elektrycznych (wszystkie marki Volvo) – dzięki dofinansowaniu unijnemu i z ZTP 1.0. Teraz dzięki ZTP 2.0 dołączy do nich dwanaście elektrobusów. A to nie koniec! Spółka złożyła do ZTP 3.0 wniosek o kolejne trzy autobusy (tym razem przegubowe). Dodatkowo na terenie zajezdni powstanie farma fotowoltaiczno-wiatrowa o mocy 1,5MW, która zapewni firmie tańszą i ekologiczną energię. Dzieje się!
klasa MAXI
Przedmiotem zamówienia jest zakup i dostawa 12 sztuk autobusów elektrycznych. Poszukiwane parametry pojazdów są następujące:
- Długość - od 11.800 do 12.200 [mm];
- Szerokość - maksymalnie 2.550 [mm];
- Wysokość - nie przekraczająca 3.350 [mm];
- Układ drzwi - 3 drzwi w układzie 2+2+2;
- Liczba pasażerów - ogółem min. 75, w tym siedzących, nie mniej niż 27 razem z kierowcą;
- Liczba miejsc dostępnych z niskiej podłogi nie mniej niż 8, w tym 4 miejsca siedzące wykonane jako siedzenia specjalnie dla pasażerów niepełnosprawnych;
- Miejsce na wózek inwalidzki: specjalna powierzchnia przeznaczona do przewozu wózka inwalidzkiego, wózka dziecięcego i roweru, usytuowana naprzeciwko II drzwi, co najmniej o długości 2600 [mm] i szerokości 750 [mm];
- Silnik - zamawiający wymaga centralnego usytuowania silnika poza osią napędową o sumarycznej mocy co najmniej 160 [kW]. Silnik lub silniki wyposażone w antyhałasowe osłony wyciszające. Komora silnika (w przypadku silnika umieszczonego centralnie) wyposażona w czujnik pożarowy;
- Magazynowanie energii elektrycznej - o pojemności min. 320 [kWh] winny być zabudowane w sposób umożliwiający ich wymianę w warunkach warsztatowych. Zgromadzona energia w bateriach trakcyjnych musi umożliwić przejechanie w każdych warunkach co najmniej 250 km bez ładowania;
- System ładowania baterii - autobus musi być wyposażony w 2 gniazda typu plug-in do połączenia ładowarki, położone z prawej i lewej strony autobusu w przedniej części pojazdu, dodatkowo w szynę zlokalizowaną na dachu autobusu do łączności z pantografem.
Za prawie dwa lata
Na oferty dolnośląskie miasto czeka do 27 lipca, a następnie oceni złożone oferty według trzech kryteriów:
- Parametry techniczne i eksploatacyjne / Waga: 35%
- Warunki gwarancji / Waga: 10%
- Cena - Waga: 55%
Samorząd podaje też od razu, jakim budżetem dysponuje. To kwota 38.400.000 PLN netto. Z kolei koniec dostaw wyznaczono na dzień 30/04/2025. Czyli wybrany producent będzie miał mnóstwo czasu.
Tegoroczna dostawa
1 czerwca br. sześć najnowszych autobusów elektrycznych Volvo zakupionych za ponad 16,6 mln złotych przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Świdnicy wyjechało oficjalnie na ulice miasta. MPK pokazało szczęść elektrobusów Volvo 7900 Electric oraz stacją szybkiego ładowania, podstawioną przez Medcom.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
-„Elektryki Volvo na stałe wpisały się w świdnicki krajobraz. Szkoda tylko, że pod tym znakiem firmowym nie dane będzie nam zakończyć zielonej transformacji miejskiego transportu publicznego. Dziękuję prezesowi miejskiej spółki MPK, Panu Tomaszowi Kurzawie za świetny plan i jego realizację! Brawo! - napisała na swoim profilu prezydent Świdnicy Beata Moskal-Słaniewska.
Najnowsze elektrobusy zamówione przez MPK Świdnica charakteryzują się następującymi nowinkami: mają pojemniejsze baterie trakcyjne; elektroniczne kamery zamiast luster; system MobileEye, który wykrywa pieszych albo rowerzystów znajdujących się w martwym polu; system zliczania pasażerów nad każdymi drzwiami.
-„Te trzy lata, jakie dzielą pierwsze świdnickie elektryki od tych, które właśnie powstają to zauważalny postęp w technologii: pojemniejsze baterie i większy zasięg, elektroniczne lustra, wydzielona kabina kierowcy z doskonałą regulacją miejsca pracy kierowcy. W Świdnicy elektromobilność w transporcie publicznym będzie wkrótce obowiązującym standardem – napisała na swoim profilu prezydent Świdnicy Beata Moskal-Słaniewska.
Przypomnijmy, że świdnicka inwestycja zrealizowana została z programu NFOŚiGW - "Zielony Transport Publiczny 1.0". Dodatkowo w ramach elektromobilnego projektu, firma postawiła dwie szybkie stacje z pantografami (przy ul. E. Plater i Centrum Przesiadkowym przy ul. Kolejowej) oraz sześć stanowisk wolnego ładowania na terenie zajezdni MPK przy ul. Inżynierskiej) plus dwie ładowarki mobilne. Tę część zamówienia zrealizował Medcom.
Co zamiast Volvo?
Dla wiernych klientów marki Volvo – takich jak właśnie jak MPK Świdnica – decyzja o zamknięciu zakładu była szczególnie mocnym ciosem, ale nie ma ona wpływu na umowy serwisowe. Natomiast na pewno Volvo nie wystartuje w najnowszym przetargu w Świdnicy, dlatego powstaje pytanie, kto zastąpi szwedzką markę w dolnośląskim mieście? Tego na razie nie wiemy.
-„Jesteśmy spokojni o nasze autobusy, bo gwarantem jakości i napraw w okresie wieloletniej gwarancji jest Volvo Bus Corporation z siedzibą w Geoteborgu w Szwecji. Staramy się wejść w skórę pracowników likwidowanej fabryki, rozumiemy ich niepokój i wierzymy głęboko, że tej klasy fachowcy poradzą sobie w nowej sytuacji. Dziękujemy im oraz zarządzającym Volvo Buses we Wrocławiu za dotychczasową bardzo dobrą współpracę – powiedział Tomasz Kurzawa, prezes MPK Świdnica.