Kto zaoferuje elektrobusy, a kto wodorowce dla Piły? Analiza SWZ niezwykłego przetargu
Piła poszukuje dostawców dwóch autobusów elektrycznych (część 1 przetargu) i trzech autobusów wodorowych (część 2 przetargu).
Będzie to pierwszy tego typu kontrakt w Polsce, o czym pisaliśmy wcześniej w InfoBusie. Czas na analizę specyfikacji warunków zamówienia, czyli SWZ.
Punktacja producentów
Zamawiający zróżnicował punktacje w kryteriach oceny ofert w obu częściach. W SWZ Piła punktuje:
- cenę (60%),
- właściwości techniczno-eksploatacyjne (część 1 – 30%, część 2 – 20%),
- okres gwarancji (część 1 – 10%, część 2 – 20%).
Wśród kryteriów technicznych, zamawiający preferuje w autobusach elektrycznych:
- zaoferowanie szkieletu nadwozia wykonanego ze stali nierdzewnej – odpornej na korozję, zgodnej z PN-EN 10088 – 3 pkt,
- zaoferowanie przez wykonawcę w autobusach technologii SiC w przetwornicy napięcia zasilania silnika trakcyjnego – 2 pkt,
- 3-częściowa szyba czołowa składająca się z szyby górnej, części dolnej lewej oraz części dolnej prawej podzielonych w osi pojazdu lub szyby panoramicznej o zwiększonej odporności na uszkodzenia mechaniczne – 2 pkt,
- zaoferowanie pełnego oświetlenia zewnętrznego wykonanego w technologii LED – 2 pkt,
- zaoferowanie dotykowego aktywnie konfigurowalnego pulpitu sterowania i wyświetlacza kierowcy - 1 pkt,
- zawieszenie osi przedniej zależnego ze stabilizatorem – 1 pkt,
- baterie w technologii LTO (High Power) – 3 pkt,
- zastosowanie jednego silnika asynchronicznego elektrycznego ułożonego wzdłużnie do osi autobusu i połączonego wałem napędowym z mostem napędowym – 2 pkt,
- zaoferowanie szyb bocznych pojedynczych – 1 pkt,
- wykonanie poszycia bocznego w sposób umożliwiający wymianę jego poszczególnych elementów bez konieczności jego późniejszego klejenia, zgrzewania lub spawania – 3 pkt,
- system otwierania i zamykania drzwi wyposażony w funkcję automatycznego zamykania drzwi po ich otwarciu przez pasażerów wraz z systemem detekcji obecności pasażerów w kontrolowanej strefie drzwi – 1 pkt,
- najniższe zużycie energii elektrycznej – 5 pkt,
- zaoferowanie systemu gaszenia pojazdu wraz z pakietem szybkiej reakcji serwisowej do 48 godzin z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy i 15-letnim okresem gwarancji oraz 10 letnim pakietem serwisowym – 2 pkt,
- zaoferowanie klimatyzacji pracującej na czynniku chłodniczym CO2 z możliwością pracy jako dodatkowa pompa ciepła – 1 pkt.
Z kolei w przypadku autobusów wodorowych, punktacja „techniki” przedstawia się następująco:
- zaoferowanie przez wykonawcę w autobusach technologii SiC w przetwornicy napięcia zasilania silnika trakcyjnego – 1 pkt,
- 3- częściowa szyba czołowa składająca się z szyby górnej, części dolnej lewej oraz części dolnej prawej podzielonych w osi pojazdu lub szyby panoramicznej o zwiększonej odporności na uszkodzenia mechaniczne – 1 pkt,
- zaoferowanie pełnego oświetlenia zewnętrznego wykonanego w technologii LED – 1 pkt,
- zaoferowanie dotykowego aktywnie konfigurowalnego pulpitu sterowania i wyświetlacza kierowcy - 1 pkt,
- zaoferowanie szyb bocznych pojedynczych – 1 pkt,
- zastosowanie jednego silnika asynchronicznego elektrycznego ułożonego wzdłużnie do osi autobusu i połączonego wałem napędowym z mostem napędowym – 2 pkt,
- wykonanie poszycia bocznego w sposób umożliwiający wymianę jego poszczególnych elementów bez konieczności jego późniejszego klejenia, zgrzewania lub spawania – 2 pkt,
- system otwierania i zamykania drzwi wyposażony w funkcję automatycznego zamykania drzwi po ich otwarciu przez pasażerów wraz z systemem detekcji obecności pasażerów w kontrolowanej strefie drzwi – 1 pkt,
- najniższe zużycie wodoru – 5 pkt,
- zaoferowanie systemu gaszenia pojazdu wraz z pakietem szybkiej reakcji serwisowej do 48 godzin z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy i 15-letnim okresem gwarancji oraz 10 letnim pakietem serwisowym – 3 pkt,
- zaoferowanie klimatyzacji pracującej na czynniku chłodniczym CO2 z możliwością pracy jako dodatkowa pompa ciepła – 2 pkt.
pilskie Elektrobusy
Dwa autobusy elektryczne mają mieć długość od 11,5 do 12,2 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, w których zajęcie miejsca siedzącego jest możliwe po pokonaniu maksymalnie jednego stopnia. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez troje dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2. Autobusy będą napędzane silnikami elektrycznymi asynchronicznymi umieszczonymi w osi napędowej lub silnikami elektrycznymi synchronicznymi umieszczonymi w piastach kół lub silnikiem elektrycznym centralnym o mocy umożliwiającej osiągnięcie przez pojazd warunków jezdnych analogicznych do autobusów z napędem konwencjonalnym. Sumaryczna moc silników ma wynosić minimum 160 kW. Układ napędu musi posiadać funkcję odzyskiwania energii hamowania i wykorzystywać ją do doładowania zastosowanego systemu magazynowania energii.
Magazyny energii elektrycznej - baterie trakcyjne mają być wykonane w technologii LTO (High Power) lub NMC o pojemności minimum 120 kWh, zabudowane w sposób umożliwiający ich wymianę w warunkach warsztatowych zamawiającego. Baterie będą ładowane systemem plug-in - zewnętrzną ładowarką stacjonarną o mocy do 120 kW i systemem pantografowym o mocy 270 do 560 kW.
Stanowisko pracy kierowcy ma stanowić kabina wydzielona typu zamkniętego, zamykana na zamek patentowy, z zamykanym okienkiem do sprzedaży biletów, wyposażona w stolik do przyjmowania monet. Pasażerowie pojadą na siedzeniach typu miejskiego. Ich szkielety będą wykonane z tworzywa sztucznego (gładkiego) lub metalu, wandaloodporne z miękką wkładką na siedzisku i oparciu, wyklejone wykładziną tapicerowaną, odporną na ścieranie, zabrudzenie i przecięcie, nie palne z możliwością demontażu, montażu. Do dyspozycji zarówno kierowcy, jak i pasażerów będą porty USB.
Informacja pasażerska to zewnętrzne diodowe tablice informacyjne w kolorze bursztynowym. Do tego wewnątrz znajdzie się tablica bazująca na czerwonych diodach. Jej zadaniem będzie wyświetlanie numeru linii i kierunku, nazwy przystanku, nazwy przystanku następnego, godziny i daty oraz ewentualnie innych informacji.
Jakie wodorowce?
Z kolei autobusy wodorowe klasy MAXI mają być napędzane silnikami elektrycznymi asynchronicznymi umieszczonymi w osi napędowej lub silnikami elektrycznymi synchronicznymi umieszczonymi w piastach kół lub silnikiem elektrycznym centralnym o mocy umożliwiającej osiągnięcie przez pojazd warunków jezdnych analogicznych do autobusów z napędem konwencjonalnym. Moc sumaryczna silników ma wynosić minimum 150 kW. Każdy autobus musi być wyposażony baterie trakcyjne wykonane w technologii litowo-jonowej o pojemności minimum 29 kWh, zabudowane w sposób umożliwiający ich wymianę w warunkach warsztatowych zamawiającego. Pojazdy będą wyposażone w ogniwo paliwowe, zamontowane na dachu o mocy min. 60 kW netto. Gniazdo do tankowania wodoru powinno być zlokalizowane z prawej strony autobusu w okolicach osi przedniej. Czas tankowania wodoru ma wynieść około 10-12 minut.
Pozostałe wymagania i wyposażenie wodorowców są podobne, jak w przypadku zamawianych autobusów elektrycznych.
Nasze typy
W przypadku części 1 przetargu (autobusy elektryczne) sytuacja jest klarowna. Kryteria techniczne premiują rozwiązania stosowane przede wszystkim przez Solarisa. Niemniej jednak walkę może podjąć konkurencja, np. Autosan lub ARP. Z kolei w przypadku części 2 przetargu (autobusy wodorowe), szykuje nam się przetargowy klasyk, tj. minimum trzy oferty. W tym przypadku, szala zwycięstwa, z uwagi na kryteria techniczne, może przechylić się lekko w stronę Solarisa. Jak ostatecznie będzie? Najpierw musimy poczekać na otwarcie ofert, tj. do dnia 8 listopada.
Więcej informacji o wyposażeniu zamawianych autobusów można przeczytać na portalu tutaj: https://umpila.ezamawiajacy.pl/pn/umpila/demand/notice/public/107838/details