Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kto wyprodukuje MIDI autobusy elektryczne dla MKS Jasło? Analiza SWZ

infobus
23.01.2024 17:07

Jasło kupuje sześć autobusów elektrycznych klasy MIDI. Trwa postępowanie przetargowe, którego celem jest wybór dostawcy nowych pojazdów.

O finansowaniu tych zakupów pisaliśmy już wcześniej w InfoBusie. Pora na szczegółową analizę SWZ. Dodajmy, że MKS Jasło mocno przygotowuje się do tego zadania i m.in. przeprowadziło serię testów elektrobusów.

Kryteria oceny ofert

Zmawiający będzie oceniał oferty z uwzględnieniem trzech kryteriów: ceny (60%), parametrów techniczno-użytkowych (35%) i ekologii (5%). Do kryteriów pozacenowych należą następujące rozwiązania:

  • gwarancja całopojazdowa - 72 miesiące – 20 pkt,
  • gwarancja na baterie trakcyjne – 72 miesiące – 10 pkt,
  • liczba miejsc pasażerskich siedzących – powyżej 22 – 5 pkt,
  • jednostkowe najniższe zużycie energii oferowanego typu autobusu zmierzone w cyklu jazdy zgodnym z procedurą badawczą SORT – 5 pkt.
Kto wyprodukuje MIDI elektrobusy dla Jasła? Analiza SWZ
Kto wyprodukuje MIDI elektrobusy dla Jasła? Analiza SWZ / fot. MKS Jasło

Elektryczne średniaki

MIDI elektrobusy mają mieć długość od 8,0 do 10,0 m, a ich wysokość nie może przekraczać 3,20 m. Zamawiający preferuje silnik synchroniczny opcjonalnie asynchroniczny lub silniki o mocy zapewniającej prędkości i przyspieszenia charakterystyczne dla tras publicznego transportu zbiorowego. Moc silnika lub silników musi zapewnić zamawiającemu realizację rozkładu jazdy na liniach, jak by były one wykonywane autobusem z klasycznym układem napędowym (spalinowym) Diesla. Zamawiający wymaga zastosowania silnika o mocy znamionowej (lub silników o łącznej mocy znamionowej) nie mniejszej niż 160 kW lub maksymalnej mocy netto nie mniejszej niż 160 kW. Układ napędowy ma posiadać funkcję odzysku energii elektrycznej podczas hamowania autobusu dla potrzeb ładowania magazynu energii.

Magazyn energii elektrycznej, elektrycznego układu napędowego może być wyposażony w akumulatory wykonane w dowolnej technologii. Oznacza to, że miasto nie definiuje warunku co do technologii zastosowanych akumulatorów stanowiących magazyn energii elektrycznej dla potrzeb zasilania elektrycznego układu napędowego. Bez względu na rodzaj zastosowanych w magazynie energii elektrycznej akumulatorów łączna pojemność energetyczna (nominalna) magazynu energii nie może być mniejsza niż 280 kWh. Ma ona pozwalać na przejechanie minimum 200 km na pełnym naładowaniu. Ładowanie magazynu energii musi być realizowane przewodowo, zewnętrzną ładowarką Plug-in.

Pasażerowie pojadą na siedzeniach przeznaczonych dla autobusów miejskich, profilowanych z tworzywa sztucznego, zaopatrzonych we wkładki tapicerowane (łatwo wymienialne) w oparciu i siedzisku (zalecane) lub pełną tapicerkę. Miejsce pracy kierowcy to wydzielona kabina kierowcy typu „zamkniętego” lub „półzamkniętego”. Drzwi kabiny kierowcy będą wyposażone w zamek patentowy i okienko do sprzedaży biletów z blatem do przyjmowania monet.

Pojazdy będą wyposażone w diodowe tablice kierunkowe, sterowane sterownikiem systemów informacyjnych. Z kolei wewnątrz znajdzie się tablica informacyjna, dająca możliwość wyświetlania daty, godziny, imienin, reklam i informacji zaprogramowanych przez zamawiającego.

Kto wyprodukuje MIDI elektrobusy dla Jasła? Analiza SWZ
Kto wyprodukuje MIDI elektrobusy dla Jasła? Analiza SWZ / fot. MKS Jasło

Zaporowa wysokość elektrobusów

Jasło wymaga od producenta nowych autobusów bardzo niskich konstrukcji jak na autobusy elektryczne. Pojazdy mogą mieć maksymalnie 3,2 m wysokości. Na rynku elektrobusów bardzo niewielu producentów jest w stanie spełnić ten wymóg. Wśród nich znajduje się jednak ARP, z modelem Pilea 8,6E. Czy ARP na tym skorzysta i złoży ofertę? Przekonamy się 5 lutego.

Na koniec podajemy link do przetargu: https://um-jaslo.logintrade.net/zapytania_email,152558,09e593f780844a990cbac63f45b3f17b.html