Kto wyprodukuje elektrobusy dla Jeleniej Góry? Analiza SWZ
Miasto Jelenia Góra kupuje nowe autobusy elektryczne w ramach II edycji programu „Zielony Transport Publiczny”.
Odbiór autobusów odbędzie się w dwóch etapach: pierwsze 10 autobusów miasto odbierze w terminie do dnia 30 listopada 2023 roku, zaś pozostałe 10 - do dnia 15 lutego 2024 roku. O warunkach formalnych tego zamówienia pisaliśmy wcześniej w InfoBusie. Teraz bierzemy pod lupę pozostałe wymagania SWZ.
Punktacja ofert
Oferty będą punktowane z uwzględnieniem trzech kryteriów: ceny (60%), jakości – oceny technicznej (30%), aspektów środowiskowych – ekologii (10%). Do kryteriów technicznych należą następujące rozwiązania:
- długość przebiegu między wymaganymi obsługami technicznymi co 60 000 km – 5 pkt,
- łączna liczba miejsc pasażerskich - ponad 75 – 2 pkt,
- ponad 8 miejsc pasażerskich dostępnych z niskiej podłogi – 2 pkt,
- niska podłoga na całej długości autobusu – 2 pkt,
- brak zabudowy wieżowej – 2 pkt,
- lokalizacja magazynów energii - poza strefą zgniotu (dach pojazdu) – 2 pkt,
- panele zewnętrzne poszycia dzielone w pionie – 2 pkt,
- silnik umieszczony „centralnie” – 3 pkt,
- pojemność dostępnej energii dla użytkownika pojazdu – minimum 360 kWh – 20 pkt,
- gwarancja zasięgu (przebiegu) autobusu w warunkach jeleniogórskiej komunikacji miejskiej, o parametrach określonych w SWZ na pojedynczym ładowaniu - 350 km i więcej – 25 pkt,
- gwarancja na baterie trakcyjne i urządzenie magazynujące zainstalowane w autobusie – 132 miesiące – 10 pkt,
- gwarancja całopojazdowa należytej jakości (bez limitu kilometrów) na zespoły, układy, elementy autobusu, wyposażenie autobusu i oprogramowanie za wyjątkiem baterii trakcyjnych na każdy autobus – 60 miesięcy – 8 pkt,
- gwarancja na zewnętrzne powłoki lakiernicze nadwozia – 76 miesięcy – 3 pkt,
- gwarancja na elektryczny układ napędowy autobusu (obejmujący co najmniej silnik trakcyjny i falownik trakcyjny), bez limitu czasu eksploatacji – 560 000 km – 4 pkt,
- termin dostawy autobusów w ramach etapu I – do 30 września 2023 – 10 pkt.
Jakie autobusy?
Elektryki dla Jeleniej Góry mają mieć długość od 11,5 do 12,2 m. Zamawiający dopuszcza rozwiązania napędu poprzez zastosowanie jednego lub wielu silników elektrycznych z zastrzeżeniem, że moc uzyskana zagwarantuje pełne funkcjonowanie pojazdu wraz z osprzętem i wyposażeniem w skrajnie niekorzystnych warunkach w ruchu miejskim. Moc ciągła silnika elektrycznego synchronicznego (asynchronicznego) z magnesami trwałymi ma wynosić minimum 160 kW lub 120 kW przy dwóch silnikach zamontowanych w piastach dla pojedynczego silnika. Energia elektryczna może być magazynowana w: akumulatorach, superkondensatorach lub innych urządzeniach, będących wynikiem postępu technicznego o porównywalnych lub lepszych zdolnościach magazynowania energii w stosunku do akumulatorów lub superkondensatorów. Autobusy mają być ładowane za pomocą wyłącznie złącza plug-in z zewnętrznej stacji ładowania o mocy minimum 120 kW mogącej pracować zarówno w trybie pojedynczego lub dwustanowiskowego ładowania o mocy dostosowanej do potrzeb ładowania magazynów energii zastosowanych w autobusie w taki sposób, by można było naładować całkowicie rozładowane magazyny energii możliwie w jak najkrótszym czasie (wolne ładowanie).
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Stanowisko kierowcy będzie w pełni wydzielone i oddzielone od przedziału pasażerskiego, wyposażone w zabudowaną, zamykaną kabinę, częściowo przeszkloną, typu zamkniętego. Pasażerowie pojadą na siedzeniach o dużych walorach estetycznych, odpornych na ścieranie i zabrudzenia, wycieranie oraz o podwyższonej odporności na akty wandalizmu.
Pojazdy będą wyposażone w diodowe tablice kierunkowe wykonane w technologii LED, posiadające układ automatycznej, ciągłej regulacji natężenia świecenia w zależności od warunków oświetlenia zewnętrznego oraz w jedną wewnętrzną tablicę informacyjną LCD pod sufitem, a także w tablicę LCD boczną prezentującą tzw. choinkę – przebieg trasy (wraz z oprogramowaniem do konfiguracji i sterowania tablicami). We wszystkich tablicach kierunkowych nie dopuszcza się koloru czerwonego, niebieskiego – zaś preferowany kolor to kolor bursztynowy.
Mamy faworyta
Analiza SWZ doprowadziła nas do wniosku, że faworytem tego przetargu może okazać się MAN. Przyczyny powyższego, leżą w premiowaniu przez miasto rozwiązań technicznych takich jak np. baterie umieszczone na dachu, duża pojemność baterii czy też zasięg na jednym ładowaniu. Nie oznacza to jednak, że spodziewamy się tylko jednej oferty. Do „lwa” zapewne dołączy również Solaris, który może nadrobić różnice w innych kryteriach. Odpowiedź na pytanie – kto złoży ofertę – poznamy w dniu 17 października.