Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Kto wynajmie kierowców PKM Tychy?

infobus
08.04.2021 08:00

Przedsiębiorstwu Komunikacji Miejskiej w Tychach wygasa umowa na wynajem kierowców autobusów od firm Irex z Sosnowca i Meteor ze Świętochłowic.

Komunalny przewoźnik ogłosił więc 6 kwietnia nowy przetarg na kierowanie jego autobusami. Nowy partner ma zapewnić PKM przynajmniej 58 kierowców.

Tyski zwyczaj

Pozyskiwanie na zewnątrz prowadzących autobusy to tyska tradycja. PKM niedługo wygaśnie zawarta dwa lata temu umowa z Irexem na świadczenie tego typu usług. Stąd też konieczność ogłoszenia nowego przetargu, który ma wyłonić dla tyskiej spółki nowego podwykonawcę. Zapewni on jej kierowców na okres dwóch i pół roku. Kontrakt będzie bowiem obowiązywał od 1 czerwca 2021 r. do końca grudnia 2023 r.

Przedmiotem zamówienia są usługi kierowania pojazdami autobusowymi w komunikacji miejskiej, na ustalonych w zależności od potrzeb PKM liniach komunikacyjnych, na terenie województwa śląskiego, w ilości maksymalnej 5 035 000 wzkm, ale nie mniejszej niż 3 776 250 wzkm. Tyski przewoźnik zastrzegł sobie możliwość zwiększenia kontraktu dzięki zamówieniu uzupełniającemu. Może więc ulec ono zwiększeniu o maksymalnie 20% wartości kontraktu podstawowego.

58 kierowców

Zewnętrzna firma, która wspomoże PKM będzie musiała zapewnić dosyć dużą grupę prowadzących. Jej obowiązkiem ma być zapewnienie minimum 58 kierowców, a więc tylu, aby zapewnić obsadę dla zadań przewozowych dla maksymalnie 25 autobusów.

Plan zakłada wykorzystanie zewnętrznych prowadzących na zadaniach przewozowych według następującej struktury:

  • dni robocze – obsada dla 25 autobusów
  • dni robocze wolne od nauki szkolenej - obsada dla 25 autobusów
  • soboty - obsada dla 13 autobusów
  • niedziele i święta - obsada dla 7 autobusów

5 milionów wZKM

Przypomnijmy, że w zakresie podstawowym maksymalny zakres zamówienia to 5 035 000 wzkm. A to według naszych szacunków może oznaczać zapotrzebowanie na obsadzenie służb w zakresie między 280 000 - 315 000 roboczogodzin w trakcie całego kontraktu. Miesięcznie oznaczałoby to, że jeden kierowca miałby spędzić na linii między 160 a 180 godzin, a więc w sam raz na jeden etat. Warto jednak podkreślić,

że podwykonawca PKM będzie miał dowolność w zakresie formy zatrudnienia kierowców na tyskim zleceniu. To również cecha charakterystyczna podwykonawstwa dla PKM, która ma swoje plusy.

Tyski przewoźnik wskazał, że szacunkowa wartość zamówienia to 3 066 310,63 euro. Po przeliczeniu na złotówki daje to ok. 14 075 100 zł netto, a więc 2,75 zł/wzkm netto. Oczywiście nie przesądza to jeszcze, że właśnie na takim poziomie będzie tyski budżet. Ale jeśli tak by się stało to oznacza, że godzina pracy zewnętrznego kierowcy kosztowałaby PKM między 44,70 a 50,25 zł netto. Czy to dużo? Trzeba sobie samemu odpowiedzieć.

PODSUMOWUJĄC

Firmy chętne do złożenia oferty powinne spełniać dwa podstawowe warunki. Po pierwsze należy posiadać ubezpieczenie OC od prowadzonej działalności na min. 600 000 zł. Z kolei warunek doświadczenia PKM Tychy uznaje za spełniony jeśli oferent wykaże, że w ciągu ostatnich trzech lat wykonał przynajmniej jedną usługę w ramach komunikacji miejskiej o wartości min. 6 mln zł brutto. Ponadto, oferent jest zobowiązany do wniesienia wadium w wysokości 100 000 zł.

Termin składania ofert mija 7 maja. Jedynym kryterium wyboru jest cena.

PKM Tychy od lat korzysta z zewnętrznych kierowców. Jednym z kontrahentów, którzy zapewniali mu taką usługę jest konsorcjum firm Irex z Sosnowca i partnerującego mu świętochłowickiego Meteora, których nikomu nie trzeba przedstawiać. Obecnie wygasa umowa, którą tyska spółka zawarła z konsorcjum w 2019 r. Wtedy oferta dla PKM opiewała na 9 936 000 zł netto, a to dawało cenę 2,40 zł/wzkm netto. Teraz jak widać należy liczyć się z tym, że dla tyskiego przewoźnika będzie to wyższy wydatek.