Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Kto wynajmie 40 autobusów Łodzi?

infobus
29.04.2015 17:30

MPK Łodź od ubiegłego roku miało zamiar pozyskiwać autobusyw formie wynajmu. Firma argumentowała ten krok korzyściami finansowymi orazznacznym ułatwieniem czynności utrzymania taboru. Operator tym razem szukachętnego, który na 10 lat wynajmie mu łącznie 40 autobusów. Na całość dostawyskłada się 20 pojazdów przegubowych oraz 20 pojazdów standardowych. Pojazdymają być fabrycznie nowe, w pełni niskopodłogowe, bardzo bogato wyposażone orazwszystkie dostarczone nie później niż w ciągu 18 tygodni od podpisania umowy. Autobusybędą wyposażone w silniki diesla spełniające normę czystości spalin EURO6.Przewoźnik wymaga by solówki umożliwiały przewóz przynajmniej 85 pasażerów, wtym chociaż 26 na miejscach siedzących oraz troje dwuskrzydłowych drzwi wukładzie 2-2-2. Silnik o pojemności minimum 7 l oraz mocy 200 kW ma gwarantowaćprzynajmniej 1000 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Przegubowce z kolei mająposiadać 4 pary drzwi w układzie 2-2-2-2 oraz dać możliwości podróży 135osobom, w tym chociaż 38 na miejscach siedzących. Jednostka napędowa powinnamieć pojemność minimum 10 l, moc 220 kW i przynajmniej 1250 Nm maksymalnegomomentu obrotowego.

Informacja na poziomie

Pozostałe wymagania są niemalże identyczne dla obu gruppojazdów. Wszystkie mają mieć zależną przednią oś. Zostaną pomalowane wstandardowe łódzkie barwy, czyli na żółto oraz czerwono. Ponadto będąklimatyzowane. Naturalną wentylację zapewnią wentylatory dachowe oraz przesuwneokna. Kierowca będzie mógł liczyć na pełną kabinę, która zapewni dobreoddzielenie od przedziału pasażerskiego. Ponadto będzie miał do dyspozycjiwłasne urządzenie klimatyzacyjne. Bezpieczeństwo zapewni kompletny zestawmonitoringu wewnętrznego i zewnętrznego. Dosyć bogato będzie się przedstawiałsystem informacji pasażerskiej. Prócz zapowiedzi głosowych przystanków podróżnibędą mieli możliwość skorzystania z rozbudowanej informacji wizualnej. Będziesię ona składała z zewnętrznych wyświetlaczy o wysokiej rozdzielczości (przódmin. 200×24 pkt, bok 160×24 pkt, tył 40×24 pkt). W środku podróżni będą mielido dyspozycji wyświetlacze LCD o rozdzielczości 38″, prezentujące przebiegtrasy w formie „koralików”. Ponadto znajdą się także monitory orozdzielczości 22″, które będą wyświetlały reklamy oraz uzupełniaływspomniane poprzednio. Nie zabraknie oczywiście automatów biletów.

Wysokie standardy

Reasumując – plus za konsekwentne trzymanie się ustalonychstandardów. By złożyć ważną ofertę trzeba wykazać się odpowiednimireferencjami.  MPK jako minimum określiłow sposób alternatywny. Wystarczy się wykazać referencjami na dostawy 15autobusów przegubowych oraz 15 autobusów maxi. Spółka pozostawia oferentomdowolność czy dostawy były wykonane łącznie lub w ramach różnych kontraktów. Owyborze zwycięzcy zdecydują 4 kryteria. Za cenę autobusów będzie można uzyskać  do 79 punktów. Maksymalnie 15 będzie dowywalczenia w ocenie technicznej. W tym kryterium premiowane będą m.in.unifikacja oferowanych autobusów z już posiadanymi przez MPK, ilość miejscsiedzących dostępnych z niskiej podłogi oraz maksymalne momenty obrotowe(powyżej 1350 Nm w solówkach i 1650 Nm w przegubowcach). Do 5 punktów będziemożna uzyskać za charakterystykę ekologiczną oferowanych autobusów. Wreszciebrakujący jeden punkcik będzie można zyskać dzięki zaproponowaniu jaknajniższej sumy jednostkowych stawek brutto za każdy 1000 wzkm przekroczeniawzględem szacowanego przebiegu autobusów.

Kto wygra?

Najbliżej wymagań stawianych przez MPK zdaje się byćubiegłoroczny zwycięzca, czyli EvoBus Polska z modelami Mercedes Conecto iConecto G. Solaris zdaje się mieć nieznaczną stratę w kryteriach technicznych,którą być może udałoby się nadrobić odpowiednią obniżką cenową. Czy tak jak wubiegłym roku będziemy mieli do czynienia ze starciem dwóch największych graczysegmentu miejskich autobusów w Polsce? Przekonamy się nie wcześniej niż  8 czerwca. Na koniec flota autobusowaMPK-Łódź w liczbach:
– 443 autobusy (włącznie z nowymi Mercedesami) w ciągłym ruchu,
– obsługa 80 linii komunikacyjnych liczących łącznie ponad 1000 km,
– 95% pojazdów niskopodłogowych,
– autobusy MPK-Łódź pokonują ok. 80 tys. kilometrów dziennie, ok. 2,4 mln kmmiesięcznie i ok. 29 mln km rocznie,
– średni wiek pojazdów to 7 lat,
– autobusy obsługuje ponad 1000 kierowców.