Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kto wygra przetarg na 10 autobusów dla PKM Katowice? Analiza SWZ

infobus
22.02.2024 15:02

Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Katowicach wzmacnia swoją flotę - tym razem z własnego portfela - i będzie miało o 10 autobusów przegubowych więcej.

Trwa przetarg nieograniczony na zakup pojazdów zasilanych olejem napędowym. O warunkach formalnych tego postępowania pisaliśmy już w InfoBusie tutaj, natomiast o lokalnej wadze tego kontraktu świadczy fakt, że już jeden z graczy złożył swój protest w KIO. Sprawdzamy zatem, kto rzeczywiście ma największe szanse na zgarnięcie katowickiego zamówienia. Poniżej nasza analiza SWZ.

Kryteria oceny ofert

Zamawiający wybierze najlepszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (60%), właściwości techniczno-eksploatacyjnych (40%).

W przypadku parametrów techniczno-eksploatacyjnych, PKM premiuje następujące rozwiązania:

  • szyba przednia dzielona na cztery – 15 pkt,
  • panele boczne montowane w sposób zapewniający szybką wymianę tzw. panele zdejmowalne – 10 pkt,
  • silnik spalinowy i autobus tego samego producenta – 15 pkt,
  • pojemność skokowa silnika – co najmniej  10000 cm3 – 15 pkt,
  • wyposażenie pojazdów w moduły zdalnej diagnozy dającej możliwość w czasie rzeczywistym, on-lin na podgląd na platformie webowej, parametrów pracy pojazdów jak i diagnozę wszystkich układów, systemów zamontowanych w pojeździe – 5 pkt,
  • dedykowana klapka rewizyjna do załączenia/wyłączenia głównego wyłącznika prądu – 5 pkt
  • materiał oraz sposób zabezpieczenia antykorozyjnego elementów konstrukcyjnych karoserii: szkieletu nadwozia i szkieletu (kratownicy/ ramy) podwozia - aluminium lub profile ze stali o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL – kataforezy) całej, kompletnej karoserii w ramach zamkniętego cyklu technologicznego  – 15 pkt,
  • okno zewnętrzne, boczne w kabinie kierowcy – otwierane elektrycznie – 5 pkt,
  • liczba miejsc dostępnych z poziomu niskiej podłogi – 15 i więcej – 10 pkt,
  • zużycie paliwa zgodnie z SORT 2 na poziomie do 46l/100 km – 5 pkt.
Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Katowicach wzmacnia swoją flotę - tym razem z własnego portfela - i będzie miało o 10 autobusów przegubowych więcej / fot. UM Katowice

Specyfikacja techniczna

Nowe autobusy, zgodnie z wymogami PKM Katowice mają mieć długość od 17,5 do 18,75 m i wysokość do 3,40 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez czworo dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2-2, otwieranych do wewnątrz. Autobusy będą napędzane silnikiem spalinowym zasilanym olejem napędowym umiejscowionym z tyłu pojazdu. Ma on spełniać normę czystości spalin EURO 6, zaś jego moc nie może być niższa niż 260 kW.

Pojazdy będą wyposażone w dwustrefową klimatyzację. Kabina kierowcy ma być wydzielona typu zamkniętego, klimatyzowana z okienkiem do sprzedaży biletów, zamykana na zamek patentowy. Znajdzie się tam radio bez zdejmowalnego panelu i gniazdo USB. Pasażerowie również będą mieli do dyspozycji gniazda USB. Siedzenia w przestrzeni pasażerskiej mają mieć ergonomiczny kształt i być miękko tapicerowane.

Informacja dla pasażerów to przede wszystkim pięć diodowych tablic zewnętrznych (świecące w kolorze białym), a także tablice wewnętrzne. Wewnątrz zamontowane będą dwie tablice informacyjne, posiadające możliwość wyświetlania numeru linii, kierunku jazdy, aktualnej daty i godziny, nazwy gminy, w której znajduje się aktualnie pojazd wraz z prezentacją rozkładowego czasu, do następnych przystanków, a ponadto 5 następnych przystanków w formie ,,koralików” oraz informację o następnym przystanku, lub przystanku na którym znajduje się pojazd. Oprócz tego przestrzeń pasażerską uzupełnią dwie tablice elektroniczne reklamowe (dwustronne – w postaci dwóch przeciwstawnych ekranów) w obudowie typu „V”, umieszczona pod sufitem na wysokości drugich drzwi pojazdu w połowie jego szerokości.

Autobusy standardowo będą wyposażone w system kontroli trzeźwości kierowcy oraz system zliczania pasażerów.

Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Katowicach wzmacnia swoją flotę - tym razem z własnego portfela - i będzie miało o 10 autobusów przegubowych więcej.
Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Katowicach wzmacnia swoją flotę - tym razem z własnego portfela - i będzie miało o 10 autobusów przegubowych więcej / fot.

MAN vs Mercedes?

Kryteria oceny ofert PKM Katowice nieco się zmieniły od ostatniego przetargu na gazowce, który wygrał MAN. Zmiana ta jest korzystna dla tego producenta, choćby z uwagi na pojawienie się takiego kryterium jak materiału wykonania szkieletu nadwozia – KTL – gdzie można zdobyć najwięcej punktów.

Jednocześnie nie ma kryteriów np. jak zawieszenie zależne, którego MAN nie posiada w swoich autobusach i na którym traciłby punkty. Nie zapominamy jednak o odwołaniu, które złożył do KIO ten producent, skarżąc się na to, że PKM faworyzuje Mercedesa.

Zatem w tej sytuacji ostatecznie stawiamy na starcie dwóch producentów - MAN vs Mercedes. Otwarcie ofert zaplanowano na dzień 7 marca.

Na koniec podajemy link do przetargu: https://platformazakupowa.pl/transakcja/882207