Kto wygra przetarg na 10 autobusów dla PKM Katowice? Analiza SWZ
Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Katowicach wzmacnia swoją flotę - tym razem z własnego portfela - i będzie miało o 10 autobusów przegubowych więcej.
Trwa przetarg nieograniczony na zakup pojazdów zasilanych olejem napędowym. O warunkach formalnych tego postępowania pisaliśmy już w InfoBusie tutaj, natomiast o lokalnej wadze tego kontraktu świadczy fakt, że już jeden z graczy złożył swój protest w KIO. Sprawdzamy zatem, kto rzeczywiście ma największe szanse na zgarnięcie katowickiego zamówienia. Poniżej nasza analiza SWZ.
Kryteria oceny ofert
Zamawiający wybierze najlepszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (60%), właściwości techniczno-eksploatacyjnych (40%).
W przypadku parametrów techniczno-eksploatacyjnych, PKM premiuje następujące rozwiązania:
- szyba przednia dzielona na cztery – 15 pkt,
- panele boczne montowane w sposób zapewniający szybką wymianę tzw. panele zdejmowalne – 10 pkt,
- silnik spalinowy i autobus tego samego producenta – 15 pkt,
- pojemność skokowa silnika – co najmniej 10000 cm3 – 15 pkt,
- wyposażenie pojazdów w moduły zdalnej diagnozy dającej możliwość w czasie rzeczywistym, on-lin na podgląd na platformie webowej, parametrów pracy pojazdów jak i diagnozę wszystkich układów, systemów zamontowanych w pojeździe – 5 pkt,
- dedykowana klapka rewizyjna do załączenia/wyłączenia głównego wyłącznika prądu – 5 pkt
- materiał oraz sposób zabezpieczenia antykorozyjnego elementów konstrukcyjnych karoserii: szkieletu nadwozia i szkieletu (kratownicy/ ramy) podwozia - aluminium lub profile ze stali o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL – kataforezy) całej, kompletnej karoserii w ramach zamkniętego cyklu technologicznego – 15 pkt,
- okno zewnętrzne, boczne w kabinie kierowcy – otwierane elektrycznie – 5 pkt,
- liczba miejsc dostępnych z poziomu niskiej podłogi – 15 i więcej – 10 pkt,
- zużycie paliwa zgodnie z SORT 2 na poziomie do 46l/100 km – 5 pkt.
Specyfikacja techniczna
Nowe autobusy, zgodnie z wymogami PKM Katowice mają mieć długość od 17,5 do 18,75 m i wysokość do 3,40 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez czworo dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2-2, otwieranych do wewnątrz. Autobusy będą napędzane silnikiem spalinowym zasilanym olejem napędowym umiejscowionym z tyłu pojazdu. Ma on spełniać normę czystości spalin EURO 6, zaś jego moc nie może być niższa niż 260 kW.
Pojazdy będą wyposażone w dwustrefową klimatyzację. Kabina kierowcy ma być wydzielona typu zamkniętego, klimatyzowana z okienkiem do sprzedaży biletów, zamykana na zamek patentowy. Znajdzie się tam radio bez zdejmowalnego panelu i gniazdo USB. Pasażerowie również będą mieli do dyspozycji gniazda USB. Siedzenia w przestrzeni pasażerskiej mają mieć ergonomiczny kształt i być miękko tapicerowane.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Informacja dla pasażerów to przede wszystkim pięć diodowych tablic zewnętrznych (świecące w kolorze białym), a także tablice wewnętrzne. Wewnątrz zamontowane będą dwie tablice informacyjne, posiadające możliwość wyświetlania numeru linii, kierunku jazdy, aktualnej daty i godziny, nazwy gminy, w której znajduje się aktualnie pojazd wraz z prezentacją rozkładowego czasu, do następnych przystanków, a ponadto 5 następnych przystanków w formie ,,koralików” oraz informację o następnym przystanku, lub przystanku na którym znajduje się pojazd. Oprócz tego przestrzeń pasażerską uzupełnią dwie tablice elektroniczne reklamowe (dwustronne – w postaci dwóch przeciwstawnych ekranów) w obudowie typu „V”, umieszczona pod sufitem na wysokości drugich drzwi pojazdu w połowie jego szerokości.
Autobusy standardowo będą wyposażone w system kontroli trzeźwości kierowcy oraz system zliczania pasażerów.
MAN vs Mercedes?
Kryteria oceny ofert PKM Katowice nieco się zmieniły od ostatniego przetargu na gazowce, który wygrał MAN. Zmiana ta jest korzystna dla tego producenta, choćby z uwagi na pojawienie się takiego kryterium jak materiału wykonania szkieletu nadwozia – KTL – gdzie można zdobyć najwięcej punktów.
Jednocześnie nie ma kryteriów np. jak zawieszenie zależne, którego MAN nie posiada w swoich autobusach i na którym traciłby punkty. Nie zapominamy jednak o odwołaniu, które złożył do KIO ten producent, skarżąc się na to, że PKM faworyzuje Mercedesa.
Zatem w tej sytuacji ostatecznie stawiamy na starcie dwóch producentów - MAN vs Mercedes. Otwarcie ofert zaplanowano na dzień 7 marca.
Na koniec podajemy link do przetargu: https://platformazakupowa.pl/transakcja/882207