Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Kto wygra Łódź? Liczymy punkty dla MAN-a, Mercedesa i Solarisa

infobus
03.06.2022 08:00

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Łodzi otrzymało trzy oferty w przetargu na najem 52 niskopodłogowych przegubowców. To jeden z największych w tym roku kontraktów na nowe autobusy w Polsce.

Autobusy chcą dostarczyć Mercedes, Solaris i MAN. O otwarciu ofert, a także o cenach pisaliśmy w Infobusie wcześniej. Mercedes zdystansował rywali ceną. Czy to wystarczy, aby zapewnić sobie zwycięstwo w przetargu?

Kryteria oceny ofert

Zamawiający wybierze najlepszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (80%), parametrów techniczno-użytkowych (10%), parametrów ekologicznych (10%).

Wśród kryteriów technicznych, MPK wyodrębniło następujące rozwiązania, za które przyzna najwięcej punktów:

  • zastosowanie modułu hybrydowego 30 pkt,
  • zastosowanie rozwiązań umożliwiających kontrolę i uzupełnienie materiałów eksploatacyjnych w autobusie, w jednym miejscu obsługowym – 15 pkt,
  • liczba miejsc pasażerskich siedzących dostępnych bezpośrednio z poziomu niskiej podłogi – powyżej 14 miejsc – 20 pkt,
  • system awaryjnego hamowania (inteligentne wspomaganie hamowania) oraz system monitorowania martwego pola prawej strony pojazdu – system sygnalizujący ewentualną kolizję z przeszkodami stałymi lub ruchomymi podczas jazdy i skręcania w prawo – 20 pkt,
  • długość pomostu dla wózka inwalidzkiego lub wózka dziecięcego równa lub większa niż 2,70 m – 10 pkt,
  • siedzenia pasażerskie z zastosowaniem rozwiązania antybakteryjnego – 5 pkt.

Liczymy punkty

W naszych założeniach przyjęliśmy, że wszyscy producenci uzyskają maksymalną liczbę punktów w parametrach ekologicznych (co oczywiście w rzeczywistości nie jest możliwe), z uwagi na to, że nie mamy dostępu do takich danych. W kwestii zaś parametrów technicznych przyjmujemy najbardziej prawdopodobny wariant.

Z naszej symulacji wynika, że bezapelacyjnym zwycięzcą tego przetargu zostanie konsorcjum Evobus Polska i Pekao Leasing. Pod warunkiem, że oferta tych podmiotów nie zawiera błędów formalnych.

Zapas punktów zyskanych ceną jest bardzo duży w stosunku do konkurencji. Zatem nawet w przypadku błędów w naszych założeniach przy parametrach technicznych, różnica punktowa do lidera jest nie do nadrobienia. Oczywiście czekamy z niecierpliwością na ostateczne rozstrzygnięcie przetargu.

Łódzkie przegubowce

Nowe autobusy mają mieć długość od 17,5 do 18,5 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz o wysokości w wejściu nie większej niż 340 mm od podłoża. Autobusy będą napędzane silnikiem spełniającym normę czystości spalin EURO 6, o mocy minimum 220 kW. MPK preferuje zastosowanie modułu hybrydowego, co też jest odpowiednio punktowane.

Stanowisko pracy kierowcy ma być oddzielone od przedziału pasażerskiego, wyposażone w pełną, zabudowaną, zamykaną kabinę, gwarantującą skuteczność działania klimatyzacji stanowiska pracy kierowcy. Wymagane jest zabudowanie prawej strony ściany kabiny kierowcy tak, aby obejmowała ona przestrzeń wraz z przednim skrzydłem pierwszych drzwi i aby kierowca niezależnie od dostępu ze środka pojazdu miał do niej również dostęp bezpośrednio z zewnątrz autobusu. Kabina będzie wyposażona m.in. w lodówkę, gniazdo USB, uchwyt na napoje. Siedzenia pasażerskie mają być wykonane z tkaniny odpornej na uszkodzenia. Materiał obiciowy siedzeń będzie wykonany z tkaniny według wzoru stosowanego przez MPK, zawierającego jego logo. Zarówno przedział pasażerski, jak i kabina kierowcy będą klimatyzowane.

System informacji pasażerskiej to tablice kierunkowe wykonane w oparciu o diody wysokiej jaskrawości w kolorze białym. W środku znajdzie się tablica wewnętrzna podsufitowa, umieszczona w osi podłużnej autobusu za kabiną kierowcy – z napisem dwurzędowym, umożliwiająca wyświetlanie numeru linii (możliwość wyświetlenia numeru w inwersji kolorystycznej, a także z obwódką), nazwę przystanku końcowego oraz pośrednich oraz bloku napisów informacyjnych i komunikatów specjalnych jak zmiana przebiegu trasy, aktualna data, godzina, itp.; w sekwencji statycznej i płynącej. Tablica może być wykonana w technologii LCD lub LED. Dodatkowo zamawiający wymaga montażu elektronicznej tablicy dwustronnej LCD z uchwytami do zamocowania wewnątrz pod sufitem, umożliwiające prezentowanie reklam, numeru linii, nazwę przystanku końcowego oraz pośrednich oraz bloku napisów informacyjnych i komunikatów specjalnych jak zmiana przebiegu trasy, aktualna data, godzina, itp.; w sekwencji statycznej i płynącej i innych treści graficznych i tekstowych. Informację pasażerską uzupełni tablica wewnętrzna boczna LCD o przekątnej minimum 38 cali, umożliwiająca prezentowanie listy przystanków w formie graficznej (zaznaczenie przystanku strefowego), numeru linii, nazwę przystanków krańcowych, kierunku jazdy, mapki przejazdu (wszystkie przystanki na trasie, ulice, informacje o przesiadkach, wyróżnienie informacji o bieżącym przystanku przed dojazdem do niego oraz o następnym przystanku po ruszeniu z przystanku), czasu przejazdu między przystankami, nr służbowego kierowcy, reklam, piktogramu środka transportu (autobus), piktogram np. dworca lub szpitala i innych treści graficznych i tekstowych.