Kto wygra elektryczne zamówienie dla Opoczna? Analiza SWZ

infobus
13.03.2023 09:07

W dniu 10 lutego Gmina Opoczno ogłosiła przetarg na dostawę 12 nowych autobusów elektrycznych (6 MIDI i 6 MAXI) wraz z dostawą i montażem infrastruktury ładowania.

Termin wykonania zamówienia to maksymalnie 12 miesięcy od podpisania umowy. O warunkach formalnych tego zamówienia pisaliśmy w InfoBusie tutaj. Zamówienie dotyczy zarówno autobusów klasy MIDI i MAXI, ale nie zostało podzielone na części. Co jeszcze kryje SWZ? Sprawdzamy poniżej.

Kryteria oceny ofert

Zamawiający wybierze najlepszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (60%), rozwiązań technicznych (20%), długości okresu gwarancji (20%).

Wśród kryteriów technicznych, zamawiający wyodrębnił następujące rozwiązania, za które przyzna najwięcej punktów:

  • zastosowane rozwiązanie w zakresie konstrukcji nośnej spełnia wymagania wytrzymałości ich konstrukcji nośnej zgodnie z Regulaminem 66 EKG ONZ – 7 pkt,
  • spełnienie wymogu homologacji typu pojazdu w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego (homologacja udzielona zgodnie z Regulaminem nr 29 EKG ONZ) – 7 pkt,
  • silnik centralny – 2 pkt,
  • materiał oraz sposób zabezpieczenia antykorozyjnego elementów konstrukcyjnych karoserii: szkieletu nadwozia i szkieletu (kratownicy/ ramy) podwozia - profile ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088 lub równoważną), aluminium – 4 pkt.
fot. MPK Opoczno

Specyfikacja techniczna

Nowe autobusy elektryczne mają mieć długość od 8,0 do 10,0 m (MIDI) oraz od 11,0 do 13,0 m (MAXI), a wysokość max. 3,4 m. Będą to autobusy niskopodłogowe, o wysokości od podłoża do wejścia do autobusu max. 340 mm, bez stopni wejściowych we wszystkich drzwiach. Zamawiający wymaga, aby silnik lub silniki elektryczne posiadały moc zapewniającą trakcję autobusu, podobną do autobusu wyposażonego w klasyczny układ napędowy z silnikiem na olej napędowy. Moc silnika elektrycznego ma być nie mniejsza niż 120 kW w autobusach MIDI i nie mniejsza niż 160 kW w autobusach standardowych. Elektryki mają być wyposażone w baterie o mocy nominalnej minimum 260 kWh (MIDI) i 360 kWh (MAXI). Ilość zmagazynowanej energii w pojeździe powinna umożliwić przejechanie autobusu (w pełni obciążonego) przy zasilaniu elektrycznym w warunkach SORT-2 co najmniej 220 km, bez doładowywania baterii. Autobusy mają być dostosowane do wolnego ładowania magazynów energii w systemie plug-in.

Kabina kierowcy ma być wydzielona typu zamkniętego lub półzamkniętego, klimatyzowana, wyposażona w okienko do sprzedaży biletów oraz otwory w szybie drzwi ułatwiające komunikację głosową z pasażerem. Znajdzie się tam m. in. radioodtwarzacz MP3/USB z zestawem głośników, wieszak, półka lub schowek, do przewożenia co najmniej 1 sztuki typowej butelki 0,5 litra (w pozycji stojącej) oraz uchwyt (podstawka) umożliwiająca bezpieczne (bez zagrożenia dla urządzeń sterujących) postawienie typowej szklanki (kubka) o pojemności do 0,3 litra. W przedziale pasażerskim mają być zamontowane gniazda USB (8 sztuk).

Tablice elektroniczne zewnętrzne będą diodowe w kolorze białym. Wewnątrz znajdzie się tablica podsufitowa, czyli monitor LCD, o przekątnej minimum 21, cali, przeznaczona do emisji przekazu informacyjnego.

W pojazdach winien być zamontowany system zliczania pasażerów z dedykowaną bazą danych. System winien automatycznie zliczać pasażerów i działać w sposób nie wymagający obsługi przez kierowcę. System ten ma umożliwić zapisywanie uzyskanych danych w celu analizy frekwencji na danym kursie w układzie dziennym, tygodniowym, miesięcznym i rocznym.

Będzie elektryczny klasyk?

Brak podziału zamówienia na części ogranicza krąg potencjalnych wykonawców, którzy mogliby złożyć ofertę w tym przetargu. Nie wszyscy producenci autobusów klasy MAXI posiadają w swojej ofercie również autobusy MIDI i to o długości do 10,0 m. Na placu boju zatem tradycyjnie pozostają Solaris i ARP. Szykuje nam się więc elektryczny klasyk. Pozostaje dodać, że otwarcie ofert odbędzie się w dniu 22 marca.