Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Kto wybuduje stację wodorową dla rybnickich autobusów? Trwają poszukiwania

infobus
28.06.2022 08:00

Rybnika otrzymał 45,5 mln zł dotacji z II edycji programu Zielony Transport Publiczny do zakupu 20 wodorowych autobusów miejskich, ale bez stacji do ich tankownia.

W toku negocjacji z NFOŚiGW zrezygnowało z ujęcia w projekcje budowy stacji wodorowej na potrzeby kupowanych autobusów. Dlatego teraz miasto obecnie szuka podmiotu komercyjnego, który ją wybuduje. Nie ma na to za dużo czasu, gdyż pierwsze pojazdy wodorowe powinny wyjechać na ulice Rybnika już w II kwartale 2023 roku.

Okrojony projekt

Dotacja do rybnickiego projektu o wartości 70 mln zł pochodzi z ZTP 2.0. Jak potwierdziła PAP Agnieszka Skupień z rybnickiego magistratu, projekt, prócz pozytywnej oceny i umieszczenia na liście rankingowej, przeszedł już etap negocjacji określających docelowy zakres i kształt finansowania. Podpisanie umowy dotacji planowane jest na lipiec br.

Skupień wyjaśniła, że choć początkowo miasto wnioskowało o 49 mln zł dotacji do projektu oszacowanego na blisko 95 mln zł, w toku negocjacji zrezygnowało z ujęcia w nim budowy stacji wodorowej jedynie na potrzeby kupowanych autobusów.

-„Zgodnie z planem ogólnodostępna stacja do tankowania wodoru samochodów osobowych i autobusów powstanie w I kw. 2023 r. przy ul. Budowlanych 6 (to adres rybnickiego dworca autobusowego – PAP)” – powiedziała Skupień.

-„Obecnie szukamy podmiotu komercyjnego, który wybuduje tę stację. Pierwsze autobusy wodorowe powinny wyjechać na ulice Rybnika w II kwartale przyszłego roku” – zapowiedziała przedstawicielka miasta.

fot. UM Rybnik

Jakościowa zmiana

Zakup autobusów wodorowych będzie kolejnym etapem przekształcania komunikacji miejskiej w głównym mieście subregionu zachodniego woj. śląskiego. W marcu br. miasto powołało własną spółkę komunikacyjną, która zastąpiła dotychczasowy Zarząd Transportu Zbiorowego. Według władz Rybnika formy organizacyjne przewidziane przepisami prawa handlowego są obecnie lepiej dostosowane do funkcjonowania w rzeczywistości gospodarczej, niż struktury administracyjne.

Spółka ma zajmować się m.in. obsługą infrastruktury przystankowej i rozwijać działalność przewozową, dążąc do stopniowego przejęcia ok. 50 proc. wolumenu przewozów na lokalnym rynku. W tym celu miasto deklarowało starania o dotacje na autobusy elektryczne bądź wodorowe.

Wniosek do NFOŚiGW o dotację do zakupu dwudziestu 12-metrowych autobusów wodorowych w ramach programu priorytetowego „Zielony transport publiczny” miasto złożyło w grudniu 2021 r. Pierwotnie dotyczył też budowy infrastruktury dodatkowej, głównie stacji tankowania wodoru.

Zgodnie z wcześniejszymi informacjami lokalnego samorządu, w budżecie Rybnika na 2022 r. na kapitał zakładowy nowej spółki przeznaczono 5 mln zł. W wieloletniej prognozie finansowej miasto zarezerwowało środki na zakup taboru i stworzenie zaplecza techniczno-administracyjnego.

Miasto w jak największym stopniu chce pozyskać tabor w ramach dofinansowań do pojazdów zeroemisyjnych. Około 20 proc. taboru spółka zakupi ze środków własnych w formie leasingu. Planowana jest eksploatacja taboru hybrydowego, wodorowego i elektrycznego.

fot. UM Rybnik

Zewnętrzna obsługa

Niezależnie od tych planów, miasto zamówiło już u zewnętrznego przewoźnika 10-letnią obsługę komunikacyjną z wykorzystaniem co najmniej 23 niskoemisyjnych pojazdów; to blisko 30 proc. floty autobusów kursujących po mieście. W przetargu wybrano ofertę firmy Kłosok, która za 127,1 mln zł brutto zaoferowała obsługę linii autobusami elektrycznymi.

Rybnicki samorząd zapowiedział też, że w 2022 r. na pasażerów w mieście będą czekały kolejne nowe rozwiązania: defibrylatory na najważniejszych przystankach, nowe automaty biletowe, nowe wiaty przystankowe o konstrukcji modułowej, umożliwiającej częściowe obsadzenie roślinnością, a także 21 tablic systemu informacji pasażerskiej. W tym samym naborze „Zielonego transportu publicznego” wniosek o 90 mln zł dotacji do zakupu 35 autobusów elektrycznych oraz 21 ładowarek złożyła Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia. Już wcześniej, w pierwszym naborze konkursu, Metropolia dostała z tego źródła 81 mln zł do zakupu 20 autobusów wodorowych.