Kto nie zaoferuje autobusów dla Łomianek. Analiza SIWZ
KM Łomianki wzbogaci się o dwa nowe autobusy. Mają one być dostarczone do przewoźnika w ciągu 7 miesięcy od podpisania umowy.
O warunkach formalnych tego zamówienia pisaliśmy wcześniej TUTAJ
Zamówienie jest niewielkie toteż wszyscy producenci autobusów nie będą mieli problemu ze spełnieniem wymogów formalnych. Pozostają więc pozostałe wymogi określone w SIWZ – a w szczególności te techniczne. Sprawdzamy jakie dokładnie.
Na co stawia KM?
Zamawiający wybierze najlepszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (77%), warunków techniczno-eksploatacyjnych (23%).
W przypadku parametrów techniczno-eksploatacyjnych, KM premiuje następujące rozwiązania:
- wykonanie poszycia bocznego w sposób umożliwiający wymianę jego poszczególnych elementów bez konieczności jego późniejszego klejenia, zgrzewania, nitowania lub spawania na całej wysokości licząc od dolnej krawędzi autobusu do podszybia – 5 pkt,
- konstrukcja szkieletu podwozia - stal odporna na korozję, nierdzewna wg PN-EN10088 – 5 pkt,
- spełnienie wymogów homologacji w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich – 6 pkt,
- spełnienie wymogów w odniesieniu do palności wnętrza autobusu – 3 pkt,
- udzielenie gwarancji na całość pojazdu na 3 lata – 2 pkt,
- gwarancja na zewnętrzne powłoki lakiernicze – 6 lat – 2 pkt.
Specyfikacja techniczna
Autobusy dla KM Łomianki mają mieć długość od 11,8 do 12,2 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz, o wysokości podłogi maksymalnie 340 mm od podłoża. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez troje dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2 o szerokości efektywnej nie mniejszej niż 1 150 mm. Autobusy będą napędzane silnikiem spełniającym normę czystości spalin EURO 6, o mocy minimum 190 kW. Producent silnika musi posiadać zorganizowany serwis w Polsce o czasie reakcji na zgłoszenie naprawy i jej wykonanie w ciągu 4 dni.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W przedziale pasażerskim znajdą się siedzenia pasażerskie o ergonomicznym kształcie, tj. z odpowiednio nachylonym siedziskiem i oparciem, przednia krawędź wkładki tapicerskiej siedziska powinna być łagodnie zaokrąglona i płynnie przechodzić w przednią krawędź siedziska. Wkładki tapicerskie siedziska i oparcia będą wyposażone w gąbkę zmiękczającą pod tapicerką, w wykonaniu łatwo wymienialnym. KM zaleca producentom, aby bezpośrednio za pierwszymi drzwiami, był umieszczony tzw. fotel „półtora” w miejsce foteli podwójnych.
Z kolei kabina kierowcy ma być typu zamkniętego, a dostęp do niej ma odbywać się wydzielonym wejściem dla prowadzącego przez przednie skrzydło pierwszych drzwi sterowane osobno i niezależnie, z zachowaniem minimalnej szerokości wejścia dla pasażerów 550 mm oraz przez dodatkowe drzwi wewnętrzne z przestrzeni pasażerskiej.
Informacja dla pasażerów to przede wszystkim tablice kierunkowe zewnętrzne, a także monitory wewnętrzne. Tablice zewnętrzne będą wykonane w oparciu o diody wysokiej jaskrawości, w kolorze białym. Wewnątrz pojazdów zamontowane mają być tablice: boczna i podsufitowa - wykonane w oparciu monitory LCD. Ich głównym celem będzie prezentacja trasy i kolejnych przystanków. Dodatkowo pojazdy będą wyposażone w system zliczania pasażerów.
Bez rewolucji
Analiza SIWZ nie doprowadziła do żadnego zaskoczenia. Premia punktowa za poszycie boczne wykonane ze stali nierdzewnej powoduje, że podtrzymujemy nasze pierwotne przypuszczenia, że walka w tym przetargu rozegra się między Solarisem, Autosanem i ewentualnie SOR. Pozostali producenci (np. MAN, Mercedes) nie będą w stanie nadrobić utraty punktów w technice, niższą ceną. Weryfikacja naszych typów nastąpi w dniu otwarcia ofert, a więc 27 stycznia.