Kto najbliżej ósemki elektryków dla Ostrowca. Analiza SIWZ
Ostrowiec Świętokrzyski szuka dostawcy 8 autobusów elektrycznych. Pisaliśmy o tym już w InfoBusie TUTAJ
Autobusy mają pojawić się w zajezdni MZK w ciągu 340 dni od podpisania umowy z producentem. Standardowo sprawdzamy szczegółowe preferencje zamawiającego. Przechodzimy do SIWZ i kryteriów oceny ofert.
PUNKTACJA PRODUCENTÓW
Zamawiający wybierze najlepszą ofertę na podstawie oceny następujących czterech kryteriów: ceny (60%), właściwości technicznych i eksploatacyjnych (30%), okresu gwarancji (5%), zużycia energii elektrycznej (5%). W przypadku parametrów techniczno-eksploatacyjnych, najwięcej punktów można zdobyć za:
- poszycie boczne pod linią okien montowane bez klejenia, spawania, zgrzewania – 12 pkt,
- szyba przednia jednoczęściowa z dodatkową szybą tablicy kierunkowej ogrzewaną elektrycznie – 10 pkt,
- materiał konstrukcyjny szkieletu (kratownicy) ramy podwozia - profile ze stali o podwyższonej wytrzymałości, zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL kataforezy) całej kompletnej karoserii w ramach zamkniętego cyklu technologicznego –10 pkt,
- materiał poszycia zewnętrznego nadwozia - blachy ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088) lub aluminium, tworzywa sztuczne wzmocnione włóknem szklanym, tworzywa sztuczne przeznaczone do stosowania na zewnątrz o dużej odporności na niskie temperatury oraz uszkodzenia mechaniczne, szkło hartowane, niewymagające dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego – 10 pkt,
- liczba miejsc pasażerskich siedzących dostępnych z poziomu niskiej podłogi powyżej 8 – 8 pkt,
- spełnienie wymogów homologacji typu pojazdu w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego zgodnie z Regulaminem nr 29 EKG ONZ – 8 pkt,
- układ klimatyzacji z ilością czynnika do 3,5 kg – 6 pkt,
- wszystkie troje drzwi z wysokością wejścia (podłogi) do 320 mm – 6 pkt.
SPECYFIKACJA TECHNICZNA
Autobusy dla Ostrowca mają mieć długość od 11,8 do 12,2 m i wysokość do 3,30 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez troje dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2, otwieranych do wewnątrz. Autobusy będą napędzane silnikiem elektrycznym, o mocy minimum 160 kW. Z kolei ilość zmagazynowanej energii w pojeździe powinna umożliwić przejechanie autobusu (w pełni obciążonego) przy zasilaniu elektrycznym w warunkach SORT-2 co najmniej 200 km, bez doładowywania baterii. Magazyn energii ma być przystosowany do szybkiego ładowania mocą minimum 150 kW oraz wolnego ładowania mocą minimum 40 kW. Autobusy będą wyposażone w gniazdo plug-in służące do podłączenia ładowarki.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Pojazdy będą posiadać klimatyzację dwustrefową przestrzeni pasażerskiej oraz kabiny kierowcy. Miejsce pracy kierowcy ma być wydzielone, typu zamkniętego. Znajdzie się tam m.in. fotel podgrzewany z zawieszeniem pneumatycznym i pełną regulacją bezstopniową w zależności od indywidualnych potrzeb kierowcy, a nadto co najmniej dwa schowki, miejsce np. półka lub schowek do przewożenia co najmniej 1 sztuki typowej butelki 0,5l (w pozycji stojącej) oraz uchwyt (podstawka) umożliwiający bezpieczne (bez zagrożenia dla urządzeń sterujących) postawienie typowej szklanki (kubka) o pojemności do 0,3 l, dwa gniazda do ładowania urządzeń mobilnych.
Z kolei w przestrzeni pasażerskiej do dyspozycji podróżnych będą siedzenia o ergonomicznym kształcie oraz odporne na akty wandalizmu, pokryte welurem o wyższej jakości. Zamawiający wskazał, że system informacji pasażerskiej zostanie zamontowany w nowych autobusach przez wykonawcę wybranego w przetargu pod nazwą „System dynamicznej informacji pasażerskiej oraz karty miejskiej”.
PROBLEMATYCZNA WYSOKOŚĆ
Wysokość pojazdu ograniczona do 3,3 m znacząco zawęża grono potencjalnych dostawców elektryków dla Ostrowca. Można jednak przypuszczać, że wykonawcy będą wnioskowali o dopuszczenie wyższych konstrukcji. Czy skutecznie? Dowiemy się w toku postępowania przetargowego, zaś ostatecznych oferentów poznamy w dniu 1 grudnia.