Kto na razie odbierze najwięcej Nowych Urbino?

Na chwilę obecną najwięcej Nowych Solarisów pojawi się naolsztyńskich ulicach. To efekt zamówień, które złożyło dwóch przewoźników. Cociekawe jedno z nich opiewa na największą do tej pory ilość autobusówz tej rodziny. Łączna wartość obu zamówień złożonych w producenta z Bolechowa tonieco ponad 40 mln zł brutto. O kim mowa?
MPK Olsztyn: 6 solówek, 6 przegubowców
Pierwszym z klientów jest MiejskiePrzedsiębiorstwo Komunikacyjne w Olsztynie. Spółka pod koniec sierpniazaakceptowała ofertę Solarisa opiewającą na niespełna 17,17 mln zł brutto. Dziękitemu flotę olsztyńskiego przewoźnika komunalnego zasili łącznie 12 autobusów.Sześć z nich to pojazdy klasy maxi, tyle samo zamówiono przegubowców. O tym jakbędą wyposażone pisaliśmy tutaj.
Nowe nabytki MPK pojawią się w mieściena Łyną na początku przyszłego roku. Wartoprzy tej okazji zaznaczyć, że olsztyńska spółka będzie chronologicznie czwartymodbiorcą w Polsce Nowego Urbino. Pierwszym był wejherowski Miejski Zakład Komunikacji,drugim Miejski Zakład Komunikacji w Grudziądzu. Obydwaj przewoźnicy jużodebrali swoje autobusy. Trzecim nabywcą jest Komunikacja Miejska w Płocku. Taspółka już wkrótce będzie odbierała łącznie cztery autobusy- trzy solówki orazjeden pojazd przegubowy.
Grupa Irex w natarciu
Jednak co ciekawe to nie jednemu zprzewoźników komunalnych przypada aktualnie tytuł największego odbiorcy. Jestnim prywatna firma ze śląskiej Grupy Irex. Mowa o spółce Meteor z Jaworzna.Firma pozyska 23 sztuki Nowego Urbino 12 w celu realizacji dziesięcioletniegokontraktu na obsługę linii autobusowych w Olsztynie. O tym jak będą wyposażoneinformowaliśmy opisując warunki przetargu. Wartość tych pojazdów to ok. 23 mlnzł.
Autobusy wyjadą na ulice miasta nad Łynąnajprawdopodobniej na przełomie lutego i marca przyszłego roku. Przy tej okazjiwarto podkreślić, że nie jest to jedyny tegoroczny sukces Grupy Irex wpozyskiwaniu kontraktów na przewozy autobusowe poza Śląskiem. W tym roku spółkiz tego holdingu zdobyły zlecenia w Lublinie oraz Bydgoszczy. W obu przypadkachpodjęto decyzję o postawieniu na autobusy Solarisa. W pierwszym na potrzeby niespełna ośmioletniej umowy Irex-1 wziął w leasing 18 sztuk Urbino 18III.
W mieście nad Brdą natomiast konsorcjum KDD Trans i Meteora będzie obsługiwać trzy linie autobusowe wykorzystując 14 egzemplarzy Urbino12III. Kontrakt będzie obowiązywał przez siedem lat, począwszy od 1 stycznia2016 r.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
55 sztuk autobusów zamówionych w tym roku uSolarisa przez spółki z Grupy Irex czynią tych przewoźników zpewnością ważnym klientem, o którego warto będzie w przyszłości powalczyć. Tymbardziej, że holding ma z pewnością ambicje na dalszą ekspansję. W toku jest nowyprzetarg na obsługę linii autobusowych w Radomiu, w przyszłym roku na pewnobędą postępowania m.in. w Gdańsku i Warszawie.
Piąta partia Nowych Urbino w Polsce znajdzie się w Poznaniu?
Piątym nabywcą w Polsce może byćMiejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu. Nie jest to jednak do końca pewne. Solaris jako jedyny złożył ofertę w przetargu na ośmioletnią dzierżawę autobusów przegubowych. Propozycjaproducenta z Bolechowa jednak przekracza kosztorys, jaki założył nasfinansowanie inwestycji poznański przewoźnik.
MPK zakładało, że koszt ośmioletniej dzierżawyjednego autobusu wyniesie nie więcej niż 1,55 mln zł netto. O ile ofertaSolarisa przewyższa tą kwotę obecnie nie wiadomo. Decyzję poznańskiegoprzewoźnika mamy poznać już niedługo.
Hanower, Eberswalde, Oslo…
Najwięcej zamówień na Nowe Urbino płynie jednak z zagranicy. Ilość kontraktów, które Solaris ma w najbliższym czasie dozrealizowania pokazuje, że klienci dosyć pozytywnie przyjęli nowy produkt.Jednocześnie skala zamówień pokazuje, że przejście z trzeciej generacji Urbinona czwartą to proces ewolucyjny, z którego korzyści mają odnieść obie stronytego układu, czyli użytkownik pojazdu oraz producent. Ale wróćmy do meritum.
W obecnej chwili trwa produkcja NowegoUrbino dla różnych zagranicznych klientów. Można tu wymienić hanowerskie zakładykomunikacyjne ÜSTRA, BOGESTRA Bochum, BBG Eberswalde, Sandrock Sontra, Luckenwalde, Norgesbuss ASczy kilku operatorów z monachijskiego związku komunikacyjnego MVV. Co wartepodkreślenia są w tym gronie przewoźnicy, którzy pierwszy raz zdecydowali sięna współpracę z Solarisem.
„