TransInfo Archiwum|Infobus|Przewoźnicy|Kto może integrować się z ZTM (cz. 4 ) – przewoźnicy z Chotomowa
Kto może integrować się z ZTM (cz. 4 ) – przewoźnicy z Chotomowa
infobus
09.12.2008 20:00
Kto może integrować się z ZTM (cz. 4 ) – przewoźnicy z Chotomowa
Początki prywatnej komunikacji autobusowej do Chotomowa były skromne. Przynajmniej jeśli chodzi o liczbę przewoźników, obsługujących tę miejscowość –wszystkie bowiem autobusy kursujące na trasie Warszawa Centrum –Chotomów jeździły pod szyldem „Translud”. Dziś sytuacja zmieniła się, ta relacja jest obsługiwana przez cztery firmy, jeszcze kilkanaście miesięcy było ich pięć. Kolejna część naszego przeglądu podwarszawskich przewoźników będzie poświęcona właśnie linii chotomowskiej.
Chotomów jest niewielką miejscowością położoną niedaleko Legionowa i Nowego Dworu Mazowieckiego. Znajduje się tu przystanek kolejowy i oprócz przewoźników prywatnych jest to jedyny środek transportu. Nieco inaczej sytuacja wygląda w nocy –docierają tu bowiem autobusy ZTM (lina N63). Na biletowej integracji mieszkańcy Chotomowa zyskaliby zatem jak mało kto. Już bowiem od dawna mówi się o potrzebie włączenia miejscowości w sieć warszawskiego Zarządu. Do dziś jednak z planów przedłużenia jednej z linii legionowskich do Chotomowa, czy uruchomienia nowej, omijającej Legionowo, nic nie wyszło.
Jak już wspomnieliśmy na wstępie kandydatów do integracji z ZTM byłoby czterech. Jednemu z nich, Transludowi, poświęciliśmy osobny artykuł, który zamieściliśmy w InfoBusie w ubiegłym tygodniu (http://infobus.pl/text.php?id=21227). Tak naprawdę na rynku przewozowym liczą się właściwie tylko dwie firmy. Oprócz wspomnianego Transluda, Translud-BIS.
Translud –BIS
Jest to przewoźnik obsługujący najwięcej połączeń na linii Chotomów –Legionowo –Jabłonna –Warszawa Centrum. To jedyna relacja obsługiwana przez tę firmę. Do przewozu pasażerów wykorzystywane są dość wiekowe autobusy. Tabor Transluda-Bis to przede wszystkim Autosany H9-21, w większości zmodernizowane. Na trasę wyjeżdżają także MAN-y, Mercedesy 0303, Neoplan N316 oraz najbardziej komfortowe wozy we flocie przewoźnika –Setra i Renault FR1. W tabelce prezentujemy zestawienie wozów eksploatowanych przez Transluda-BIS.
Marka/model
|
Ilość
|
Autosan H9-21
|
8
|
Mercedes 0303
|
3
|
Setra
|
1
|
Renault FR1
|
2
|
Neoplan N316
|
1
|
MAN UL292
|
2
|
W przeszłości pojawiały się także inne wozy –Bova czy Autosan H10-11. Stała rotacja jest także wśród dziewiątek, te w gorszym stanie technicznym są zastępowane nieco lepszymi. Niestety ich stan też często jest niedostatecznie zadowalający.
Kordeks
Kolejny przewoźnik obsługujący linię z Chotomowa do Warszawy. Zakochany w Karosach, właściwie od początku istnienia tabor oparty był o czeskie wozy. Łącznie przewinęły się 3 takie pojazdy, dziś kursują dwa. Kilka lat temu w rezerwie pozostawał Autosan H9-21, jednakże dziś słuch o nim zaginął, najprawdopodobniej został skasowany.
Marka/model
|
Ilość
|
Karosa LC735
|
2
|
Maria Krysiak
Przewoźnik ten zaczynał swoją działalność na dwóch frontach. Jeden autobus kursował jako „MK”do Chotomowa, dwa kolejne pod banderą „BusCity”, razem z innymi właścicielami, obsługiwały połączenie Warszawa Centrum –Legionowo os. Młodych. Od kilkunastu miesięcy, po wycofaniu się z rynku Margo-Busa, MK jeździ trzema pojazdami tylko do Chotomowa. Tabor delegowany do obsługi linii regularnej stanowią zazwyczaj dwie Setry S215UL oraz dość nietypowy Mercedes. Przy odrobinie szczęścia można na tej linii spotkać jeden z wysokopokładowych autobusów Setra, które są przeznaczone do obsługi turystycznej. Poniżej zestawienie liniowych wozów MK.
Marka/model
|
Ilość
|
Mercedes
|
1
|
Setra S215UL
|
2
|
Jak już wspomnieliśmy kilkanaście miesięcy temu z obsługi linii do Chotomowa wycofał się Margo-Bus. Dysponował on trzema Autosaniami H9-21 oraz jednym Autosanem H10-10. W godzinach porannego szczytu wszystkie wozy pozostawały w ruchu.
Mimo, iż konkurencja na trasie do Legionowa jest spora, przewoźnicy chotomowscy nie narzekają na brak pasażerów. Obecnie bilet na trasie Warszawa –Chotomów kosztuje 5 zł, 50 gr mniej płaci się za podróż do Legionowa. Są oni doskonałym uzupełnieniem kolei oraz komunikacji ZTM-owskiej. Ich największym atutem jest to, że dojeżdżają bezpośrednio do samego centrum stolicy, czego nie gwarantuje ani ZTM, ani też Koleje Mazowieckie. Warunkiem integracji biletowej będzie zapewne zmiana trasy. Autobusy prywatnych przewoźników dowoziłyby zapewne pasażerów do punktu przesiadkowego –w przypadku Legionowa mógłby to być Marymont.