Kto może integrować się z ZTM (cz. 2) – PKS Nowy Dwór Mazowiecki

infobus
24.11.2008 22:48
Kontynuując przegląd mazowieckich przewoźników, którzy mogą w przyszłości zintegrować się taryfowo ze stołecznym ZTM-em pozostajemy na północnym Mazowszu. Drugim przewoźnikiem z tego regionu jest PKS Nowy Dwór Mazowiecki, od niedawna oddział stołecznego PKS-u. W niniejszym tekście skupimy się jednak wyłącznie na połączeniach realizowanych przez dawne nowodworskie przedsiębiorstwo. Przejęcie bowiem tegoż przewoźnika przez Warszawę nie wpłynęło znacząco na kursy realizowane do i z Nowego Dworu Mazowieckiego. Ta swoista fuzja nie miał również praktycznie żadnego znaczenia dla pasażerów.
PKS Nowy Dwór dowozi mieszkańców podwarszawskich miejscowości do centrum stolicy
Obszar, obsługiwany przez PKS z Nowego Dworu Mazowieckiego częściowo pokrywa się z tym, o którym pisaliśmy w ubiegłym tygodniu, a więc obsługiwanym przez autobusy KMŁ (http://infobus.pl/text.php?id=20909). Jednak ci dwaj przewoźnicy konkurują ze sobą w niewielkim zakresie i o ile Łomianki z powodzeniem mogłyby znaleźć się w drugiej ZTM-owskiej strefie, o tyle miejscowości, do których docierają obecnie pojazdy PKS-u to już zdecydowanie planowana strefa trzecia, bądź, w niektórych wypadkach również czwarta.
Tabor PKS-u to m.in. różne modele Autosana
Tabor
Na liniach obsługiwanych przez nowodworski oddział PKS Warszawa kursują w zasadzie wozy dawnego PPKS Nowy Dwór Mazowiecki. Tendencja jest raczej odwrotna i to na liniach dalekobieżnych, należących do Polonusa można częstokroć spotkać Irisbusa z logo „PKS Nowy Dwór Mazowiecki”. Tabor stacjonujący w bazie w Nowym Dworze jest stosunkowo młody i na tle innych przedsiębiorstw wypada bardzo dobrze. Oprócz fabrycznie nowych autobusów (patrz tabelka poniżej), głównie na lokalnych liniach, eksploatowane są pojazdy zakupione z krajów Europy Zachodniej, jako używane. W ostatnich kilku latach wycofana została większość Jelczy i Ikarusów, które jeszcze nie tak dawno stanowiły podstawę taboru PPKS-u. Pierwsze zakupy nowego taboru rozpoczęły się w 2003 roku –wówczas to firma, jako jedna z pierwszych w Polsce, zdecydowała się ma zakup 12-metrowych Axerów. Zważywszy na fakt, iż takie wozy, można spotkać chociażby na liniach Zakopane –Warszawa via Mielec, pasażerowie podróżujący z Nowego Dworu Mazowieckiego do Warszawy na komfort narzekać raczej nie powinni. Dostawy Irisbusów były kontynuowane w kolejnych miesiącach. W 2004 roku w związku z przejęciem obsługi komunikacji lokalnej w Legionowie PPKS zakupił Solbusy C9,5. Ponieważ linie legionowskie były deficytowe i korzystało z nich mało pasażerów, zwłaszcza po reformie linii ZTM, wozy te, zastąpione przez Autosany, trafiły na inne trasy. Przykład komunikacji w Legionowie pokazuje jak bardzo dobrym pomysłem byłby wspólny bilet, który honorowany w autobusach PKS-u dawałby znacznie większe możliwości komunikacyjne. W ostatnich kilkunastu miesiącach zdecydowano się na zakup pojazdów mniejszych –Autosanów H7 i Iveco Daily.
W latach 2003-2005 zakupiono 15 Axerów
Poniżej prezentujemy dane nt. autobusów zakupionych w ciągu ostatnich 5 lat
Marka
Ilość
Lata zakupu
Autosan H7-10.06MB
2
2007
Kapena Daily C50
2
2008
Irisbus Axer 12M
15
2003-2005
MAN EL202 (używany)
1
2003
MAN Lion’s Coach
1
2003
MAN ÜL292(używany)
1
2003
Solbus C9,5
3
2004
Oprócz ww. wozów na liniach obsługiwanych przez nowodworski oddział PKS-u Warszawa można spotkać, bądź można było widywać w przeszłości, Autosany, począwszy od H6, poprzez H9, H10, H11, H12, aż po A1010T, MAN-y (SL200, SL202, ÜL242), Mercedesy (0305), Jelcze (M11, L11 i PR110M) czy wreszcie Ikarusy (260 i 280). W 2006 roku skasowany został, po 20 latach eksploatacji, dość ciekawy wóz – Volvo C10M.
Linie
Nowodworski PKS obsługuje przede wszystkim komunikację do/z Nowego Dworu Mazowieckiego. Najważniejsze zadanie to połączenia realizowane do Warszawy i z powrotem. Autobusy PKS-y dają możliwość pokonania tej trasy po obu stronach Wisły. Wybrane kursy są wydłużone do innych mniejszych miejscowości takich jak Modlin, Czerwińsk, Zakroczym, Górki, Nowiny, Sowia Wola, Goławin, Kroczewo, Smoszewo czy Załuski. W ofercie firmy pozostają również linie lokalne z/do Nowego Dworu Mazowieckiego i Legionowa. Wśród nich są również kursy typowo szkolne (Dębe szkoła) czy pracownicze (Wieliszew Wodociąg). Jak wspominaliśmy na wstępie PKS-em można również dojechać do Łomianek, mimo to nie stanowi on znaczniej konkurencji dla KMŁ.
Jeszcze niedawno do Warszawy docierały nowodworskie Ikarusy
Wykaz tras   
Nowy Dwór Maz. dw. Aut-Wieliszew-Legionowo dw. PKP – Warszawa Centralna
Legionowo dw. PKP-Wieliszew-Dębe szk. szkoły: Skrzeszew, Łajski
Warszawa Centralna-Nowy Dwór Ma .dw. Aut.-Modlin Twierdza Załuski/Czerwińsk
Modlin Twierdza-Nowy Dwór Maz. Miasto-Nowy Dwór Maz. os. Młodych/Wólka Górska
Nowy Dwór Maz.dw. Aut-Pomiechówek-Błędowo
Nowy Dwór Maz.dw. Aut.-Dębe
Nowy Dwór Maz.dw. Aut.-Śniadowo/Zaręby
Nowy Dwór Maz.dw. Aut.-Nasielsk
Nowy Dwór Maz.dw. Aut.-Nowiny
Nowy Dwór Maz.dw. Aut.-Górki
Warszawa dw. Gdański-Nowy Dwór Maz. dw. Aut. -Modlin Twierdza-Zakroczym
Warszawa dw. Gdański-Nowiny
Warszawa dw. Gdański-Górki
Wodociąg Pólnocny-Wieliszew-Legionowo dw. PKP
Kroczewo szk.-Szczytno szk.
Nowy Dwór Maz. dw.Aut.-Zokroczym-Smoszewo
Wodociąg Północny-Warszawa Centralna
Wólka Radzymińska-Białobrzegi-Nieporęt-Legionowo (komunikacja lokalna Legionowo)
Legionowo Starostwo Powiatowe – Józefów pętla (komunikacja lokalna Legionowo)
Legionowo os. Młodych-Łajski-Legionowo os. Młodych (komunikacja lokalna Legionowo)
Modlin Twierdza-Nowy Dwór Maz. Miasto-Nowy Dwór Maz.os. Młodych    
Szczegóły na ten temat na stronie: http://www.ppksndm.aplus.pl/index_.html
PKS Nowy Dwór zakupił kilka używanych MANów
Przyszłość
Trudno powiedzieć jakie plany w stosunku do swojego nowodworskiego oddziału będzie miał warszawski PKS. Znane z dość dziwnych i raczej mało postępowych pomysłów kierownictwo firmy może czymś zaskoczyć. Już dziś PKS musi rywalizować z konkurencją prywatnych przewoźników, których na lokalnym rynku powstaje coraz więcej. Jeżdżą zarówno busami, jak i autobusami. Największy z nich to firma Translud. Trudno także wyrokować, czy PKS zdecydowałby się na biletową integrację z ZTM. Przez ostatnie lata domeną przewoźnika były tylko i wyłącznie przewozy dalekobieżne i można śmiało zaryzykować stwierdzenie, że połączeń lokalnych „góra”dopiero się uczy. Nie bez podstaw były przecież obawy pracowników PPKS-u, którzy protestowali przeciwko połączeniu z Warszawą. Na efekty fuzji trzeba będzie jeszcze poczekać, ponieważ gołym okiem zmian nie widać. Tylko czasem na linii dalekobieżnej pojawi się, z tablicą Polonusa, autobus z logo „PPKS Nowy Dwór Mazowiecki”. Nieco inna jest sytuacja przedsiębiorstwa z Piaseczna, które również zostało wchłonięte przez Warszawę. Tam sytuacja, zwłaszcza taborowa, była znacznie gorsza niż w Nowym Dworze. Ale o ty za kilka tygodni.