Kto dostarczy pierwsze autobusy elektryczne dla Białegostoku? Liczymy punkty
Białystok jeszcze nie wybrał marki swoich pierwszych autobusów elektrycznych, a już może mówić o sukcesie.
Miasto otrzymało bowiem w swoim debiutanckim zamówieniu na zakup e-busów aż sześć autobusowych ofert, czego jeszcze w Polsce nie było. Z tej "krainy obfitości" trzeba teraz wybrać jedną ofertą. Którą? Postaramy się odpowiedzieć na to pytanie poniżej. Przypomnijmy, że o zamówienie walczą tacy producenci autobusów jak: Autosan, Yutong, Volvo, Solaris, Mercedes, MAN. Na otwarciu ich ofert i cenach pisaliśmy już w InfoBusie.
Kryteria oceny
Zaczynamy od kryteriów oceny ofert, które wyglądają następująco: ceną (60%), ocena techniczna (20%), warunki gwarancji i serwisu (20%). Oceniając kryteria techniczne, miasto przyzna najwięcej punktów za następujące rozwiązania:
- najniższa wartość zużycia energii spośród ofert nieodrzuconych – 20 pkt,
- czas (w godzinach) potrzebny do pełnego naładowania całkowicie rozładowanej baterii za pomocą dostarczonej stacji ładowania – poniżej 5 godzin - 10 pkt,
- łączna pojemność zainstalowanych baterii w autobusie – powyżej 450 kWh – 30 pkt,
- długość przebiegów międzyobsługowych autobusu – 60 000 km i więcej – 10 pkt,
- zasięg autobusu w warunkach komunikacji miejskiej – powyżej 380 km – 30 pkt.
Na to nakładamy złożone oferty:
Nasza punktacja
W kryteriach technicznych niewiadomą pozostaje dla nas zużycie energii. Również nie wiemy jaką gwarancję zaproponowali poszczególni producenci. W tych też kryteriach przyznajemy po równo (choć nierealnie) wszystkim maksymalną liczbę punktów. Niemniej jednak, biorąc pod uwagę cenę i pozostałe warunki techniczne – nasza tabela z wynikami przedstawia się ciekawie.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Najwięcej punktów zdobywa Busnex Poland – wygrywając ceną, która może dać dystrybutorowi Yutonga przewagę nad konkurencją. Trzeba jednak mieć na uwadze, że na ostateczny wynik wpływ będzie miała gwarancja, jak i najniższe zużycie energii.
Biorąc powyższe – nie sposób nie zauważyć, że szanse na zwycięstwo ma także drugi w kolejności MAN i trzecie – Volvo.
Poza stawką naszym zdaniem pozostają Autosan, Solaris i Mercedes. Zapowiada się ciekawy pojedynek. Zatem z niecierpliwością czekamy na ostateczne rozstrzygnięcie komisji przetargowej.
Specyfikacja techniczna
Zamawiane autobusy mają mieć długość od 11,5 do 12,75 m. Pojazdy mają posiadać niską podłogę na całej długości autobusu bez progów wewnątrz pojazdu. Co ciekawe miasto dopuszcza konstrukcje z pojedynczym schodkiem w trzecich drzwiach. W standardzie jak zwykle przewidziano funkcję przyklęku, która pozwoli obniżyć wysokość wejścia. Zamawiający wymaga, aby autobusy były napędzane silnikiem lub silnikami elektrycznymi o parametrach umożliwiających osiągnięcie przez pojazd prędkości co najmniej 50km/h przy maksymalnej liczbie pasażerów. Elektryki będą wyposażone w zespół baterii o łącznej pojemności co najmniej 300 kWh. Zasięg autobusu w warunkach komunikacji miejskiej musi wynosić co najmniej 230 km. Ładowanie baterii odbywać się będzie wyłącznie za pomocą złącza przewodowego.
Pasażerowie usiądą na fotelach odpornych na ścieranie z miękkimi, odejmowalnymi wkładkami tapicerskimi oparć i siedzisk wyposażonych w grubą gąbkę (piankę) zmiękczającą pod tapicerką. Z kolei dla kierowców przewidziano kabinę typu zamkniętego z wydzielonym wejściem przez przednie skrzydło pierwszych drzwi oraz poprzez drzwi wewnętrzne z przestrzeni pasażerskiej. Fotel kierowcy będzie amortyzowany pneumatycznie, regulowany w płaszczyźnie pionowej i poziomej, podgrzewany elektrycznie, z zagłówkiem i dwoma, regulowanymi podłokietnikami, z możliwością obrotu siedziska. Prowadzący pojazd podczas pracy będzie miał możliwość korzystania m. in. z radiotelefonu, radia, wieszaków na ubranie, kasetki metalowej na bilety i pieniądze zamykanej na patentowy zamek, uchwytu do mocowania rozkładu jazdy na desce z oświetleniem LED, uchwytu umożliwiającego bezpieczne postawienie typowego naczynia (np. kubka) o pojemności do 0,5 l, a także z gniazda USB. Wentylację przestrzeni pasażerskiej zapewnią okna przesuwne i klimatyzacja. Tablice kierunkowe mają być wykonane w technologii LED w kolorze białym. Informacje dla pasażerów wewnątrz pojazdu dostarczą dwie tablice wewnętrzne prezentujące m.in. numer linii oraz przebieg trasy. Ponadto, pojazdy będą wyposażone w system zliczania pasażerów.