Kto dostarczy międzymiastowe hybrydy dla PKS Poznań? Analiza SWZ

infobus
21.03.2023 13:02

Związek Powiatowo Gminny „Wielkopolski Transport Regionalny” (do którego należy PKS Poznań) jest na zakupach autobusowych.

Trwa postępowanie przetargowe na dostawę 20 autobusów międzymiastowych hybrydowych. O finansowaniu tego zamówienia pisaliśmy w InfoBusie tutaj. Autobusy mają być dostarczone do zamawiającego nie później niż do końca sierpnia przyszłego roku. Sprawdzamy szczegóły SWZ.

cztery kryteria

Zamawiający przewidział cztery kryteria oceny ofert: cenę (60%), parametry techniczno-użytkowe (30%), warunki gwarancji i serwisu (5%), termin dostaw (5%).

Preferencje zamawiającego pod względem kryteriów techniczno-użytkowych wyglądają następująco:

  • zastosowanie niskiej podłogi w przedniej części pojazdu i  wszystkich bezstopniowych wejść do pojazdu – 20 pkt,
  • ten sam producent silnika, co całego pojazdu -  7 pkt,
  • system oczyszczania spalin oparty jedynie na systemie katalitycznej redukcji spalin SCR (bez systemu EGR) - 3 pkt,
  • zaoferowanie jednostki napędowej przystosowanej do zasilania paliwami drugiej generacji typu HVO100 (Hydrotreated Vegetable Oil) – 10 pkt,
  • zastosowanie układu „start-stop” – 5 pkt,
  • moment obrotowy silnika spalinowego – 160 Nm i powyżej – 10 pkt,
  • moc szczytowa silnika elektrycznego – 75 kW i więcej – 10 pkt,
  • zastosowanie technologii 48 V w układzie rekuperacji energii – 5 pkt,
  • ogólna liczba miejsc siedzących (wraz z miejscami rozkładanymi) – 47 i więcej – 15 pkt,
  • liczba miejsc pasażerskich siedzących, dostępnych bezpośrednio z poziomu niskiej podłogi (w tym również rozkładane) – 12 i powyżej – 8 pkt,
  • możliwość zabudowy półek na podręczny bagaż w tylnej części pojazdu – 2 pkt,
  • zabudowa multifunkcyjnej kierownicy z możliwością zmiany wyświetlanych treści na ekranie deski rozdzielczej kierowcy oraz sterowania mediami bez odrywania rąk od kierownicy – 2 pkt,
  • montaż koła zapasowego poza przestrzenią pasażerską – 3 pkt.

Specyfikacja techniczna

Wszystkie autobusy mają mieć długość od 12,0 do 13,5 m, szerokość od 2,5 do 2,55 m, wysokość max. 3,5 m. Mają być to pojazdy międzymiastowe. Autobusy powinny zapewnić przewóz dla co najmniej 70 pasażerów, w tym minimum 42 na miejscach siedzących (bez fotela kierowcy). Do tego jedno miejsce ma być przystosowane do przewozu pasażera poruszającego się na wózku inwalidzkim. Wymiana pasażerów będzie odbywać się ma poprzez dwoje drzwi w układzie 1-2-0. Autobusy mają być wyposażone w napęd hybrydowy - spalinowo-elektryczny z układem rekuperacji energii hamowania. Łączna maksymalna moc silnika spalinowego i elektrycznego (szczytowa) ma mieścić się w przedziale od 280 - 400 kW.

Dla kierowcy przewiedziano kabinę typu półzamkniętego, wyposażoną w okienko do sprzedaży biletów (zmawiający nie chce całkowitego odizolowania kierowcy od przestrzeni pasażerskiej). Pasażerowie pojadą na fotelach z tapicerowanym siedziskiem i oparciem, o ergonomicznie wyprofilowanym kształcie z wysokimi oparciami zintegrowanymi z zagłówkiem, wyposażonych w podłokietniki i pasy bezpieczeństwa.

Zamawiający chce, aby tablice zewnętrzne kierunkowe były diodowe w kolorze białym. Z kolei wewnątrz znajdzie się monitor w postaci kolorowego ekranu LCD lub LED o przekątnej minimum 21 cali, który ma prezentować informacje m.in. o numerze linii, przystanku docelowym, temperaturze powietrza panującej na zewnątrz i w przestrzeni pasażerskiej.

Mamy faworytów

Zarówno punktacja w parametrach technicznych, jak i specyfikacja techniczna zamawianych autobusów pasują nam do Mercedesa Citaro LE MÜ, natomiast ten pojazd nie trafił jeszcze na nasz rynek z uwagi na swoją wysoką cenę (ale został zaoferowany w przetargu Kolei Małopolskich).

Sztukując tańszej oferty - i biorąc pod uwagę premiowanie unifikacji marki silnika i producenta autobusów - naszym zdaniem największe szanse ma niskowejściowa para:

  • MAN z Intercity LE 12 EfficientHybrid
  • Iveco Crossway 12 LE Hybrid .

Skład oferentów poznamy w dniu 6 kwietnia.