Kto dostarczy kolejne elektryki dla MZK Toruń? Analiza SWZ
MZK Toruń będzie miał kolejne autobusy elektryczne. W dniu 26 stycznia miejski przewoźnik ogłosił przetarg na dostawę 4 autobusów elektrycznych klasy MAXI oraz infrastruktury ładowania. O tym temacie pisaliśmy już wcześniej w InfoBusie.
Pozostaje więc dokładne omówienie SIWZ pod kątem techniki.
Preferencje MZK
W części dotyczącej dostawy autobusów elektrycznych, zamawiający wybierze najlepszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (70%), parametrów technicznych i eksploatacyjnych (30%).
W przypadku parametrów techniczno-eksploatacyjnych, MZK premiuje następujące rozwiązania:
- zużycie energii według badania SORT 2 lub PB23 - poniżej 90 kWh/100 km – 15 pkt,
- oś przednia - belka sztywna, wyposażona w stabilizator toru jazdy – 10 pkt,
- spełnienie wymogu homologacji w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich – 5 pkt,
- silniki umieszczone w piastach osi tylnej – 10 pkt,
- urządzenie grzewcze zasilane energią elektryczną i olejem napędowym lub urządzenie grzewcze zasilane tylko energią elektryczną – 5 pkt,
- pojemność pasażerska - 75 pasażerów i więcej – 10 pkt,
- łączna moc szczytowa silnika/silników - 180 kW i więcej – 10 pkt,
- wysokość całkowita pojazdu do 3,2 m – 10 pkt,
- najniższy koszt eksploatacji w okresie gwarancji – 25 pkt.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Specyfikacja techniczna
Autobusy dla MZK mają mieć długość od 11,5 do 12,2 m i wysokość do 3,5 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz, o wysokości podłogi maksymalnie 340 mm od podłoża. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez troje dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2, otwieranych do wewnątrz. Autobusy będą napędzane przez silnik lub silniki elektryczne zapewniające optymalną dynamikę jazdy autobusu w ruchu miejskim. Sumaryczna moc jednostki napędowej sumarycznej ma mieć moc znamionową minimum 150 kW. Zastosowany silnik lub silniki elektryczne mogą również pełnić funkcję generatora energii elektrycznej (rekuperacja). Magazyny energii mają być ładowane poprzez system plug-in o mocy do 120 kW ze złączem umiejscowionym na ścianie czołowej pojazdu oraz systemem pantografowym na dachu autobusu ładowarką o mocy do 400 kW. W przedziale pasażerskim znajdą się siedzenia pasażerskie o ergonomicznym kształcie z tworzywa sztucznego, gładkiego, atestowane z uchwytami dla pasażerów, z wkładkami tapicerowanymi tkaniną o runie minimum 80 % wełny, z możliwością ich montażu i demontażu. Siedzenia mają być odporne na ścieranie, zabrudzenia, łatwe do czyszczenia. Przestrzeń pasażerska jak i kabina kierowcy mają być klimatyzowane. Pasażerowie będą mogli naładować urządzenia mobilne dzięki gniazdom USB zamocowanym do poręczy. Z kolei kabina kierowcy ma być wydzielona i w pełni oddzielona od przestrzeni pasażerskiej. Wymagana jest kabina kierowcy w pełni zamknięta, w której pierwsza połówka pierwszych drzwi służy tylko do wejścia do kabiny kierowcy i nie jest przeznaczona dla pasażerów. Informacja dla pasażerów to przede wszystkim trzy diodowe lub klapkowe tablice zewnętrzne. W przypadku tablic klapkowych każdy płatek ma być podświetlany indywidualną diodą, zaś przy zastosowaniu tablic diodowych – mają to być diody koloru białego jaskrawego lub bursztynowego. Wewnątrz ma być panel LCD oparty na monitorze o przekątnej minimum 22 cale, kompatybilny z komputerem pokładowym, zapewniający możliwość pokazania w sposób czytelny aktualnie realizowanego przebiegu trasy.
Kto ma szanse?
Punktowanie autobusów nie za wysokich i dodatkową ze sztywną belką powoduje, że w grze zostają dwaj duzi producenci. Mamy na myśli Volvo i Solarisa. Nasze typy zostaną poddane weryfikacji podczas otwarcia ofert, tj. w dniu 28 lutego.