Kto dostarczy elektrobusy do Zakrzewa? Analiza SWZ
Gmina Zakrzew kupuje cztery nowe elektrobusy z ładowarkami. O tym wydarzeniu pisaliśmy już w InfoBusie.
Nowe autobusy mają przyjechać do gminy w okresie między 1 lipca a 10 sierpnia 2023 roku. Zakupione elektryki będą przeznaczone do uruchomienia komunikacji publicznej w gminie. Tym bardziej ciekawe jest, jakie są preferencje gminy, która pierwszy raz jest na tego typu zakupach. Nas interesuje w tym momencie część autobusowa i przyglądamy się szczegółowo zapisom SWZ.
Punktacja ofert
Oferty będą punktowane z uwzględnieniem trzech kryteriów: ceny (60%), rozwiązań technicznych (35%), warunków gwarancji (5%). Do kryteriów technicznych należą następujące rozwiązania:
- zastosowane rozwiązanie w zakresie konstrukcji nośnej spełnia wymagania wytrzymałości konstrukcji nośnej pojazdu zgodnie z Regulaminem 66 EKG ONZ – 25 pkt,
- zaoferowanie przez wykonawcę w oferowanym autobusie 3-częściowej szyby czołowej składającej się z szyby górnej, części dolnej lewej oraz części dolnej prawej podzielonych w osi pojazdu – 25 pkt,
- zastosowanie silników elektrycznych zabudowanych bezpośrednio w moście napędowym – 25 pkt,
- materiał konstrukcyjny szkieletu, nadwozia, ramy - profile ze stali odpornej na korozję (PN-EN 10088) lub stali o zwiększonej odporności na korozję – 25 pkt.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Jakie autobusy?
Pierwsze elektryki dla gminy mają mieć długość około 12 m (+/-2%), a ich wysokość nie może przekroczyć 3,3 m. Autobusy mają być napędzane silnikami elektrycznymi o minimalnej mocy 160kW. Energia elektryczna może być magazynowana w: akumulatorach litowo-jonowo-tytanowych (LTO) o pojemności minimum 240 kWh, superkondensatorach lub innych urządzeniach, będących wynikiem postępu technicznego o porównywalnych lub lepszych zdolnościach magazynowania energii w stosunku do akumulatorów lub superkondensatorów. Urządzenia magazynujące energię elektryczną w autobusie mają być ładowane za pomocą złącza plug-ino mocy dostosowanej do potrzeb ładowania baterii zastosowanych w autobusie, w taki sposób, by można było naładować całkowicie rozładowane baterie w czasie nie dłuższym niż 6 godzin. Pojazdy będą posiadać oddzielone od przedziału pasażerskiego stanowisko kierowcy (kabina zamknięta). Oddzielenie od przedziału ma być częściowo przeszklone. W przestrzeni pasażerskiej podłoga ma być płaska na całej powierzchni przeznaczonej dla pasażerów stojących. Pasażerowie usiądą na fotelach o ergonomicznym kształcie, wandaloodpornych, tj. o powierzchniach utrudniających naniesienie napisów typu „graffiti”. Wkładki tapicerskie siedziska i oparcia powinny być wyposażone w gąbkę (piankę) zmiękczającą pod tapicerką. Do dyspozycji pasażerów będą 4 gniazda USB. Informacja pasażerska to tablice kierunkowe zewnętrzne diodowe w kolorze białym. Z kolei wewnątrz informacji można będzie zasięgnąć z tablicy LCD o przekątnej 22 cali oraz z tablicy diodowej, dwuwierszowej.
Określone preferencje
Wydawać by się mogło, że pierwszy przetarg na elektrobusy oznacza brak konkretnych preferencji w zakresie rozwiązań technicznych. Nic bardziej mylnego – bowiem gmina Zakrzew wie dokładnie czego chce. My na podstawie analizy SWZ typujemy pojedynek Autosan vs Solaris. Weryfikacja naszych przewidywań nastąpi w dniu otwarcia ofert, tj. 27 lipca.