Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Kto dostarczy elektrobusy dla GZM? Analiza SIWZ

infobus
06.04.2021 08:00

W dniu 30 marca Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia ogłosiła przetarg na dostawę dostawy 32 sztuk fabrycznie nowych autobusów miejskich z napędem elektrycznym (w tym 27 autobusów klasy MAXI i 5 autobusów klasy MEGA).

Czasu na dostawę jest dużo, bo aż do 31 marca 2023 roku. Więcej o o tym, jakie przedsiębiorstwa otrzymają metropolitalne e-busy pisaliśmy TUTAJ

Kryteria oceny ofert

Znamy wymogi formalne, a zatem zaglądamy do pozostałych zapisów SIWZ. Zamawiający wybierze najlepszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (55%), oceny technicznej (15%), ekologii (10%), warunków gwarancji i serwisu (20%).

Wśród tych kryteriów, które możemy zaliczyć jako techniczne, GZM wyodrębnił następujące rozwiązania, za które przyzna najwięcej punktów:

  • szkielet nadwozia oraz poszycie (blachy) nadwozia pojazdu zbudowane są z elementów gwarantujących znaczną odporność na korozję, wykonanych z materiałów takich: aluminium, szkło hartowane tworzywo sztuczne, stal odporna na korozję, elementy stalowe, zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL - kataforezy) całej, kompletnej karoserii w ramach zamkniętego cyklu technologicznego – 20 pkt,
  • energia nominalna oraz magazynu energii (baterii trakcyjnych) – wynosi odpowiednio minimum 264 kWh i co najmniej 208 kWh – MAXI oraz co najmniej 365 kWh i 288 kWh - MEGA – 27 pkt,
  • gniazda zasilania magazynu energii – pierwsze na przedniej ścianie autobusu, drugie na bocznej ścianie pojazdu za pierwszymi drzwiami – 15 pkt,
  • pojazdy wyposażone w zależną oś – 3 pkt,
  • poszycie zewnętrzne ścian bocznych autobusu podzielone pionowo na części w całym pasie podokiennym – 1 pkt,
  • całkowita liczba miejsc powyżej 85 (MAXI) i powyżej 134 (MEGA) – 10 pkt,
  • udział procentowy liczby miejsc do siedzenia dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi w liczbie wszystkich siedzeń, bez miejsca dla kierowcy – powyżej 40% - 10 pkt,
  • ilość czynnika chłodniczego w układzie systemu klimatyzacji przestrzeni pasażerskiej i kabiny kierowcy – do 6 kg – 3 pkt,
  • spełnienie wymogów Regulaminu nr 29 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego – 3 pkt,
  • spełnienie wymogów homologacji typu pojazdu w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich (homologacja udzielona zgodnie z Regulaminem nr 66 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – 3 pkt,
  • spełnienie wymogów homologacji w zakresie typu pojazdu w odniesieniu do palności części w pomieszczeniu wewnętrznym, komorze silnika i w każdym oddzielnym przedziale grzewczym lub odporności na działanie paliw lub smarów materiałów izolacyjnych stosowanych w komorze silnika i w każdym oddzielnym przedziale grzewczym (homologacja udzielona zgodnie z częścią I Regulaminu nr 118 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – 3 pkt,
  • okna awaryjne (wyjścia bezpieczeństwa) autobusu znajdują się co najmniej w lewej, prawej oraz tylnej ścianie pojazdu – 2 pkt.

Wymogi GZM

Autobusy elektryczne klasy MAXI mają mieć długość od 11,8 do 12,2 m, a klasy MEGA od 17,5 do 18,75 m. Ich wysokość nie może być większa niż 3300 mm. Elektrobusy będą mogły przewieźć minimum 80 pasażerów (klasa MAXI) oraz co najmniej 115 pasażerów (klasa MEGA). Napęd elektryczny stanowić mają silnik lub silniki o mocy zapewniającej prędkości i przyspieszenia charakterystyczne dla tras publicznego transportu zbiorowego. Silnik ma posiadać funkcję odzysku energii elektrycznej podczas hamowania autobusu dla potrzeb ładowania magazynu energii. Magazyn energii elektrycznej, elektrycznego układu napędowego może być wyposażony w  akumulatory wykonane w dowolnej technologii. Ładowanie magazynu energii musi być realizowane dwojako: zewnętrzną ładowarką Plug-in oraz systemem pantografowym za pomocą tzw. odwróconego pantografu.

W przestrzeni pasażerskiej znajdą się gniazda USB. Dopływ świeżego powietrza zapewnią przesuwne okna boczne, zaś ochłodę zapewni wydajny system klimatyzacji. Pasażerowie pojadą na siedzeniach o ergonomicznym kształcie, zaopatrzonych w łatwo wymienialne „miękkie” (piankowane o grubości pianki wynoszącej co najmniej 15 mm) wkładki tapicerowane na całej powierzchni w oparciu i siedzisku.

Stanowisko pracy kierowcy to wydzielona kabina kierowcy typu „zamkniętego” z pełnowymiarowymi drzwiami (których konstrukcja i mocowanie wyklucza możliwość samoistnego otwarcia tych drzwi oraz zapewnia stabilność i pewne funkcjonowanie), wyposażona w zamykane okienko do sprzedaży biletów. Drzwi kabiny kierowcy mają być wyposażone w zamek patentowy (zamawiający nie dopuszcza wykorzystania skrzydła pierwszych drzwi jako drzwi wejściowych do kabiny kierowcy). Z kolei tablice kierunkowe zewnętrzne mają być zbudowane w oparciu o diody RGB koloru białego lub koloru zbliżonego do białego. Przed rozpoczęciem kursu do godziny odjazdu tablica przednia ma prezentować informację „Odjazd za: xxx min”, naprzemiennie z informacją o kierunku jazdy rozpoczynającego się kursu, przy czym numer linii rozpoczynającego się kursu ma wyświetlać się przez cały czas, niezależnie od wskazania tablicy kierunkowe. Wewnątrz autobusów znajdzie się tablica wykonana w postaci ekranu LCD lub LED o przekątnej minimum 21,5 cali. Będzie ona przeznaczona do emisji przekazu przebiegu trasy, przystanków, aktualnej pozycji pojazdu, daty, godziny oraz innych informacji przekazanych przez zamawiającego.

Jeden pewniak?

Analiza SIWZ prowadzi nas do wniosku, że techniczne kryteria oceny ofert w tym przetargu schodzą na dalszy plan. Największe znaczenie zaraz po cenie ma okres gwarancji i serwisu. Teoretycznie zatem moglibyśmy liczyć na szerokie grono oferentów, gdyby nie jeden ze sztywnych wymogów, który jest zmorą producentów w wielu przetargach.

Do tego dochodzi maksymalna dopuszczalna wysokość elektryków określona na 3300 mm. Taki wymóg spełnia tylko Solaris, Autosan, czy też Scania. Dwaj ostatni z wymienionych producentów nie mają jeszcze w ofercie przegubowych elektryków, zatem na placu boju pozostaje tylko Solaris.