Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kto dostarczy 10 midibusów dla PKS Częstochowa?

infobus
16.04.2009 23:23
W połowie marca br. Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej Częstochowa S.A. ogłosiło przetarg na dostawę 10 sztuk autobusów międzymiastowych o długości min. 9,2 m.
Zgodnie z warunkami postępowania autobusy muszą być wyprodukowane w 2009 roku. Przyjrzyjmy się teraz parametrom, jakie muszą spełniać zaoferowane autobusy.
Podstawowym parametrem jest długość która nie może być mniejsza niż 9,2 m długości. Autobus musi mieć pojemność minimum 54 osób, z czego 39 na miejscach siedzących. Wejście do autobusu musi zapewniać dwoje drzwi w układzie 1-1-0. Silnik musi mieć moc minimalną 125 kW oraz być umieszczony podłużnie z tyłu autobusu. Mechaniczna skrzynia biegów ma posiadać 6 stopni plus bieg wsteczny. Bagażniki podpodłogowe 2,5 m2. Kolejnym ważnym zapisem jest wymóg zaoferowania zawieszenia pneumatycznego oraz gwarantowane średnie zużycie paliwa nie większe niż 19 litrów / 100 km.
SOR w barwach PKS Częstochowa
Zwycięzca przetargu musi dostarczyć autobusy w następujących terminach: pierwsza partia 4 sztuki do 100 dni od podpisania umowy, druga partia 3 sztuki do 130 dni natomiast trzecia partia 3 sztuki do 160 dni od podpisania umowy. Jedynym kryterium wyboru oferty będzie cena –100%.
Analizując powyższe zapisy można przypuszczać, że podobnie jak w latach poprzednich o zwycięstwo będzie walczyć trzech oferentów, których autobusy na chwilę obecną są już eksploatowane przez PKS Częstochowa. Mowa tu o autobusach Autosan z modelem A0909L, Solbusie z modelem SL10 oraz SOR z modelem C9,5. Co prawda ten ostatni jest eksploatowany w Częstochowie w dłużej 12-metrowej wersji, ale model C9,5 spełnia wymogi SIWZ i należy się spodziewać, że SOR przedstaw ofertę na ten model.
Solbus w barwach PKS Częstochowa
W podobnym przetargu ogłoszonym w tym roku przez PKS Stalowa Wola na 8 sztuk autobusów lokalnych zwyciężył Solbus z modelem SL10, jednak w tym przetargu wymagany był m.in. znacznie mocniejszy silnik, przez co Polskie Autobusy nie mogły zaoferować swojego produktu Autosan A0909L. Oczywiście w częstochowskim przetargu może wziąć udział również KAPENA z modelem Midirider lub Irisbus Crossway 10.6M jednak ze względu na wysoki kurs EURO ich cena z pewnością nie będzie tak konkurencyjna jak wcześniej opisywanych modeli autobusów. KAPENA oferuje również zbliżony model autobusu wymagany przez Zamawiającego jednak nie spełnia on dosyć ważnego wymogu umieszczenia silnika na tylnym zwisie. Mowa tu o modelu Tema który bazuje na podwoziu IVECO Eurocargo przez co silnik jest umieszczony z przodu. Jest to pewna niedogodność dlatego nie ma się co dziwić, że PKS nie dopuszcza tego typu rozwiązania, ponieważ zwłaszcza przy przewozach międzymiastowych w jakich specjalizuje się taki przewoźnik jak PKS obudowa silnika utrudnia nieco przepływ potoków pasażerskich jak również obniża nieco komfort pracy kierowcy, który siedzi bezpośrednio przy silniku.
Autosan w barwach PKS Częstochowa
PKS Częstochowa rok rocznie wymienia park taborowy. W ubiegłym roku zakupionych zostało łącznie 14 nowych autobusów oraz kilka sztuk używanych, w tym 6 sztuk międzymiastowych Solbusów SL10, 6 sztuki Irisbusów Crossway 12M oraz po 1 sztuce Autosana A0909L i SOR C12.
W 2007 roku PKS Częstochowa zakupił 10 sztuk międzymiastowych Autosanów A0909L Tramp II (wszystkie na zmodernizowany zawieszeniu pneumatycznym). Również w 2006 roku zakupiono sporą liczbę nowych autobusów, w tym 5 sztuk Karosa C954E, 2 sztuki Autosanów A1010T oraz 1 sztukę Irisbus Axer.
W chwili obecnej tabor PKS składa się z około 240 sztuk autobusów, z czego większość bo około 186 sztuk stanowią autobusy marki Autosan. Z całą pewnością można powiedzieć, że jest to jeden z najnowocześniejszych parków taborowych wśród największych przedsiębiorstw PKS w Polsce.