Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Kryzysowa edycja AUTOTEC 2010

infobus
10.06.2010 14:14
W tym roku na targach w Brnie gołym okiem było widać kryzys w branży pojazdów użytkowych – przede wszystkim w zakresie ciężarówek i naczep. Na szczęście w autobusowym pawilonie panowała trochę lepsza atmosfera. Mimo, że zabrakło tych największych: MAN-a, Neoplana, Scanii, Mercedesa, Setry, VDL (a Volvo obsługiwało tylko teren targów autobusem hybrydowym), to i tak tegoroczne targi AUTOTEC –w wersji autobusowej –można zaliczyć do udanych. Przede wszystkim dzięki ekspozycji SOR-a, który pokazał w hali aż pięć i to zupełnie nowych autobusów. Dawno już ta czeska firma nie miała aż tak „mocnego wejścia”.
AUTOTEC 2010: Van Hool T916 AstronefAUTOTEC 2010: Van Hool T916 AstronefAUTOTEC 2010: stoisko Porsche Brno i oferta zabudów na VW Crafter
 Jak widać kontrakty dla Bratysławy (100 szt.) i Pragi (620 szt.) mocno uskrzydliły producent z Libchavy, który na AUTOTEC zaprezentował:
– miejski przegubowy autobus hybrydowy z systemem Allisona: SOR NBH 18 (opracowany na potrzeby kontraktu z DPH Praha) –światowa premiera;
– miejski elektryczny autobus niskowejściowy: SOR EBN 10,5 (eksploatowany w Ostrawie) –światowa premiera;
– niskopodłogowy trolejbus: SOR TNB 12 (testowany już m.in. w Banskiej Bystricy) –światowa premiera;
– podmiejski, niskowejściowy model SOR CN 13,5 (pokazany w zeszłym roku na AutoSalonie w Nitrze) –czeska premiera;
– podmiejski, najkrótszy autobus SOR-a spod znaku LE –CN 8,5 (jeździ już w barwach ČSAD Semily –światowa premiera;
Ponadto na zewnętrz SOR pokazał także dwa nowe pojazdy: niskopodłogowy, podmiejski przegubowy model NC 18 oraz międzymiastowy LC 12. O szczegółach technicznych wystawionych autobusów napiszemy w kolejnym wydaniu InfoBusa.
SOR EBN 10,5 ElektroBus SOR NBH 18SOR NBH 18SOR TNB 12SOR CN 13,5SOR CN 13,5SOR CN 8,5SOR NC 18SOR LC 12Stoisko SOR-a na AUTOTEC 2010
 
Także ekspozycja polskiego Solarisa należała do jednych z ciekawszych. Czeskim i słowackim przewoźnikom zademonstrowano dwóch debiutantów na tym rynku: międzymiastowego InterUrbino oraz miejskiego, hybrydowego –Urbino 12 Hybrid. Jak podkreślił Mateusz Figaszewski, dyrektor Public Relations –Czechy i Słowacja to razem drugi największy rynek eksportowy dla polskiego producenta. Interesujący wywiad z Jaromirem Ručką, przedstawicielem Solarisa na Czechy i Słowację opublikujemy w kolejnym wydaniu InfoBusa.
Solaris InterUrbinoSolaris Urbino 12 HybridStoisko Solaris Bus &Coach
Dotychczasowy lider imprezy –Iveco Czech Republic wystąpił w Brnie w wspólnym autobusowym pawilonie (dotychczas IVECO miało osobną halę), gdzie głównym wydarzeniem była premiera trzyosiowego autokaru –Irisbus Magelys HDH o długości 13,8 m (premiera na czeskim rynku). Ponadto włoski producent cały czas promuje napęd gazowy i w tym nurcie zaprezentował model Citelis 10,5M CNG. W tego typu autobusach może być zamontowany najnowszy silnik gazowy –IVECO Cursor 8 CNH, który już spełnia normę Euro 6 (będzie obowiązywać od 2013 r.) Dodatkowo producent z Vysokiego Myta pokazał autobusy z serii Crossway –w wersji międzymiastowej (Crossway LE Line i Crossway 10,6M) i miejskiej (Crossway LE City z trzema drzwiami), a zewnętrzni przedstawiciele firmy (m.in. dilerzy Tezas i Zliner) pokazali m.in. Evadysa H oraz zabudowę Daily wykonaną przez hiszpańska firmę Indcar. W kolejnym wydaniu InfoBusa opiszemy szerzej o aktualnej ofercie IVECO, wynikach koncernu, a także o premierze –Magelys HDH 13,8M.
Evadys HDaily z zabudową IndcarCrossway LE CityCrossway LE LineCrossway 10,6MCitelis 10,5M CNGMagelys HDH 13,8M
Niespodzianką brneńskich targów było stoisko belgijskiej firmy Van Hool z turystycznym modelem Astronef. Jak widać Belgowie zaczynają coraz mocniej naciskać na środkowoeuropejskie rynki. W kolejnym InfoBusie opiszemy bliżej ten ciekawy model z amfiteatralnym układem siedzeń.
Oczywiście targi nie mogły by się odbyć bez producentów zabudów. Tutaj mogliśmy zobaczyć pojazdy:
– Mave –minibus na bazie Daily z obniżoną podłogą dla Brna;
– Buzola – z trzema minibusami na bazie Mercedes-Benz Sprinter;
– Stratos –z minibusami na bazie Daily, w tym jeden z obniżoną podłogą;
– Słowacką firmę Rosero z minibusami na bazie IVEO Daily, w tym jeden z obniżoną podłogą;
Z miejskiego segmentu midi swoją „novinkę”pokazało Isuzu –czyli średniopodłogowy model Citimark o długości 9 m i pojemności 75 pasażerów (jego cena na czeskim rynku zaczyna się od 2 495 000 koron). Jak na razie bez większych sukcesów handlowych.  
Czeskie targi nie mogłyby się odbyć bez Skody RTOCitelis 12 CNG do obsługi przewozów na terenie targówStoisko firmy StratosStoisko firmy BuzolaStoisko Isuzu i CitimarkStoisko RoseroAUTOTEC 2010: Mave -minibus na bazie Daily z obniżoną podłogą dlaAUTOTEC 2010: Buzola - stoisko z minibusami na bazie Mercedes-Benz SprinterAUTOTEC 2010: Buzola - stoisko z minibusami na bazie Mercedes-Benz SprinterAUTOTEC 2010: Stratos - stoisko z minibusami na bazie Daily, w tym jeden zAUTOTEC 2010: Słowacka firma Rosero pokazała minibusyi na bazie IVEO Daily, w tymVolvo 7707 Hybrid –do przewozów na terenie targów