Kryzysowa edycja AUTOTEC 2010
infobus
10.06.2010 14:14
Kryzysowa edycja AUTOTEC 2010
W tym roku na targach w Brnie gołym okiem było widać kryzys w branży pojazdów użytkowych – przede wszystkim w zakresie ciężarówek i naczep. Na szczęście w autobusowym pawilonie panowała trochę lepsza atmosfera. Mimo, że zabrakło tych największych: MAN-a, Neoplana, Scanii, Mercedesa, Setry, VDL (a Volvo obsługiwało tylko teren targów autobusem hybrydowym), to i tak tegoroczne targi AUTOTEC –w wersji autobusowej –można zaliczyć do udanych. Przede wszystkim dzięki ekspozycji SOR-a, który pokazał w hali aż pięć i to zupełnie nowych autobusów. Dawno już ta czeska firma nie miała aż tak „mocnego wejścia”.
Jak widać kontrakty dla Bratysławy (100 szt.) i Pragi (620 szt.) mocno uskrzydliły producent z Libchavy, który na AUTOTEC zaprezentował:
– miejski przegubowy autobus hybrydowy z systemem Allisona: SOR NBH 18 (opracowany na potrzeby kontraktu z DPH Praha) –światowa premiera;
– miejski elektryczny autobus niskowejściowy: SOR EBN 10,5 (eksploatowany w Ostrawie) –światowa premiera;
– niskopodłogowy trolejbus: SOR TNB 12 (testowany już m.in. w Banskiej Bystricy) –światowa premiera;
– podmiejski, niskowejściowy model SOR CN 13,5 (pokazany w zeszłym roku na AutoSalonie w Nitrze) –czeska premiera;
– podmiejski, najkrótszy autobus SOR-a spod znaku LE –CN 8,5 (jeździ już w barwach ČSAD Semily –światowa premiera;
Ponadto na zewnętrz SOR pokazał także dwa nowe pojazdy: niskopodłogowy, podmiejski przegubowy model NC 18 oraz międzymiastowy LC 12. O szczegółach technicznych wystawionych autobusów napiszemy w kolejnym wydaniu InfoBusa.
Także ekspozycja polskiego Solarisa należała do jednych z ciekawszych. Czeskim i słowackim przewoźnikom zademonstrowano dwóch debiutantów na tym rynku: międzymiastowego InterUrbino oraz miejskiego, hybrydowego –Urbino 12 Hybrid. Jak podkreślił Mateusz Figaszewski, dyrektor Public Relations –Czechy i Słowacja to razem drugi największy rynek eksportowy dla polskiego producenta. Interesujący wywiad z Jaromirem Ručką, przedstawicielem Solarisa na Czechy i Słowację opublikujemy w kolejnym wydaniu InfoBusa.
Dotychczasowy lider imprezy –Iveco Czech Republic wystąpił w Brnie w wspólnym autobusowym pawilonie (dotychczas IVECO miało osobną halę), gdzie głównym wydarzeniem była premiera trzyosiowego autokaru –Irisbus Magelys HDH o długości 13,8 m (premiera na czeskim rynku). Ponadto włoski producent cały czas promuje napęd gazowy i w tym nurcie zaprezentował model Citelis 10,5M CNG. W tego typu autobusach może być zamontowany najnowszy silnik gazowy –IVECO Cursor 8 CNH, który już spełnia normę Euro 6 (będzie obowiązywać od 2013 r.) Dodatkowo producent z Vysokiego Myta pokazał autobusy z serii Crossway –w wersji międzymiastowej (Crossway LE Line i Crossway 10,6M) i miejskiej (Crossway LE City z trzema drzwiami), a zewnętrzni przedstawiciele firmy (m.in. dilerzy Tezas i Zliner) pokazali m.in. Evadysa H oraz zabudowę Daily wykonaną przez hiszpańska firmę Indcar. W kolejnym wydaniu InfoBusa opiszemy szerzej o aktualnej ofercie IVECO, wynikach koncernu, a także o premierze –Magelys HDH 13,8M.
Niespodzianką brneńskich targów było stoisko belgijskiej firmy Van Hool z turystycznym modelem Astronef. Jak widać Belgowie zaczynają coraz mocniej naciskać na środkowoeuropejskie rynki. W kolejnym InfoBusie opiszemy bliżej ten ciekawy model z amfiteatralnym układem siedzeń.
Oczywiście targi nie mogły by się odbyć bez producentów zabudów. Tutaj mogliśmy zobaczyć pojazdy:
– Mave –minibus na bazie Daily z obniżoną podłogą dla Brna;
– Buzola – z trzema minibusami na bazie Mercedes-Benz Sprinter;
– Stratos –z minibusami na bazie Daily, w tym jeden z obniżoną podłogą;
– Słowacką firmę Rosero z minibusami na bazie IVEO Daily, w tym jeden z obniżoną podłogą;
Z miejskiego segmentu midi swoją „novinkę”pokazało Isuzu –czyli średniopodłogowy model Citimark o długości 9 m i pojemności 75 pasażerów (jego cena na czeskim rynku zaczyna się od 2 495 000 koron). Jak na razie bez większych sukcesów handlowych.