Krosno wycenia trzy elektrobusy przed przetargiem. Klasa MIDI
29 sierpnia Krosno ogłosiło procedurę szacowania ceny zakupu trzech autobusów elektrycznych wraz z niezbędną infrastrukturą ładowania.
Przetarg na e-busy ma być ogłoszony we wrześniu, a przygotowując się do niego Urząd Miasta i Gminy chce wcześniej poznać ich potencjalne ceny. Oczekiwany termin realizacji zamówienia to 31 październik 2023 r. Uwaga! Termin składnia szacunkowych cen upływa 31 sierpnia.
Co chce krosno?
W związku z planowanym ogłoszeniem w miesiącu wrześniu br. postępowania przetargowego pn. „Zakup 3 sztuk autobusów elektrycznych wyposażonych w elektroniczny system informacji pasażerskiej” miasto zwraca się z prośbą o wycenę przedmiotu zamówienia. Przy okazji samorząd informuje, jakie zastosuje kryteria oceny ofert. To cena i gwarancja, gdzie mamy w podstawie 36 miesięcy (bez limitu kilometrów) – na cały pojazd, 144 miesiące (bez limitu kilometrów) – na perforację i 60 miesięcy na baterie.
Poszukiwane, niskopodłogowe autobusy muszą spełnić następujące parametry:
- Długość całkowita: 9000-10500 mm
- Szerokość całkowita: 2400-2550 mm
- Wysokość całkowita: max. 3400 mm (z urządzeniem klimatyzacyjnym)
- Liczba pasażerów: miejsc ogółem min. 56 + kierowca + wózek inwalidzki / min. 23 miejsca siedzące w tym co najmniej 6 miejsc dostępnych z poziomu niskiej podłogi z uwzględnieniem 2 miejsc dla osób o obniżonej sprawności ruchowej tzw. siedzenia priorytetowe
- Silnik: o sumarycznej mocy co najmniej 160 KW / zużycie energii elektrycznej przez pojazd w KWh/km nie większe niż 120 KWh/100 km,
- Pojemność magazynu energii: min. 280 KWh umożliwiająca wykonanie w warunkach atmosferycznych od -25º C do +35º C, przy pełnym napełnieniu i na trasach eksploatowanych przez operatora MKS w Krośnie min. 240 km bez doładowywania w okresie gwarancji magazynu energii, przy czym ma pozostać 15% pojemności magazynu energii wg pomiaru zużycia energii SORT 2.
- Oś przednia: preferowane zawieszenie niezależne.
- Nadwozie: preferowany szkielet wykonany z profili spawanych, ze stali odpornej na korozję - nierdzewnej wg PN-EN-10088 lub aluminium o wymiarach przekrojów zapewniających odpowiednią wytrzymałość na skręcanie i zginanie, dodatkowo zabezpieczony antykorozyjnie,
- Szyby: preferowana przednia dwuczęściowa, dzielona pionowo w osi pojazdu, ze szkła bezpiecznego, wklejana do wnęki ściany przedniej
- Drzwi: w układzie 1-2-2 lub 2-2-2 lub 1-2-1 lub 2-2-0
- Ogrzewanie: elektryczne, wodne, wspomagane dodatkowo agregatem grzewczym o mocy min. 23 KW, zasilany z oddzielnego zbiornika ON o pojemności min. 50 l wyposażony w licznik godzin pracy.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Z ZTP 2.0
Zakup elektrobusów prze Krasno jest możliwy dzięki ponad 5 mln zł dotacji oraz blisko 2,5 mln pożyczki z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach II edycji programu "Zielony Transport Publiczny". Umowa o dofinansowanie z NFOŚiGW przewiduje także zakup i montaż 4 punktów ładowania: 2 punktów o mocy 60 kW, 1 – o mocy 40 kW oraz 1 szt. ładowarki przenośnej o mocy 22 – 30 kW, wraz z niezbędną infrastrukturą. W ramach projektu zaplanowano również przeszkolenie 14 osób: 7 kierowców i 7 mechaników.
Ogólny koszt projektu, obejmujący trzy autobusy o napędzie elektrycznym wraz z punktami ładowania i towarzyszącą infrastrukturą, ma zamknąć się w łącznej kwocie 9 285 046 zł. Nowe pojazdy będą kursować na gminnych trasach wewnętrznych.
-„Wprowadzenie do komunikacji zbiorowej Krosna pojazdów napędzanych elektrycznie to kolejny krok w kierunku zrównoważonego rozwoju miasta i okolic. „Elektryki” ułatwią mieszkańcom podróże do pracy, szkół, a jednocześnie pozwolą oddychać czystszym powietrzem, unikać hałasu, jeździć w warunkach znacznie wyższego komfortu. Liczę, że będzie to kolejna zachęta dla wielu osób, by przesiąść się z samochodu do cichych i czystych, ekologicznych autobusów – podsumował Piotr Przytocki, prezydent Miasta Krosna.
Umowy o udzielenie dotacji oraz pożyczki w ramach programu „Zielony Transport Publiczny” zostały podpisane 17 sierpnia br. w Urzędzie Miasta Krosna przez wiceprezesa NFOŚiGW Pawła Mirowskiego oraz Tomasza Solińskiego - zastępcę prezydenta Miasta Krosna. Zakończenie projektu przewidywane jest na 31 października 2023 r.