Krosno oczekuje od producentów elektrobusów niskiej ceny. Analiza SWZ
Gmina Miasto Krosno szuka dostawcy trzech autobusów elektrycznych klasy MIDI wraz z infrastrukturą ładowania.
Wykonawca będzie miał czas do 29 marca 2024 roku na dostawę nowych pojazdów. O ogłoszeniu przetargu na dostawę tych elektryków pisaliśmy w InfoBusie wcześniej. Sprawdzamy czego oczekuje zamawiający od wykonawców.
Punktacja ofert
Zamawiający wyróżnił dwa kryteria oceny ofert. Są to: cena (80%), parametry techniczno-eksploatacyjne (20%). Skupmy się zatem na kryteriach technicznych, gdzie zamawiający przyzna najwięcej punktów za:
- okres gwarancji na baterie trakcyjne – 84 miesiące – 10 pkt,
- najniższe zaoferowane zużycie energii – 5 pkt,
- zadeklarowany najdłuższy zasięg – 5 pkt.
Jakie MIDI elektryki?
Oferowane autobusy mają być fabrycznie nowe o długości nadwozia od 9,0 m do 10,5 m i wysokości maksymalne 3,4 m. Zamontowany w autobusie napęd elektryczny musi umożliwiać trakcję jazdy podobną do jazdy autobusu wyposażonego w klasyczny układ napędowy diesla. Będzie to silnik lub silniki o sumarycznej mocy co najmniej 160 KW. Magazyn energii (akumulatory lub super kondensatory lub inne urządzenia będące wynikiem postępu technicznego o porównywalnych zdolnościach magazynowania energii w stosunku do akumulatorów lub super kondensatorów) ma zapewnić bezawaryjną eksploatację w całym okresie gwarancji pojemności elektrycznej na poziomie minimum 80 % wartości początkowej (nominalnej). Ładowanie baterii ma odbywać się za pomocą zewnętrznych ładowarek systemem Plug-in. Dodatkowo magazyn energii powinien być doładowywany podczas jazdy autobusu energią elektryczną wygenerowaną podczas hamowania (rekuperacja energii).
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Stanowisko pracy kierowcy to przeszklona kabina kierowcy typu zamkniętego lub półzamkniętego, zabezpieczona przed zjawiskiem oślepiania kierowcy. W przestrzeni pasażerskiej pojawią się siedzenia homologowane, typu miejskiego o ergonomicznym kształcie, odporne na „graffiti”, łatwe do utrzymania w czystości. Mają być wyposażone we wkładki tapicerskie siedziska i oparcia („miękkie” - grubość pianki - minimum 10 mm) w wykonaniu łatwo wymienialnym.
Zamawiający wymaga od dostawcy wyposażenia elektronicznego autobusów i urządzeń pokładowych informacji i obsługi pasażera, aby było ono jednorodne oraz kompatybilne i umożliwiało współpracę z systemem „MUNICOM PREMIUM” - firmy R&G Plus oraz z Krośnieńską Kartą Miejską (KKM). Na zewnątrz, autobusy będą posiadały tablice elektroniczne, wykonane w oparciu o diody LED wysokiej jaskrawości, w kolorze żółto-pomarańczowym (bursztynowe). Z kolei wewnątrz znajdzie się tablica podsufitowa, której funkcje ma pełnić monitor LCD, podświetlany w technologii LED o przekątnej minimum 21 cali. Tablica ta ma być przeznaczona przede wszystkim do emisji informacji o przebiegu trasy. W ramach informacji pasażerskiej nie zabraknie oczywiście systemu głosowej zapowiedzi przystanków.
Pojedynek na cenę
Cena stanowi najistotniejsze kryterium oceny ofert w tym przetargu, bo jej waga to aż 80%. Nie jest to bez znaczenia, bowiem analizując ostatnie przetargi na dostawę elektrobusów, promocyjnie niskie ceny nie są obce w zasadzie dwóm producentom. Są to: ARP i Yutong. Czekamy zatem na otwarcie ofert, które odbędzie się w dniu 9 stycznia.