Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Krosno oczekuje od producentów elektrobusów niskiej ceny. Analiza SWZ

infobus
23.12.2022 13:01

Gmina Miasto Krosno szuka dostawcy trzech autobusów elektrycznych klasy MIDI wraz z infrastrukturą ładowania.

Wykonawca będzie miał czas do 29 marca 2024 roku na dostawę nowych pojazdów. O ogłoszeniu przetargu na dostawę tych elektryków pisaliśmy w InfoBusie wcześniej. Sprawdzamy czego oczekuje zamawiający od wykonawców.

Punktacja ofert

Zamawiający wyróżnił dwa kryteria oceny ofert. Są to: cena (80%), parametry techniczno-eksploatacyjne (20%). Skupmy się zatem na kryteriach technicznych, gdzie zamawiający przyzna najwięcej punktów za:

  • okres gwarancji na baterie trakcyjne – 84 miesiące – 10 pkt,
  • najniższe zaoferowane zużycie energii – 5 pkt,
  • zadeklarowany najdłuższy zasięg – 5 pkt.

Jakie MIDI elektryki?

Oferowane autobusy mają być fabrycznie nowe o długości nadwozia od 9,0 m do 10,5 m i wysokości maksymalne 3,4 m. Zamontowany w autobusie napęd elektryczny musi umożliwiać trakcję jazdy podobną do jazdy autobusu wyposażonego w klasyczny układ napędowy diesla. Będzie to silnik lub silniki o sumarycznej mocy co najmniej 160 KW. Magazyn energii (akumulatory lub super kondensatory lub inne urządzenia będące wynikiem postępu technicznego o porównywalnych zdolnościach magazynowania energii w stosunku do akumulatorów lub super kondensatorów) ma zapewnić bezawaryjną eksploatację w całym okresie gwarancji pojemności elektrycznej na poziomie minimum 80 % wartości początkowej (nominalnej). Ładowanie baterii ma odbywać się za pomocą zewnętrznych ładowarek systemem Plug-in. Dodatkowo magazyn energii powinien być doładowywany podczas jazdy autobusu energią elektryczną wygenerowaną podczas hamowania (rekuperacja energii).

Stanowisko pracy kierowcy to przeszklona kabina kierowcy typu zamkniętego lub półzamkniętego, zabezpieczona przed zjawiskiem oślepiania kierowcy. W przestrzeni pasażerskiej pojawią się siedzenia homologowane, typu miejskiego o ergonomicznym kształcie, odporne na „graffiti”, łatwe do utrzymania w czystości. Mają być wyposażone we wkładki tapicerskie siedziska i oparcia („miękkie” - grubość pianki - minimum 10 mm) w wykonaniu łatwo wymienialnym.

Zamawiający wymaga od dostawcy wyposażenia elektronicznego autobusów i urządzeń pokładowych informacji i obsługi pasażera, aby było ono jednorodne oraz kompatybilne i umożliwiało współpracę z systemem „MUNICOM PREMIUM” - firmy R&G Plus oraz z Krośnieńską Kartą Miejską (KKM). Na zewnątrz, autobusy będą posiadały tablice elektroniczne, wykonane w oparciu o diody LED wysokiej jaskrawości, w kolorze żółto-pomarańczowym (bursztynowe). Z kolei wewnątrz znajdzie się tablica podsufitowa, której funkcje ma pełnić monitor LCD, podświetlany w technologii LED o przekątnej minimum 21 cali. Tablica ta ma być przeznaczona przede wszystkim do emisji informacji o przebiegu trasy. W ramach informacji pasażerskiej nie zabraknie oczywiście systemu głosowej zapowiedzi przystanków.

Pojedynek na cenę

Cena stanowi najistotniejsze kryterium oceny ofert w tym przetargu, bo jej waga to aż 80%. Nie jest to bez znaczenia, bowiem analizując ostatnie przetargi na dostawę elektrobusów, promocyjnie niskie ceny nie są obce w zasadzie dwóm producentom. Są to: ARP i Yutong. Czekamy zatem na otwarcie ofert, które odbędzie się w dniu 9 stycznia.