Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kromieryż stawia na autobusy z napędem hybrydowym

infobus
08.07.2023 17:02

Czeski Kromieryż w ciągu dwóch ostatnich lat wzbogacił się o dwa autobusy hybrydowe Volvo 7900 LH i planuje kolejne zakupy.

Miasto stawia na autobusy z napędem hybrydowym, który jest najbardziej korzystny ekonomicznie w eksploatacji.

Tabor wymagający wymiany

„Musimy wymienić autobusy, które stopniowo dochodzą do kresu eksploatacji. Rekomendowany wiek autobusów powinien wynosić do 10 lat, czego większość naszych autobusów nie spełnia, najstarsze mają 19 i 20 lat" - powiedział Jan Hebnar, dyrektor wykonawczy spółki miejskiej Kroměřížské techniké služby (KTS), która zapewnia transport publiczny w Kromieryżu.

KTS kupił dwa autobusy hybrydowe w ciągu ostatnich dwóch lat. „Okazało się, że to był dobry wybór. Obecnie autobusy hybrydowe są najkorzystniejsze ekonomicznie dla transportu publicznego” – dodał zastępca burmistrza Karel Holík, który jest jednocześnie dyrektorem KTS.

Autobus hybrydowy wykorzystuje akumulator podczas ruszania i jazdy z prędkością do 30 km/h, podczas szybszej jazdy jeździ na oleju napędowym.

Oprócz dwóch autobusów hybrydowych Volvo, transport publiczny w mieście zapewniają obecnie trzy autobusy Iveco zasilane sprężonym gazem ziemnym zakupione w 2017 i 2018 roku oraz siedem pojazdów Volvo z silnikiem Diesla - starsze niż 15 lat.

Będą kolejne hybrydy

Według Jana Hebnara jest szansa, że nowe autobusy hybrydowe pojawią się w mieście pod koniec tego roku lub na początku 2024 roku. Konkretna marka będzie znana dopiero po przeprowadzonym przetargu.

„Z badań rynkowych przeprowadzonych przez KTS wynika, że pod względem dostępności magazynowej i zastosowanej technologii autobusy MAN są jednymi kandydatów. Oczywiście będziemy zadowoleni, jeśli więcej zainteresowanych zgłosi się z ofertami do przetargu, z których wybierzemy najbardziej odpowiednie pojazdy” – powiedział Jan Vondrášek, rzecznik prasowy miasta Kromieryż.

Ze względu na restrukturyzację rynku w Europie, Volvo Bus Corporation nie posiada obecnie zdolności magazynowych ani produkcyjnych, aby zaoferować przewoźnikowi takie autobusy.

Elektryczna przyszłość

Jednak przyszłością komunikacji miejskiej w Kromieryżu powinny być pojazdy z napędem elektrycznym, mimo że ich cena obecnie znacznie przekracza koszt zakupu autobusów hybrydowych.

„KTS będzie dążyć do zakupu autobusów elektrycznych i stacji ładowania z wykorzystaniem programów dotacyjnych. Jeśli uda się uzyskać dotację, autobusy elektryczne i stacja ładowania mogłyby pojawić się w mieście w 2025 roku” – podsumował Holík.